چکیده
با گسترش روزافزون مصرف انرژي در جهان، توسعه شبكه هاي قدرت امري ضروريست. اما ايجاد خطوط انتقال جديد، مستلزم صرف زمان وهزينه هاي گزاف بوده ولذا درصورت امكان استفاده ازهمان خطوط با ظرفيت انتقال بالاتر بسيار مقرون به صرفه می باشد. امروزه سیستم شبکه های قدرت با مشکلاتی از قبیل ناپایداری ولتاژ با ریسک بالا و تلفات توان مواجه است. این پدیده ناشی ازعدم کنترل توان راکتیو در شرایط بهره برداری سنگین به سبب افزایش تقاضای بار و توسعه سیستم های قدرت در دنیا است. به طور کلی مشکل کنترل توان راکتیو از دو منظر قابل بررسی است: جبران بار و پشتیبانی از ولتاژ. بدین منظور به جهت کاهش تلفات توان کل سیستم یا انحراف ولتاژ به عنوان یک هدف، با محاسبه تنظیمات بهینه خروجی توان راکتیو و ولتاژ ترمینال نیروگاه ها ، تپ ترانسفورماتور و تنظیمات خروجی ادوات دیگر جبران کننده مانند بانک خازنی و مولد سنکرون استفاده می شود. دراین خصوص از تنظیمات ادوات انعطاف پذیر جریان متناوب FACTS به عنوان کنترلرهای اضافه شده درنظر گرفته شده است تا با اعمال برپارامترهای سیستم انتقال، شاهد تاثیرآن بر کاهش تلفات انتقال در سیستم قدرت باشیم. از مدل های استاتیک جبران سازها دو نوع از ادوات FACTS شامل: جبران ساز موازی توان راکتیو (SVC) و خازن جبران ساز سری کنترل شده با تریستور (TCSC)، در فرمول حل مسئله گنجانده شده است. دراين پایان نامه با جايابي بهينه اين ادوات در شبكه قدرت توسط الگوريتم ژنتيك، با کنترل توان راکتیو به كاهش هرچه بيشترتلفات وافزايش ظرفيت انتقال انرژي درخطوط كمك مي شود و در پايان با شبيه سازي شبكه تست 6 و۲۴ شین IEEE و قراردادن ادوات FACTS درآن اين امراثبات خواهد شد.
واژههای کلیدی: ادوات FACTS، SVC ، TCSC ، جایابی ، الگوریتم ژنتیک ( GA)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. ۱
فصل اول مروری بر ادوات FACTS و الگوریتم ژنتیک و تعریف شاخص کاهش تلفات .. ۲
۱-۱مقدمه ۳
۱-۲ سیستم های انعطاف پذیر انتقال جریان متناوب FACTCS 4
۱- ۳ الگوریتم ژنتیک Genetic Algorithm.. 6
۱-۴ تعریف شاخص تلفات. ۷
۱-۴-۱ محاسبه شاخص تلفات ۸
فصل دوم سیستم های انعطاف پذیرانتقال جریان متناوب FACTCS. 10
۲-۱ مقدمه.. ۱۱
۲-۲ جبران کننده توان راکتیو استاتیکی.. ۱۳
۲-۲-۱ راکتور کنترل شده با تریستورTCR. 15
۲-۲-۲ مدار معادل SVC 23
۲-۲-۳ کنترل و حدود SVC 24
۲-۲-۴ رفتار SVC ها در اغتشاشات کوچک. ۲۶
۲-۲-۵ تاثیر SVC در افزایش حد انتقال قدرت .. ۲۷
۲-۳ مدل دینامیکی TCSC و هارمونیک های تولیدی ان ۲۹
فصل سوم تعیین مکان و اندازه ی ادوات TCSCو SVCبا الگوریتم ژنتیک (GA) 35
۳-۱ مقدمه.. ۳۶
۳-۲ مدل سازی TCSCوSVC.. 37
۳-۳ مزایای استفاده از تجهیزات FACTS 37
۳-۴ مدل سازی TCSC 38
۳-۵ مدل سازی SVC. 40
۳-۶ درجه جبران موازی (Kd) .. 42
عنوان صفحه
۳-۷ تابع هدف کمینه کردن تلفات ۴۳
۳-۸ الگوریتم جایابی بهینه با کد بندی ژنتیک حقیقی۴۴
۳-۹ الگوریتم قرار گرفتن TCSCو SVCدر سیستم.. ۴۵
فصل چهارم نتایج شبیه سازی ۴۶
۴-۱ مقدمه.. ۴۷
۴-۲ نتایج مربوط به سیستم نمونه ۶ شین.. ۴۷
۴-۳ بررسی شاخص کاهش تلفات در سیستم با ۶ شین.. .. ۴۸
۴-۳-۱ بررسی شاخص کاهش تلفات درسیستم با ۶ شین بدون نصب ادوات ۴۸
۴-۳-۲ بررسی شاخص کاهش تلفات با نصب SVCدرسیستم با ۶ شین ۴۸
۴-۳-۳ بررسی شاخص کاهش تلفات با نصبTCSCدرسیستم با ۶ شین.. ۴۸
۴-۳-۴بررسی شاخص کاهش تلفات با نصب ترکیبی SVC و TCSCدرسیستم با ۶ شین. ۴۹
۴-۴ نتایج مربوط به سیستم با ۲۴ شین. ۵۱
۴-۴ بررسی شاخص کاهش تلفات در سیستم ۲۴ شین.. ۵۳
۴-۴-۱ بررسی شاخص کاهش تلفات درسیستم ۲۴ شین بدون نصب ادوات ۵۳
۴-۴-۲ بررسی شاخص کاهش تلفات درسیستم ۲۴ شینIEEE با نصب SVC.. 53
۴-۴-۳ بررسی شاخص کاهش تلفات درسیستم ۲۴ شین IEEE با نصب TCSC 53
۴-۴-۴ بررسی شاخص کاهش تلفات درسیستم ۲۴ شین با نصب ترکیبیTCSCوSVCدر سیستم ۲۴ شین IEEE. 54
فصل پنجم. نتیجه گیری و پیشنهادات. ۵۹
۵-۱ نتیجه گیری ۶۰
۵-۲ پیشنهادات. ۶۰
مراجع .. ۶۱
قيمت فايل ورد پروژه : 8000 تومان
دانلود فایل ورد بلافاصله بعد از پرداخت هزینه
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود
پشتیبانی سایت : 09010633413
فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید