پایان نامهی کارشناسی ارشد در رشتهی مهندسی فناوری اطلاعات (تجارت الکترونیک)
عنوان پایان نامه ارزیابی پذیرش یادگیری سیار در دانشگاههای ایران
تعداد صفحات : 220
یادگیری سیار به فرآیند آموزشی اطلاق میشود که بدون نیاز به اتصال فیزیکی و پیوسته به کابلهای شبکه و از طریق ابزار سیار و قابل حملی همچون رایانه های قابل حمل، تلفنهای همراه، دستیار دیجیتال شخصی و غیره امکان آموزش و یادگیری را برای هر فرد در هر زمینه، هر زمان و مکان بدون محدودیت فراهم میسازد.در این پژوهش، عوامل موثر بر پذیرش دانشجویان در دانشگاههای ایران به عنوان جامعهای مشتمل بر فراگیران سیستمهای آموزشی، از خدمات یادگیری سیار مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا عوامل موثر بر پذیرش یادگیری سیار شناسایی شد و پس از مطالعه مدلهای موجود در زمینه پذیرش، مدل یکپارچه پذیرش و استفاده فناوری به عنوان مدل پایه انتخاب گردید و توسعه داده شد. سپس مدل موردنظر پس از تطبیق با شرایط مساله مورد آزمون قرار گرفت. جهت آزمون مدل، تحقیقی میدانی بر روی دانشجویان دانشگاههای شاهرود به عنوان جامعه آماری با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد و دادههای حاصل با استفاده از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتههای تحقیق وجود رابطه میان انتظار عملکرد، انتظار تلاش، عوامل اجتماعی، شرایط تسهیلگر، کیفیت خدمات سیستم و خودکارآمدی استفاده از ابزارهای سیار را با قصد استفاده از خدمات آموزشی سیار تایید میکند. همچنین در این مطالعه نقش تعدیلگری سبک یادگیری دانشجویان بر قصد استفاده، بر رابطه میان انتظار عملکرد و قصد استفاده و رابطه بین انتظار تلاش و قصد استفاده نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان میدهد که تفاوت معناداری میان سبکهای یادگیری دانشجویان وجود ندارد. بنابراین امکان تطبیق تمام سبکهای یادگیری با یادگیری سیار وجود دارد.
هدف این تحقیق احصا عوامل موثر بر پذیرش یادگیری سیار از ادبیات موضوع و سپس توسعه مدل پیشنهادی بر پایه مدل یکپارچه پذیرش و استفاده فناوری میباشد و همچنین ارزیابی شاخصهای موثر بر پذیرش یادگیری سیار از مدل پیشنهادی در میان دانشجویان دانشگاهها میباشد تا با شناسایی این عوامل و تقویت و تسهیل در عوامل مثبت و حذف عوامل منفی بتوان اثر بخشی دورههای آموزشی سیار را افزایش داد.
تمرکز تحقیق بر سوالات زیر میباشد:سوال 1. آیا متغیرهای مستقل (انتظار عملکرد، انتظار تلاش، عوامل اجتماعی، شرایط تسهیلگر، کیفیت خدمات سیستم و خودکارآمدی ابزارهای سیار)، پیش بینی کننده پذیرش یادگیری سیار میباشند؟سوال 2. آیا تفاوت آماری معناداری بین مردان و زنان در پذیرش یادگیری سیار وجود دارد؟