نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 127 صفحه
تنها پایان نامه کامل در ایران بصورت ورد
چکیده
هدف اصلی این کاهش و کنترل ترافیک روان سازی ترافیک، حفاظت از محیط زیست، کاهش زمان سفر، مدیریت و کاهش حوادث جاده ای و به طور کلی کاهش دادن اثرات منفی روحی و روانی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از تراکم پیش بینی نشده، بر جامعه می باشد. شهرداریها و دولتها در تمامی کشورهای دنیا مسئول حل مشکل ترافیکاند. هرچند اکثر شهروندان مسئولیت خود را در ایجاد ترافیک فراموش میکنند اما در نهایت این دستگاه های اجرایی اند که باید فکری به حال رفت و آمد مردم بکنند. ترافیک یک معضل دامنهدار و پرحاشیه است که رفع آن نیازمند استراتژی ها و تاکتیک های علمی و کاربردی است و برطرفکردن آن کار نیاز به زیرساخت های اساسی دارد. شهرداری ها میتوانند با کمک پلیس و با افزایش ناوگان خدمت رسان حمل و نقل عمومی کمی از بار ترافیک در مواقع بحرانی کم کنند اما برای حل مشکل ترافیک باید از مدت ها قبل به فکر بود. امروزه فناوری اطلاعات درگستره خود روش های مدیریت ترافیک را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است. بطوریکه درحال حاضر روش های مدیریت ترافیک با بکارگیری فناوری اطلاعات بگونه شایسته ای از تکنولوژی های مدرن برای توسعه ترافیک و برآوردن نیازها و خواسته های کاربران بهره می گیرد. استفاده از فناوری اطلاعات راه های متفاوتی برای کنترل و کاهش ترافیک به ما می دهد. از جمله اینکه می توان با ایجاد شهر الکترونیک بسیاری از رفت و آمدهای شهری را بکاهیم، همچنین استفاده همزمان از سامانه های موقعیت یاب جهانی و شبکه ی اینترنت، استفاده از سامانه های حمل و نقل هوشمند، گسترش تجارت الکترونیک و . . . که همگی بر پایه ی کامپیوتر و فناوری اطاعات بنا شده اند. یکی از راه حل مشکل ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی هوشمند به ویژه مترو و اتوبوس است.
هدف اصلی این کاهش و کنترل ترافیک روان سازی ترافیک، حفاظت از محیط زیست، کاهش زمان سفر، مدیریت و کاهش حوادث جاده ای و به طور کلی کاهش دادن اثرات منفی روحی و روانی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از تراکم پیش بینی نشده، بر جامعه می باشد. شهرداریها و دولتها در تمامی کشورهای دنیا مسئول حل مشکل ترافیکاند. هرچند اکثر شهروندان مسئولیت خود را در ایجاد ترافیک فراموش میکنند اما در نهایت این دستگاه های اجرایی اند که باید فکری به حال رفت و آمد مردم بکنند. ترافیک یک معضل دامنهدار و پرحاشیه است که رفع آن نیازمند استراتژی ها و تاکتیک های علمی و کاربردی است و برطرفکردن آن کار نیاز به زیرساخت های اساسی دارد. شهرداری ها میتوانند با کمک پلیس و با افزایش ناوگان خدمت رسان حمل و نقل عمومی کمی از بار ترافیک در مواقع بحرانی کم کنند اما برای حل مشکل ترافیک باید از مدت ها قبل به فکر بود. امروزه فناوری اطلاعات درگستره خود روش های مدیریت ترافیک را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است. بطوریکه درحال حاضر روش های مدیریت ترافیک با بکارگیری فناوری اطلاعات بگونه شایسته ای از تکنولوژی های مدرن برای توسعه ترافیک و برآوردن نیازها و خواسته های کاربران بهره می گیرد. استفاده از فناوری اطلاعات راه های متفاوتی برای کنترل و کاهش ترافیک به ما می دهد. از جمله اینکه می توان با ایجاد شهر الکترونیک بسیاری از رفت و آمدهای شهری را بکاهیم، همچنین استفاده همزمان از سامانه های موقعیت یاب جهانی و شبکه ی اینترنت، استفاده از سامانه های حمل و نقل هوشمند، گسترش تجارت الکترونیک و . . . که همگی بر پایه ی کامپیوتر و فناوری اطاعات بنا شده اند. یکی از راه حل مشکل ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی هوشمند به ویژه مترو و اتوبوس است.
