پایان نامه مطالعهی تطبیقی حمایت از طرح صنعتی در حقوق ایران
تعداد صفحات : 117 با فرمت ورد و قابل ویرایش
فصل اول: طرح تحقیق.. 1
1-1. مقدمه 2
1-2. تعریف مسأله 4
1-3. اهداف… 5
1-4. سؤالات تحقیق. 6
1-5. فرضیات تحقیق. 6
1-6. جنبه جدید بودن و نوآوری.. 6
1-7. سامانه پژوهش… 7
فصل دوم: کلیات.. 8
2-1. تاریخچه حمایت حقوقی از طرحهای صنعتی. 9
2-1-1. مقررات ملی. 9
2-1-2. معاهدات بینالمللی. 11
2-1-2-1. کنوانسیون پاریس.. 11
2-1-2-2. موافقتنامه لاهه 13
2-1-2-3. موافقتنامهی تریپس 13
2-1-2-4. موافقتنامه لوکارنو 14
2-1-2-5. کنوانسیون برن و کنوانسیون ژنو 14
2-1-2-6. مقررات جامعه اروپا 15
2-2. تعریف طرح صنعتی. 16
2-2-1. شناسایی ماهیت طرح صنعتی. 20
2-2-1-1. ترکیب خطوط یا رنگها و شکل سه بعدی. 20
2-2-1-2. جدید بودن. 21
2-2-1-2-1. عدم شباهت طرح جدید و نو با طرحهای موجود 22
2-2-1-2-2. عدم افشاء طرح. 22
2-2-1-3. تولید محصول حاوی طرح در فرایند صنعتی. 23
2-2-1-4. چشمگیر بودن محصول. 24
2-2-2. اقسام و طبقهبندی طرحهای صنعتی. 25
2-2-2-1. اقسام طرحهای صنعتی. 26
2-2-2-1-1. تقسیم طرحهای صنعتی از جهت اشکال محصولات حاوی طرح صنعتی. 26
2-2-2-2. تقسیم طرحهای صنعتی از جهت ساده و مرکب بودن محصولات حاوی طرح صنعتی. 28
2-2-2-3. طبقهبندی بینالمللی طرحهای صنعتی. 29
2-3. طرحهای صنعتی و سایر شاخههای حقوق مالکیت فکری.. 33
2-3-1. طرحهای صنعتی و اختراعات و مدلهای مفید 33
2-3-2. تفاوت طرح صنعتی با علامت تجاری.. 34
2-3-3. طرحهای صنعتی و طرح ساخت مدارهای یکپارچه 35
2-3-4. طرحهای صنعتی و حقوق مالکیت ادبی و هنری.. 36
2-4. دیدگاههای موجود برای حمایت از طرح صنعتی بر اساس سیستم ثبت.. 38
2-4-1. حمایت از طرحهای ثبت شده 38
2-4-2. حمایت از طرحهای ثبت نشده 39
فصل سوم: معاهدات بینالمللی در حوزه طرحهای صنعتی. 41
3-1. معاهده پاریس… 42
3-1-1. شرایط اعطای حمایت و نوع آن. 43
3-1-2. ضمانت اجرای حمایت.. 44
3-2. موافقتنامه راجع به جنبههای تجاری حقوق مالکیتفکری (موافقتنامهی تریپس) 44
3-2-1. شرایط حمایت در موافقتنامه تریپس… 46
3-2-2. حقوق اعطائی. 47
3-2-3. شرایط اعطای حمایت و نوع آن. 47
3-2-3-1. جدید بودن. 48
3-2-3-2. تکنیکی یا کاربردی نبودن. 48
3-2-4. ضمانت اجرای حمایت.. 48
3-3. دستور العمل اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از طرحها 48
3-3-1. حقوق اعطائی. 49
3-3-2. شرایط حمایت.. 50
3-3-2-1. نو بودن. 50
3-3-2-2. ویژگی اختصاصی. 50
3-3-3. مدت حمایت.. 50
3-4. موافقتنامه لاهه 51
3-5. موافقتنامه لوکارنو. 53
3-6. طرح پیشنهادی کمیته دائمی وایپو(SCT) 55
فصل چهارم: طرح صنعتی در نظام حقوقی ایران و انگلستان. 58
4-1. حقوق ایران. 59
4-1-1. تاریخچه حمایت در حقوق ایران. 59
4-1-2. انواع سیستمهای حمایتی. 60
4-1-3. مصادیق نقض حق و ضمانت اجراهای حقوق ایران. 60
4-1-3-1. مصادیق نقض حق. 61
4-1-3-1-1. تولید و ساخت غیر مجاز. 61
4-1-3-1-2. فروش غیر مجاز. 62
4-1-3-1-3. واردات غیر مجاز. 63
4-1-3-1-4. اقداماتی که عرفاً موجبات نقض را در آینده فراهم نماید 63
4-1-3-1-5. استثنائات نقض حقوق طرحهای صنعتی. 64
4-1-4. ضمانت اجراها 65
4-1-4-1. ضمانت اجراهای مربوط به طرحهای ثبت شده (ظاهر کالا) 66