کلید واژه : ترافیک ، فناوری ، GPS،ITS،سامانه هوشمند ، کنترل
فهرست مطالب
چکیده أ
مقدمه 1
فصل اول : کلیات 2
۱-۱- بیان مساله 3
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
۱-۳- اهداف تحقیق 7
۱-۳-۱- هدف کلی 7
۱-۳-۲- اهداف جزئی 7
۱-۴- پیشینه تحقیق 7
۱-۵- روش تحقیق 10
۱-۶- ساختار پایان نامه 10
۱-۷- استفاده کنندگان از این تحقیق 10
فصل دوم : سير تكاملی بکارگیری سامانههاي هوشمند حمل و نقل 11
۲-۱- مقدمه 12
۲-۲- تاريخچه ورود اتومبيل به ايران 13
۲-۳-مفهوم و تعریف فناوری اطلاعات 14
۲-۴- ابزارهای نرم افزاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات 15
۲-۵- سير تكامل سامانههاي هوشمند حمل و نقل 15
۲-۶- فناوريهاي نوين و موثر بر صنعت حمل و نقل 19
۲-۷- نظریات مربوط به رابطه بین حمل ونقل وارتباطات 22
۲-۸-تأثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری 22
۲-۹- اشتغال انعطاف پذیر و دور کاری با کمک فناوری اطلاعات 23
۲-۱۰- پیشرفتهای فناوری اطلاعات و اشتغال موقت و نیمه موقت 24
۲-۱۱- اشتغال متحرک با بکارگیری فناوری اطلاعات 24
۲-۱۲-تاثیر آموزش سیستم فناوری اطلاعات در تغییر الگوهای سفری 25
۲-۱۳- سیستم های خودکار اطلاع رسانی به رانندگان وسایل نقلیه شخصی 25
فصل سوم : بررسی توسعه مدیریت ترافیک و حمل و نقل 26
۳-۱- مقدمه 27
۳-۲- استفاده های صنعتی از حمل و نقل و ارتباطات 27
۳-۳- تغییرات ساختاری در حمل و نقل کالا 27
۳-۴- ترافیک و تاریخچه آن 28
۳-۵- خصوصیات انسان و ماشین 30
۳-۶- خصوصیات جریان ترافیک 31
۳-۷- روشهای شناخت جریان ترافیک 31
۳-۸- دسته بندی جریان ترافیکی 32
۳-۹- تاثیر موانع ترافیکی 33
۳-۱۰- میانه ها در تردد مسیرهای عبور 33
۳-۱۱- تاثیر حریم بر ترافیک 34
۳-۱۲- وسایل کنترل ترافیک 34
۳-۱۳- انواع کنترلهای تقاطع 35
۳-۱۴- بررسی توسعه حمل ونقل شهری 36
۳-۱۵-کنترل معیارهای طراحی 38
۳-۱۶-ویژگیهای ترافیک 39
۳-۱۶-۱- حجم ترافیک: 39
۳-۱۶-۲- مدیریت ترافیک منطقه محلی 39
۳-۱۶-۳- برنامه ریزی ترافیک ومدیریت در سطح محلی 40
۳-۱۶-۴- تغییر مسیر ترافیک 40
۳-۱۶-۵- آگاهی ایمنی وبرنامه ریزی شبکه راهها 43
فصل چهارم : روشهای کنترل ترافیک با بکارگیری فناوری اطلاعات 45
۴-۱- مقدمه 46
۴-۲- سیستم ردیاب ماهواره ای GPS 46
۴-۲-۱- سامانه موقعیت یاب ماهواره ای( GPS) راه حل جدید برای ترافیک 48
۴-۲-۲- سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در مدیریت حمل و نقل و ترافیک : 49
۴-۲-۳- کاربرد GIS در مدیریت ترافیک : 50
۴-۲-۴- نمونه های کاربردی GIS در حمل و نقل و ترافیک شهری 52
۴-۲-۵- ارتباط با دانشگاههاو نهادهاي تحقيقاتي به کمک سیستم موقعيت جغرافيايي 55
۴-۳- بکارگیری سیستم حمل و نقل هوشمند( ITS) در حمل و نقل 58
۴-۳-۱- مفهوم سیستم حمل و نقل هوشمند( ITS ) 58
۴-۳-۲- دامنه کاربردی سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS ) 59
۴-۳-۳- سامانه حمل و نقل هوشمند ITS 60
۴-۳-۴- سامانههاي پيشرفته مديريت ترافيك ATMS 63
۴-۳-۴-۱- كنترل ترافيك شهري UTC 64
۴-۳-۴-۲-كريدور آزادراهي و مديريت بزرگراه 65
۴-۳-۴-۳-مديريت تقاضا و جريان وسايل نقليه 66
۴-۳-۴-۴-اعمال قانون 67
۴-۳-۴-۵- سامانههاي پيشرفته اطلاعات مسافر ATIS 67
۴-۳-۴-۵-۱- ATIS درون خودرويي 69
۴-۳-۴-۵-۲- ابزار درون خودرويي Trafficmaster 69
۴-۳-۴-۵-۳- زير ساختهاي مبناي ATIS 69
۴-۳-۴-۵-۴-اطلاعات مسافر، مستقل از محل 70
۴-۳-۴-۵-۵-راهنماي مسير و ناوبري 70
۴-۳-۴-۶- سامانههاي پيشرفته كنترل وسيله نقليه AVCS 71
۴-۳-۴-۷- سامانه هاي عملكرد وسايل نقليه تجاري CVO 74
۴-۳-۴-۷-۱- سامانه WIM 75
۴-۳-۴-۷-۲- سرويس رديابي خودرو 75
۴-۳-۴-۸- سامانههاي پيشرفته حمل و نقل عمومي APTS 75
۴-۳-۴-۸-۱- اطلاعات حمل و نقل عمومي 76
۴-۳-۴-۸-۲- تقدم حمل و نقل عمومي 77
۴-۳-۴-۸-۳- مديريت و لجستيك ناوگان حمل و نقل عمومي 77
۴-۳-۴-۸-۴- حمل و نقل اشتراكي با انعطاف بالا 78
۴-۳-۴-۹-سامانه هاي پرداخت الكترونيكي EPS 78
۴-۳-۴-۹-۱- سامانههاي ETC/EFC 79
۴-۳-۴-۹-۲-كرايه و فروش بليت حمل و نقل عمومي 80
۴-۳-۴-۱۰-سامانههاي امنيتي و اصطراري SSS 81
۴-۳-۴-۱۰-۱- طرح امنيت ملي 82
۴-۳-۴-۱۱-۱- امنيت در عمليات حمل و نقل 83
۴-۳-۵- استانداردهاي ITS 84
۴-۴-۶- بررسی استانداردهای ITS 88
۴-۴-۶-۱- استاندارد AASHTO 88
۴-۴-۶-۲- استانداردهاي (ASC x 12)ANSI 89
۴-۴-۶-۳- استاندارد ASTM 90
۴-۴-۶-۴- استاندارد IEEE 92
۴-۴-۶-۵- استاندارد ITE 93
۴-۴-۶-۶- استاندارد NEMA 94
۴-۴-۶-۷- استانداردهاي SAE 95
۴-۴-۷- استفاده از شبكه هاي بي سيم در ITS 95
۴-۴-۷-۱- مدل WLAN infrastructure 96
۴-۴-۷-۲- مدل WLAN ad-hoc 96
۴-۴-۷-۲-۱- پروتكل AODV 97
۴-۴-۷-۲-۲- پروتكل SRB 98
۴-۴-۷-۲-۳- پروتكل DRNS 100
۴-۴-۷-۲-۴- پروتكل GVGrid 100
۴-۴-۷-۲-۵- پروتكل DOLPHIN 101
۴-۴-۷-۲-۶- پروتكل WTRP 102
۴-۴-۸- معماري ITS 103
۴-۴-۸-۱- معماري منطقي 104
۴-۴-۸-۲- معماري فيزيك 105
۴-۵- تحولات پيش رو در صنعت حمل و نقل 105
۴-۵-۱- تكنولوژي آينده در صنعت حمل و نقل 106
۴-۵-۲- سيستم هاي هدايت گرانشي 107
۴-۵-۳- سيستم هاي هدايت راديويي فعال 108
۴-۵-۴- سيستم مكاتباتي جهاني (GPS) 108
۴-۵-۵- سيستم هاي فركانس راديويي زميني 109
۴-۵-۶- سيستمهاي نوري و التراسونيك 109
۴-۵-۷- سيستمهاي تشخيص فركانس راديويي 109
۴-۶- ساختارهاي هوشمند 110
۴-۶-۱- ساخت با استفاده از قطعات پيش ساخته و مصالح پيشرفته 110
۴-۶-۲- تجسم چهار بعد 110
۴-۶-۳- يكپارچه سازي الكترونيكي كامل 111
۴-۷- دستاوردهاي ITS 113
۴-۸- راه كارهاي توسعه ITS در سطح كشور 113
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد 117
نتیجه گیری 118
پیشنهادات 121
نمونه موردی سیستم حمل و نقل هوشمند راهگشای مشکلات شهر تهران 121
منابع و ماخذ 125
چکیده أ
مقدمه 1
فصل اول : کلیات 2