4-1-4-1-1. ضمانت اجراهای مدنی. 66
4-1-4-1-1-1. دستور موقت.. 66
4-1-4-1-1-2. توقیف و معدوم کردن کالای نقض کننده طرح. 67
4-1-4-1-1-3. جبران خسارت.. 68
4-1-4-1-2. ضمانت اجرای کیفری. 69
4-1-4-2. نقض و ضمانت اجراهای حمایت از طرحهای ثبت نشده (مربوط به عملکرد) 70
4-1-4-2-1. ضمانت اجرای مدنی در خصوص طرحهای ثبت نشده 71
4-1-4-2-2. ضمانت اجرای کیفری در خصوص طرحهای ثبت نشده 71
4-1-4-3. بررسی نقض و ضمانت اجرای طرحهای صنعتی در برخی از کشورهای جهان. 74
4-1-4-3-1. نقض… 74
4-1-4-3-2. ضمانت اجراهای مدنی. 74
4-1-4-3-3. ضمانت اجراهای کیفری. 75
4-2. حقوق انگلستان. 76
4-2-1. تاریخچه حمایت در حقوق انگلستان. 76
4-2-2. تعریف طرح صنعتی در حقوق انگلستان. 78
4-2-3. انواع حمایت.. 79
4-2-4. سیستم حمایتی طرحهای ثبت شده 80
4-2-4-1. طرح ثبت شده در حقوق انگلستان. 80
4-2-4-1-1. ارائه و معرفی طرح. 81
4-2-4-1-2. وجود نوآوری در طرح (جدید بودن) 81
4-2-4-1-3. تعیین کالا. 82
4-2-4-2. فرایند ثبت.. 82
4-2-4-3. موضوعیت داشتن کالای نمونه 84
4-2-4-3-1. طرح. 84
4-2-4-3-1-1. ویژگیهای قالب و شکل الگو یا تزئین. 84
4-2-4-3-1-2. به کار رفتن. 85
4-2-4-3-1-3. وجود کالایی که طرح در آن به کار رفته باشد 85
4-2-4-3-1-4. به چشم آمدن (جاذبهی ظاهری) 86
4-2-4-4. استثنائات قانونی طرحهای صنعتی. 86
4-2-4-4-1. روشها و اصول ساخت.. 86
4-2-4-4-2. طرحهای عملکردی. 87
4-2-4-4-3. قطعات یدکی. 87
4-2-4-4-4. طرحهای غیر اخلاقی. 87
4-2-4-4-5. آرم و پرتره 87
4-2-5. حمایت بر اساس قانون کپی رایت.. 88
4-2-5-1. حمایت از طرح کالا به عنوان یک کار هنری. 88
4-2-5-1-1. کار هنری به عنوان یک منبت کاری (حکاکی) 88
4-2-5-1-2. سایر آثار هنری. 89
4-2-5-2. حمایت غیرمستقیم 89
4-2-5-3. نقشههای طراحی و آثار ادبی. 89
4-2-6. حمایت از طرحهای ثبت نشده 89
4-2-6-1. ماهیت حقوق طرحهای ثبت نشده 90
4-2-6-1-1. وجود یک طرح. 90
4-2-6-1-2. اصالت.. 90
4-2-6-1-3. تثبیت.. 91
4-2-6-1-4. صلاحیت.. 92
4-2-6-2. مدت زمان حمایت از طرحهای ثبت نشده 92
4-2-6-3. محکمهی صالح به رسیدگی در خصوص طرحها 93
4-2-6-4. ضمانت اجراهای حقوق انگلستان. 93
فصل پنجم: نتیجهگیری.. 95
فهرست منابع و مآخذ. 98
منابع فارسی. 98
الف: کتابها 98
ب) مقالات.. 99
ج) پایاننامهها 99
د) قوانین. 99
منابع لاتین. 100
کنوانسیونها و قوانین خارجی. 101
منابع اینترنتی. 101
چکیده انگلیسی. 104
فصل اول: طرح تحقیق
1-1. مقدمه
حقوق مالکیتفکری مجموعهای از حقوق مادی و معنوی است که به صاحبان آثار فکری در عرصههای مختلف، در جهت بهرهبرداری انحصاری از محصولات فکری اعطا میشود. در جهان متحول امروز توجه به نظام مالکیتفکری، یکی از مسایل اساسی حاکم بر روابط ملت هاست. در کشورهای در حال توسعه نیز مالکیتفکری به عنوان ابزاری کلیدی برای توسعهی پایدار خود نمایی میکند. رقابت که امروزه در بازارهای جهانی حرف اول را میزند ایجاب میکند که تولید کنندگان برای هرچه بیشتر فروش رفتن کالاهای خود از اقسام گوناگون مالکیت صنعتی بهره جویند و مصادیق مالکیت صنعتی از جمله حق اختراعات، مدلهای مفید، طرحهای صنعتی و… امروزه در حقیقت سرمایههایی هستند که توان شرکتها را در عرصه رقابت بالا میبرند و گاهی اوقات میلیونها دلار نصیب دارندهی خود میکنند.
ازسویی ایجاد سازمانهایی همچون سازمان جهانی تجارت (W.T.O)[1] الزاماتی را برای کشورها ایجاد کرده که حمایت از حقوق مالکیتفکری یکی از مهمترین آنهاست و این موضوع یکی از شرایط لازم برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت و در نتیجه به دست آوردن بازارهای جهانی شده است. به همین دلیل کشورها سعی بر آن دارند تا با اتخاذ نظامهای مؤثر روند پیشرفت خود را سرعت بخشند.
طرحهای صنعتی یکی از مصادیق مالکیتفکری هستند که کشورهای صنعتی بدون توجه به اینکه برای حمایت از مالکیت صنعتی چه مبنا و توجیه حقوقی را در نظر گرفتهاند در جهت حمایت از نوآوری به حمایت از این مصداق میپردازند.
طرح صنعتی، که به ابعاد زیباشناختی محصولات مربوط میشود، امروزه گستره بسیاروسیعی را به خود اختصاص داده و در صنایع گوناگون مورد نیاز جامعه، از قبیل صنعت اتومبیل، پوشاک، اسباب بازی، وسایل آرایشی و بهداشتی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم ورزشی، صنعت بستهبندی و… مورد استفاده قرار میگیرد. طبیعی است با توجه به این گستره وسیع، نقش این نوع مالکیت در عرصه اقتصاد و تجارت، اهمیت دو چندان یافته و روز به روز در پی پیشرفتهای علمی و صنعتی، بر اهمیت آن افزوده میشود. بدیهی است جامه عمل پوشاندن به رشد بایسته و شایسته اقتصادی و ایجاد فضای سالم رقابت و فراهم ساختن زمینه خلاقیت و ابتکار، مستلزم دخالت حقوق به منظور حمایت از این نوع مالکیت، به عنوان یکی از با ارزشترین و مهمترین انواع مالکیت در قرن بیست و یکم است.
اهمیت این طرحها به گونهای است که تولید کنندگان و شرکتها غالبا سرمایه و مبالغ قابل ملاحظهای را به منظور افزایش جذابیت و زیبایی محصولات خود صرف میکنند. علل این توجه را میتوان در چند دلیل بیان کرد:
- جذب مشتری: امروزه به دلیل وجود اقسام محصولات و کالاهایی از یک نوع، که کارکرد و علمکرد مشابهی دارند، تقاضا به سوی زیبایی و جذابیت محصول افزایش یافته است. بنابراین تولید کننده توانمند و موفق تولید کنندهای خواهد بود که با شناسایی سلیقه مشتریان و ارتقاء جنبههای ظاهری محصولات خود، مشتری بیشتری را در سطح بازار جذب نماید که این امر با بهره جستن از طرّاحان و طرحهای جدید تحقق مییابد. به عنوان نمونه انجام تغییراتی در شکل ظاهری یک کیف با توجه به نیاز گروههای شغلی، سنی و فرهنگی مختلف میتواند تمایل مشتریان را به سوی محصولات یک تولید کننده خاص جلب و هدایت نماید.
- ایجاد یک بازار رقابتی متنوع: در بازاری که تولید کنندگان سعی دارند تا با ارائه و عرضه طرحهای متنوع و جدید در قالب کالاهای مختلف، بازار مناسبی را برای خود ایجاد نمایند، رقابت برای عرضه طرحهای نو در بازار افزایش یافته و موجب بیشتر شدن انگیزه تولید کنندگان برای خلق طرحهای مبتکرانه میگردد و از طرف دیگر موجب تمایز کالاهای متنوع و زیبا از انواع عادی خواهد شد.
- شهرت علامت تجاری: گرایش و جذب مشتریان به سمت کالاهای تولید کنندهای که طرحهای مناسب و جدیدی در آنها به کار برده، سبب شهرت و معروفیت علامت تجاری مربوط به کالا نیز خواهد شد. به طوری که مشتری با مشاهده طرح محصول در هر مکانی قادر به شناسایی علامت آن خواهد شد. برای مثال شرکتهای بزرگ همچون نوکیا، سامسونگ، اپل و… شرکتهایی هستند که سودهای هنگفتی را از همین طریق به دست میآورند. به همین دلیل ارایهی طرحهای مبتکرانه در بازار غالبا منجر به شهرت علامت تجاری محصول میگردد.
حمایت از طرحهای صنعتی در کشورهای صنعتی از قدمت نسبتا زیادی برخوردار است وبا توجه به دلایلی که مطرح گردید اهمیت بسیاری برای طرحها قائلند. نظام حقوقی انگلستان به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی در این باره یکی از کاملترین سیستمهای حقوقی را دارا است. قدمت زیاد حمایت از طرحهای صنعتی در این کشور منجر شده است تا اشکالات این نظام در طی زمان به حداقل رسیده و مقررات گسترده و کاملی را در این خصوص دارا باشد. وجود 3 نظام مختلف برای حمایت از این طرحها و نیز پیش بینی دادگاههای تخصصی که مراجع رسیدگی به اختلافات موجود در این زمینه هستند بیانگر این مهم است.
در این پایاننامه لازم دانسته شد تا علاوه بر بررسی ماهیت و انواع گوناگون طرحهای صنعتی، مقررات داخلی و بینالمللی، به بررسی اجمالی در خصوص حقوق انگلستان نیز پرداخته شود. امید است بهرهگیری از تجارب کشورهای پیشرو در این زمینه و سایر زمینههای حقوقی به پیشرفت نظام حقوقی کشورمان منجر گردد.
1-2. تعریف مسأله
باتوجه به پیشرفتهای حقوقی درعرصه حقوق مالکیتفکری ووضع قوانین ومقررات داخلی، براساس قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی وعلایم تجاری سال1386، حمایت ازطرحهای صنعتی بعنوان یکی از زیر شاخههای حقوق مالکیت صنعتی به رسمیت شناخته شده است.این موضوع در حالی است که نوعی دیگر ازحمایت برای حفظ منافع پدیدآورندگان طرحهای صنعتی سابقا در بند 9 ماده2 قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان در نظر گرفته شده بود و براساس این ماده میتوان طرحهای صنعتی را بعنوان یک امر مربوط به هنرهای دستی یا صنعتی و بدون طی هیچ گونه تشریفاتی و بامدت زمان بیشتری مورد حمایت قرار داد و کلا این نوع حمایت یک درجه ضعیفتری نسبت به حمایت از طریق نظام مالکیت صنعتی تلقی میشود زیرا در نوع اول صرفا از تکثیر طرح جلوگیری بعمل میآید ولی براساس نظام دوم دارنده حق میتواند از تولید، عرضه، واردات وسایر حقوقی که برای طرحهای صنعتی درقوانین ملی کشورها در نظر گرفته میشوند بهرهمند باشند. براین اساس درحقوق ایران نیز طبق قانون ثبت اختراعات وعلایم تجاری 1310 طرحهای صنعتی جهت حفظ منافع پدیدآورندگان بعنوان علامت تجاری سه بعدی به ثبت میرسیدند که اینکار باعث میشد بهرهبرداری انحصاری از این طرحها تا وقتی که دارنده آنها بخواهد قابل تمدید باشد ومنافع اجتماع را تضییع نماید و همچنین طرحهایی که قبل از سال 1386 تحت یک علامت تجاری سه بعدی به ثبت رسیده اند، به لحاظ از دست دادن ویژگی جدید بودن، دیگر قابلیت ثبت بعنوان یک طرح صنعتی وبراساس قانون 1386 ندارند. از طرفی در حقوق انگلستان حمایت از طرحهای صنعتی برای اولین بار در قانون طرحهای ثبت شده سال 1949 مطرح گردید که پس از آن در سال 1988 دستخوش تغییرات مهمی شده و بر اساس قانون کپی رایت، طرحها و حق اختراع سال 1988 از طرحهای صنعتی حمایت مؤثری به عمل آمد. بر این اساس سابقهی شش دهه اعمال مقررات مربوط به طرحهای صنعتی در حقوق انگلستان رویهای غنی و قابل توجه در مواجهه با این موضوع فراهم نموده است که مطالعهی تطبیقی نظام حقوقی حمایت از طرحهای صنعتی در حقوق ایران و انگلستان میتواند خلأهای احتمالی را در حقوق ایران برطرف نماید.
1-3. اهداف
1- تبیین مفهوم طرحهای صنعتی واقسام آن.
2- تبیین انواع طرق شناخته شده جهت حمایت از طرحهای صنعتی در حقوق ایران و مقایسه آن با انگلستان.
3-شناخت شرایط حمایت وحقوق ناشی از ثبت طرحهای صنعتی براساس قانون ثبت اختراعات، طرحها وعلایم تجاری 1386 و مقایسه با کپی رایت و حقوق حاکم بر طرحهای صنعتی انگلستان.
- شناخت حقوق ناشی از ثبت طرحهای صنعتی بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری 1386 و مقایسه با قانون کپی رایت و حقوق حاکم بر طرحهای صنعتی انگلستان.
1-4. سؤالات تحقیق
1-طرحهای صنعتی در حقوق ایران و انگلستان به چه طرقی قابل حمایت میباشند؟
2- شرایط حمایت از طرخهای صنعتی در حقوق ایران و انگلستان چیست؟
- امتیازهای حقوق انگلستان در رابطه با حمایت از انواع طرحهای صنعتی نسبت به حقوق داخلی چیست؟
1-5. فرضیات تحقیق
در این پایاننامه سعی شده است تا از روش توصیفی- تحلیلی بهره جسته و ابتدا با توصیف عناصر دخیل در تعریف طرحهای صنعتی و انواع شیوههای حمایت و مقایسه قوانین مختلف، بتوانیم به تحلیلی صحیح از نظام حقوقی حمایت از طرحهای صنعتی در حقوق ایران رسیده و انواع حمایتها و مصادیق آن ها را بشناسیم و به مقایسهی آن ها با نظام حقوقی انگلستان بپردازیم. اطلاعات مورد نیاز در ریز موضوعات و مباحث این تحقیق با بهره گرفتن از منابع مکتوب از قبیل کتاب ها، مقالات، سمینارها و کنفرانسهای بینالمللی و پایاننامههای دانشجویی از طریق اینترنت و کتابخانهها به دست آمده است. همچنین سعی شده تا از منابعی نظیر جزوات راهنمای سازمان وایپو( سازمان جهانی مالکیتفکری) و جزوات درسی که برگرفته از منابع معتبر و قابل استناد در این زمینه است نیز بهره گرفته شده باشد. از مشکلاتی که در حین انجام این کار با آن مواجه شدیم میتوان به قلت منابع فارسی و نیز در دسترس نبودن منابع معتبر لاتین مرتبط با این موضوعات اشاره کرد.
1-6. جنبه جدید بودن و نوآوری
همانگونه که میدانیم، تا قبل از سال 1386، مقررات موضوعه خاصی در راستای حمایت از طرحهای صنعتی به عنوان شاخهای از حقوق مالکیت صنعتی در حقوق ایران وجود نداشته و پدیدآورندگان این آثار با وجود قانون حمایت از حقوق مؤلفین و مصنفین نمیتوانستند از کلیه حقوق اثرشان منتفع شوند و لیکن با تصویب قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری 1386، امکان حمایت همه جانبه از پدیدآورندگان طرحهای صنعتی میسر شده و میتوان گفت که در نظام حقوقی ایران دو نظام حقوقی جهت حمایت از طرحهای صنعتی شناسایی شده که شناخت هر کدام از این شیوه ها، علی الخصوص شیوه جدید التأسیس مستلزم مطالعات وسیع و همه جانبه آن ها است تا بتوان به گونهای صحیح آن ها را اعمال کرده و پدیدآورندگان طرحهای صنعتی را به حقوق خود برسانیم. در موارد سکوت قانونگذار و یا برای شناخت هر چه بهتر این نظام حقوقی میبایست از رویههای کشورهای پیشرو در این عرضه نظیر کشور انگلستان کمک و بهره گرفت.
[1]– World Trade Organization
تعداد صفحه:117