۱-۱- بیان مساله 3
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
۱-۳- اهداف تحقیق 7
۱-۳-۱- هدف کلی 7
۱-۳-۲- اهداف جزئی 7
۱-۴- پیشینه تحقیق 7
۱-۵- روش تحقیق 10
۱-۶- ساختار پایان نامه 10
۱-۷- استفاده کنندگان از این تحقیق 10
فصل دوم : سير تكاملی بکارگیری سامانههاي هوشمند حمل و نقل 11
۲-۱- مقدمه 12
۲-۲- تاريخچه ورود اتومبيل به ايران 13
۲-۳-مفهوم و تعریف فناوری اطلاعات 14
۲-۴- ابزارهای نرم افزاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات 15
۲-۵- سير تكامل سامانههاي هوشمند حمل و نقل 15
۲-۶- فناوريهاي نوين و موثر بر صنعت حمل و نقل 19
۲-۷- نظریات مربوط به رابطه بین حمل ونقل وارتباطات 22
۲-۸-تأثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری 22
۲-۹- اشتغال انعطاف پذیر و دور کاری با کمک فناوری اطلاعات 23
۲-۱۰- پیشرفتهای فناوری اطلاعات و اشتغال موقت و نیمه موقت 24
۲-۱۱- اشتغال متحرک با بکارگیری فناوری اطلاعات 24
۲-۱۲-تاثیر آموزش سیستم فناوری اطلاعات در تغییر الگوهای سفری 25
۲-۱۳- سیستم های خودکار اطلاع رسانی به رانندگان وسایل نقلیه شخصی 25
فصل سوم : بررسی توسعه مدیریت ترافیک و حمل و نقل 26
۳-۱- مقدمه 27
۳-۲- استفاده های صنعتی از حمل و نقل و ارتباطات 27
۳-۳- تغییرات ساختاری در حمل و نقل کالا 27
۳-۴- ترافیک و تاریخچه آن 28
۳-۵- خصوصیات انسان و ماشین 30
۳-۶- خصوصیات جریان ترافیک 31
۳-۷- روشهای شناخت جریان ترافیک 31
۳-۸- دسته بندی جریان ترافیکی 32
۳-۹- تاثیر موانع ترافیکی 33
۳-۱۰- میانه ها در تردد مسیرهای عبور 33
۳-۱۱- تاثیر حریم بر ترافیک 34
۳-۱۲- وسایل کنترل ترافیک 34
۳-۱۳- انواع کنترلهای تقاطع 35
۳-۱۴- بررسی توسعه حمل ونقل شهری 36
۳-۱۵-کنترل معیارهای طراحی 38
۳-۱۶-ویژگیهای ترافیک 39
۳-۱۶-۱- حجم ترافیک: 39
۳-۱۶-۲- مدیریت ترافیک منطقه محلی 39
۳-۱۶-۳- برنامه ریزی ترافیک ومدیریت در سطح محلی 40
۳-۱۶-۴- تغییر مسیر ترافیک 40
۳-۱۶-۵- آگاهی ایمنی وبرنامه ریزی شبکه راهها 43
فصل چهارم : روشهای کنترل ترافیک با بکارگیری فناوری اطلاعات 45
۴-۱- مقدمه 46
۴-۲- سیستم ردیاب ماهواره ای GPS 46
۴-۲-۱- سامانه موقعیت یاب ماهواره ای( GPS) راه حل جدید برای ترافیک 48
۴-۲-۲- سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در مدیریت حمل و نقل و ترافیک : 49
۴-۲-۳- کاربرد GIS در مدیریت ترافیک : 50
۴-۲-۴- نمونه های کاربردی GIS در حمل و نقل و ترافیک شهری 52
۴-۲-۵- ارتباط با دانشگاههاو نهادهاي تحقيقاتي به کمک سیستم موقعيت جغرافيايي 55
۴-۳- بکارگیری سیستم حمل و نقل هوشمند( ITS) در حمل و نقل 58
۴-۳-۱- مفهوم سیستم حمل و نقل هوشمند( ITS ) 58
۴-۳-۲- دامنه کاربردی سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS ) 59
۴-۳-۳- سامانه حمل و نقل هوشمند ITS 60
۴-۳-۴- سامانههاي پيشرفته مديريت ترافيك ATMS 63
۴-۳-۴-۱- كنترل ترافيك شهري UTC 64
۴-۳-۴-۲-كريدور آزادراهي و مديريت بزرگراه 65
۴-۳-۴-۳-مديريت تقاضا و جريان وسايل نقليه 66
۴-۳-۴-۴-اعمال قانون 67
۴-۳-۴-۵- سامانههاي پيشرفته اطلاعات مسافر ATIS 67
۴-۳-۴-۵-۱- ATIS درون خودرويي 69
۴-۳-۴-۵-۲- ابزار درون خودرويي Trafficmaster 69
۴-۳-۴-۵-۳- زير ساختهاي مبناي ATIS 69
۴-۳-۴-۵-۴-اطلاعات مسافر، مستقل از محل 70
۴-۳-۴-۵-۵-راهنماي مسير و ناوبري 70
۴-۳-۴-۶- سامانههاي پيشرفته كنترل وسيله نقليه AVCS 71
۴-۳-۴-۷- سامانه هاي عملكرد وسايل نقليه تجاري CVO 74
۴-۳-۴-۷-۱- سامانه WIM 75
۴-۳-۴-۷-۲- سرويس رديابي خودرو 75
۴-۳-۴-۸- سامانههاي پيشرفته حمل و نقل عمومي APTS 75
۴-۳-۴-۸-۱- اطلاعات حمل و نقل عمومي 76
۴-۳-۴-۸-۲- تقدم حمل و نقل عمومي 77
۴-۳-۴-۸-۳- مديريت و لجستيك ناوگان حمل و نقل عمومي 77
۴-۳-۴-۸-۴- حمل و نقل اشتراكي با انعطاف بالا 78
۴-۳-۴-۹-سامانه هاي پرداخت الكترونيكي EPS 78
۴-۳-۴-۹-۱- سامانههاي ETC/EFC 79
۴-۳-۴-۹-۲-كرايه و فروش بليت حمل و نقل عمومي 80
۴-۳-۴-۱۰-سامانههاي امنيتي و اصطراري SSS 81
۴-۳-۴-۱۰-۱- طرح امنيت ملي 82
۴-۳-۴-۱۱-۱- امنيت در عمليات حمل و نقل 83
۴-۳-۵- استانداردهاي ITS 84
۴-۴-۶- بررسی استانداردهای ITS 88
۴-۴-۶-۱- استاندارد AASHTO 88
۴-۴-۶-۲- استانداردهاي (ASC x 12)ANSI 89
۴-۴-۶-۳- استاندارد ASTM 90
۴-۴-۶-۴- استاندارد IEEE 92
۴-۴-۶-۵- استاندارد ITE 93
۴-۴-۶-۶- استاندارد NEMA 94
۴-۴-۶-۷- استانداردهاي SAE 95
۴-۴-۷- استفاده از شبكه هاي بي سيم در ITS 95
۴-۴-۷-۱- مدل WLAN infrastructure 96
۴-۴-۷-۲- مدل WLAN ad-hoc 96
۴-۴-۷-۲-۱- پروتكل AODV 97
۴-۴-۷-۲-۲- پروتكل SRB 98
۴-۴-۷-۲-۳- پروتكل DRNS 100
۴-۴-۷-۲-۴- پروتكل GVGrid 100
۴-۴-۷-۲-۵- پروتكل DOLPHIN 101
۴-۴-۷-۲-۶- پروتكل WTRP 102
۴-۴-۸- معماري ITS 103
۴-۴-۸-۱- معماري منطقي 104
۴-۴-۸-۲- معماري فيزيك 105
۴-۵- تحولات پيش رو در صنعت حمل و نقل 105
۴-۵-۱- تكنولوژي آينده در صنعت حمل و نقل 106
۴-۵-۲- سيستم هاي هدايت گرانشي 107
۴-۵-۳- سيستم هاي هدايت راديويي فعال 108
۴-۵-۴- سيستم مكاتباتي جهاني (GPS) 108
۴-۵-۵- سيستم هاي فركانس راديويي زميني 109
۴-۵-۶- سيستمهاي نوري و التراسونيك 109
۴-۵-۷- سيستمهاي تشخيص فركانس راديويي 109
۴-۶- ساختارهاي هوشمند 110
۴-۶-۱- ساخت با استفاده از قطعات پيش ساخته و مصالح پيشرفته 110
۴-۶-۲- تجسم چهار بعد 110
۴-۶-۳- يكپارچه سازي الكترونيكي كامل 111
۴-۷- دستاوردهاي ITS 113
۴-۸- راه كارهاي توسعه ITS در سطح كشور 113
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد 117
نتیجه گیری 118
پیشنهادات 121
نمونه موردی سیستم حمل و نقل هوشمند راهگشای مشکلات شهر تهران 121
منابع و ماخذ 125
دانلود فایل ورد
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود
فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید