loading...
دانلود سرای دانشجویی
پایان-نامه-رویکرد-علامه-طباطبایی-(ره)-نسبت-به-قصص-قرآن
پایان نامه رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآن
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 302


پایان نامه رویکرد علامه طباطبایی (ره) نسبت به قصص قرآن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 302 صفحه

چکیده
بدون تردید حجم قابل توجهی از آیات قرآن به بیان داستان ها و سرگذشت اقوام و انبیای پیشین اختصاص دارد. مفسرین قرآن هم هر یک به شیوه ی خاص خود این آیات را تفسیر کرده اند ، مانند علامه طباطبایی(ره) از مفسران بزرگ شیعه که با روش مخصوص به خود این آیات را تبیین و تشریح نموده است. پژوهش حاضر با عنوان « رویکرد علامه طباطبایی(ره) نسبت به قصص قرآن » درصدد است تا دیدگاه ها و روش های آن علامه بزرگوار را مورد توجه قرار دهد. در این راستا ابتدا دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره ی ویژگی ها و اهداف قصه های قرآنی و سپس روش های نقل و نقد ایشان ذیل آیات قصص مورد بررسی قرار می گیرد.
این پژوهش نشان خواهد داد که از نظر علامه قصص قرآن با ویژگی هایی چون واقعی بودن داستان ها ، حذف جزئیات ، تنوع اسلوب بیان ، تنوع در تعابیر ، تکرار و داستان در داستان بیان شده تا اهداف مورد نظر الهی مانند اثبات توحید و نبوت ، بیان ولایت و حقانیت کلام الهی ، عبرت گیری ، بشارت و انذار ، تسلی خاطر پیامبر(ص) ، صبر و پایداری ، نمایش سنت های الهی و تاویل حوادث و وقایع را به بهترین شکل محقق سازد. نهایتا آن چه حاصل می شود این است که داستان های قرآن علی رغم عدم بیان تمام جزئیات از ویژگی های هنری قصه پردازی خالی نیست و ضمن رعایت تنوع در بیان خویش هرگز از اهداف خود دور نگشته است.
هم چنین با تبیین قرآنی و روایی قصص و تطبیق آیات با قصه ی عهدین روش علامه در نقل و تفسیر آیات قصص به نمایش در می آید. بدین ترتیب مشخص می شود که همان بیان خاص و اجمالی قصه ی قرآنی برای آشنایی و عبرت گیری مخاطب کافی است و بعضی روایات نسبتا معتبر داستانی برای درک بهتر برخی صحنه ها مناسب است. اما هرگز نباید به قصه ی کتاب مقدس اطمینان داشت ، چرا که ضمن عدم اعتبار سندی ، متنش نیز تحریف شده و مطالب خرافی ، غیر عقلانی و متناقض با آیات قرآنی ارائه می کند.
در پایان با بررسی منقولات گوناگون در رابطه با قصص ، روش علامه در نقد روایات ، اسرائیلیات و آرای مفسران ذیل آیات داستانی مشخص خواهد شد تا نشان دهد روایات ، اسرائیلیات و اقوال صاحب نظران در قبال این موضوع قرآنی باید به لحاظ سندی و دلالی سنجیده شود و چنان چه از صافی های قرآن و روایات معتبر ، عقل و تاریخ معتبر ، اصول مذهبی و عقیدتی و یافته های قطعی علم تجربی عبور کرد ، پذیرفتنی خواهد بود.
کلید واژه ها : قصص قرآن ، تحلیل قصص ، علامه طباطبایی(ره) ، تفسیر المیزان .

پایان-نامه-روش-مواجهه-با-هنجارها-و-ناهنجارهای-اجتماعی-با-تأکید-بر-نهج-البلاغه
پایان نامه روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145صفحه
چکیده
یکی از نیازهای مهم جوامع بشری، دستیابی به راهکارهایی جهت رفع مشکلات اجتماعی و اصلاح روابط بین انسان ها است . لازمه تحقق این مهم، شناخت هنجارها و ناهنجارهای موجود در جامعه، علل پیدایش و روش مواجهه با آنها می باشد، تا با کمک آن، مسائل و مشکلات پیچیده زندگی اجتماعی با راه حلی منطقی، ریشه یابی و برطرف گردد. در این تحقیق بر آنیم با بررسی رفتار و عملکرد امیرالمؤمنین۷ در مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی، الگویی علوی در این خصوص ارائه دهیم. آن حضرت پس از تلاش های شبانه روزی جهت اصلاح جامعه و ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد نظم پایدار و اجرای همه جانبه عدالت و همزمان با آن، مسدود ساختن زمینه بروز ناهنجاریها، در ساختن جامعه سالم گام برداشتند. سپس به وسیله تشویق و تقدیر، به تقویت هنجارها پرداخته و با ابزارهای درونی مانند؛ تربیت دینی و تقویت روحیه تقوی، تشویق به تعقل و تقویت گوهر حیا، زمینه درونی بروز ناهنجار ها را از بین برده و با تدابیری به مقابله با رفتارهای هنجارشکنانه می پردازد و به تناسب خطایی که شخص نابهنجار مرتکب شده است، یا بصورت موعظه و نصیحت یا امر به معروف و نهی از منکر یا سرزنش و توبیخ و تنبیه و عزل از مسئولیت با هنجار شکنان جامعه برخورد می نمودند .
کلید واژه : هنجار ، ناهنجار ، روابط اجتماعی ، امام علی ۷، نهج البلاغه


پایان-نامه-روابط-سببي-علويان-با-خلافت-(خلفاي-سه‌گانه-آل-زبير-و-بني‌اميه)
پایان نامه روابط سببي علويان با خلافت (خلفاي سه‌گانه، آل زبير و بني‌اميه)
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 224

پایان نامه روابط سببي علويان با خلافت (خلفاي سه‌گانه، آل زبير و بني‌اميه)
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 224 صفحه
چکیده
موضوع ازدواجهای اهل بیت وفرزندان آنان یکی از مباحث بحث بر انگیز در طول تاریخ بوده است که امروزه مورد توجه خاص شیعیان و اهل سنت قرار گرفته است . این موضوع نه تنها در محافل علمی مانند دانشگاهها از سوی شیعه و اهل سنت مطرح می شود بلکه اهل سنت با انشار کتابهایی در این حوزه و پخش آن در بین حجاج این سوال را در بین توده ی مردم ایجاد کرده اند که آیا اساسأ بین اهل بیت و خاندان آنان با خلفا وصلتی می توانسته صورت گرفته باشد و اگر بوده چگونه انجام شده است؟
افراد زیادی در پاسخ به این پرسش در جهت تقریب دو فرقه اسلامی (اهل سنت و شیعه) گامهایی برداشته اند و عده ای دیگر اصل این ازدواجها را مردود دانسته و آنان را نفی می کنند لذا در این پایان نامه سعی شد تا روابط سببی، یعنی ازدواج زنان و مردانی از خاندان اهل‌بیت با زنان و مردانی از خاندان سه خلیفه نخست، خلفای اموی از هر دو شاخه سفیانی و مروانی و خاندان آل زبیر مشتمل بر شخص خلیفه، فرزندان و نوادگان آنان از هر دو طرف را مطالعه، بررسی، توصیف و نقد کند. نیز با ارایه جدول‌ها و نمودارهایی میزان این گونه روابط را با روابط سببی اهل‌بیت با دیگر خاندان‌ها اندازه‌گیری و نسبت سنجی کند.
سوال اصلی که در این پایان نامه دنبال شد، این است که روابط دو سویه اهل بیت (ائمه اثنی اشری و فرزندان و نوادگان آنان )با خاندان خلفا،خلفای سه گانه،آل زبیر،بنی امیه (سفیانی و مروانی) چگونه بوده است؟
همچنین تبین شد که از بین چند ازدواج انجام شده گزارش ازدواج با خلفا و نسل آنان ثبت شده است.ودرمرحله بعد که از حوصله این پایان نامه خارج است باید صحت و سقم این ازدواجها بررسی شود . نتیجه ای که بدست آمدحاکی از این است که بیشترین گزارش مربوط به نوادگان امام سجاد است که با خاندان آل زبیر وصلت کرده اند و این گزارشات توسط راویان زبیری وارد تاریخ شده است که جای تأمل دارد.بعد از آن گزارش ازدواجهای متعدد حضرت سکینه دختر امام حسین آمده که به جهت اضطراب در روایات تشخیص حق امری مشکل شده است . برای ازدواجهای امام محمد باقر يک ازدواج و براي امام جعفر صادق گزارشي به دست نيامد و گزارش ازدواج دو امام اول امام علی و امام حسن با خلفا و نسل آنان در مقایسه با امامان دیگر و ازدواجهای اهل بیت با غیر از نسل خلفا بسیار ناچیز و کم است.
کليد واژه: خاندان، اهل بيت، خلفا، روابط سببي، علويان، ازدواج‌هاي درون خانداني، ازدواج‌هاي برون خانداني 

پایان-نامه-راز-و-رمزهای-پنهان-و-پوشیده-قیام-های-مذکور-برا-اساس-کتاب-مقاتل-الطالبیین
پایان نامه راز و رمزهای پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 157

پایان نامه راز و رمزهای پنهان و پوشیده قیام های مذکور برا اساس کتاب مقاتل الطالبیین
نوع فایل: Word و قابل ویراش
تعداد صفحات : 157 صفحه
چکیده
جنبش ها و قيام هاي شيعي، در تاريخ تشيع برجستگي خاصي دارند و در هر برهه اي از زمان، به شكل ويژه اي نمود پيدا كرده اند. نمود جدی این قیام ها در پی واقعه جانسوز کربلا بود که تأثیر عمیق در روحیه مسلمانان، به ویژه علویان، داشت. قتل امام حسین(ع) و یارانش، عواطف و احساسات اخلاقی و مذهبی مردم را برانگیخت؛ به ویژه آن هایی که امام را برای بیعت دعوت کرده بودند، اما به هر دلیل از یاری به ایشان امتناع ورزیدند. در نتیجه، این افراد برای خونخواهی شهدای کربلا، علیه حکومت اموی به مبارزه برخاستند و قیام هایی را ترتیب دادند.
تعداد زیادی از سادات حسنی و حسینی با انگیزه های خداجویانه در مقابل حاکمیت ظلم خروج کردند که بعضی از این قیام ها به نتیجه رسید و برخی دیگر سریعاً سرکوب شد. البته لازم به ذکر است که مؤثرترین قیام ها و بیشترین شهادت ها در دوره بنی عباس بوده است و بیش تر قیام های دوره اموی برای خونخواهی از امام حسین (ع) و شهیدان کربلا صورت می گرفت، در حالی که اکثر قیام های عصر بنی عباس برای برقراری حکومت اسلامی انجام می شد.
علي رغم مبارزه سياسي و جان فشاني و درگيري علويان براي سرنگوني خلافت بني اميه و همکاري اوليه بني عباس با آنان در اين مبارزه، بني عباس با زيرکي تمام و وجود يک دسته از عوامل سياسي اجتماعي به قدرت دست يافتند. علويان متوجه شدند که سختي، مشقت و جان باختگي و زندان و شکنجه را در چندين دهه علويان و اولاد بني حسين(ع) متحمل شدند ولي عباسيان با حيله و تزوير و يک سري عوامل ديگر به قدرت رسيدند و هم اکنون نه تنها جايي در اين حکومت براي آن ها در نظر گرفته نشده بلکه با سوء استفاده از خاندان اهل بيت(ع)، قوانين اسلامي را زير پا گذاشته و دست به آزار و اذيت شيعيان و اولاد ائمه اطهار(ع) زده و در اين کار حتي از بني امیه نيز پيشي گرفته اند. علويان به خاطر طرح قبلي به جهت احقاق حق و نهايتاً غيرت ديني و تعصب و همت انقلابي نمي توانستند مظالم عهد عباسي و تحقيري را که بر آن ها وارد ساخته بودند، تحمل نمايند. لذا با حمايت مردم و فقهاء دست به حرکت و قيام عليه عباسيان زدند. قیام‌های بسیاری را بر ضد حاکمان زور و تزویر برپا ساختند و حتی در این راه بسیاری از آنان جان خویش را از دست دادند.از جمله مهم ترین این قیام ها می توان به قيام‌هاي شيعي از سال ۶۵ تا ۲۵۰ هـ ق عمدتاً به خونخواهي از قيام و شهادت حضرت امام حسين در سال ۶۱هـ به وقوع پيوسته‌اند برخي از مهم‌ترين اين قيام‌ها كه اين رساله به آن‌ها پرداخته است عبارتند از: قيام توابين (۶۵هـ)، قيام مختار (۶۶هـ) و قيام زید بن علي (۱۲۱ يا۱۲۲هـ) در دوره‌ي امويان، و قيام‌ محمد بن عبدالله معروف به نفس زكيه (۱۴۵هـ)، قيام ابراهيم بن عبدالله (۱۴۵هـ)، قيام حسين بن علي شهيد فخ (۱۶۹هـ)،‌ قيام يحيي بن عبدالله (۱۷۶هـ)، قيام محمد بن ابراهيم معروف به ابن طباطبا (۱۹۹هـ) و قيام محمد بن قاسم (۲۱۹هـ) در دوره‌ي حكومت عباسيان.
اين نوشتار با رويكرد تحليلي و توصيفي برآن است تا این قیام ها را مورد تبیین و تحلیل قرار دهد.
کلید واژگان: قیام، علویان، شیعه ، بنی امیه ، بنی عباس، مقاتل الطالبیین

دین-و-بحران-محیط-زیست-بررسی-تطبیقی-دیدگاه-سیدحسین-نصر-و-لین-وایت-با-تأکید-بر-مقاله-کلاسیک-وایت
دین و بحران محیط زیست بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت با تأکید بر مقاله کلاسیک وایت
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 212

پایان نامه دین و بحران محیط زیست بررسی تطبیقی دیدگاه سیدحسین نصر و لین وایت با تأکید بر مقاله کلاسیک وایت
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 212 صفحه

چکیده
رابطه دین و محیط زیست از روابط بحث انگیز در دوران مدرن است. دو ادعا در خصوص این رابطه مطرح است؛ یکی نقش مثبت دین و دیگری نقش مخرب و منفی آن. برخی مانند لین وایت با اشاره به باب نخست از سفر پیدایش، ریشه ها ی بحران محیط زیست را برآمده از آموزه ی یهودی- مسیحی قلمداد نموده اند و بر همین اساس دیدگاه وایت، در زمره دیدگاه های منفی به محیط زیست مطرح می شود. سیدحسین نصر از جمله کسانی است که ریشه های بحران محیط زیست را در بحران معنوی انسان و فاصله از دین می داند و بر همین اساس دیدگاه نصر در زمره دیدگاه مثبت به دین قلمداد می شود. بررسی ها حاکی از این است که به رغم اینکه هر دو نظریه موافقانی دارد اما نقش مثبت دین در حفظ محیط زیست با توجه به تحلیل نظر نصر، رجحان دارد.
این پژوهش، با روش کیفی- توصیفی به بررسی و مقایسه دیدگاه¬های سیدحسین نصر و لین وایت در باب ریشه¬های بحران محیط زیست می¬پردازد. در این پژوهش که متشکل از چهار فصل است، در فصل اول کلیات تحقیق مطرح شده است. فصل دوم به مبانی نظری و مفاهیم مهم پژوهش و همچنین پیشینه پژوهش اختصاص یافته است. فصل سوم با معرفی لین وایت و سیدحسین نصر و مهم¬ترین آثار آن دو آغاز شده است و سپس ترجمه مقاله وایت با عنوان ریشه¬های تاریخی بحران زیست¬ محیطی ما به همراه تحلیل مفهومی دیدگاه¬های او مطرح شده است. در ادامه با توجه به گستردگی آثار سیدحسین نصر، دیدگاه¬های او در خصوص ریشه¬های بحران محیط زیست براساس دو کتاب دین و نظم طبیعت و نیز انسان و طبیعت مطرح شده است. در نهایت دیدگاه¬های آن دو به¬طور تطبیقی بررسی شده و به شباهت¬ها و تفاوت¬های دیدگاه¬های نصر و وایت اشاره شده است. در فصل چهارم و نهایی، جمع¬بندی و و راه¬کارهای مقتضی آمده است.
واژگان کلیدی: دین، محیط زیست، بحران محیط زیست، لین وایت، سیدحسین نصر، ریشه های تاریخی بحران زیست محیطی ما، دین و نظم طبیعت، انسان و طبیعت: بحران معنوی انسان متجدد.

پایان-نامه-ديدگاه‌هاي-کلامی-جابر-بن‌يزيد-جعفي
پایان نامه ديدگاه‌هاي کلامی جابر بن‌يزيد جعفي
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 149

پایان نامه ديدگاه‌هاي کلامی جابر بن‌يزيد جعفي
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 149 صفحه

چكيده
ابومحمد جابر بن‌یزید جعفی كوفي (حدود ۵۰-۱۲۸ق) از اصحاب بنام امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) بوده است. او در شاخه‌هاي تفسير، كلام، تاريخ، فقه و حديث فعاليت داشته است. جابر يكي از راويان پرحديث بوده است و او را يكي از ائمه علم حديث و از نخستين گردآوردندگان احاديث دانسته‌اند. اما با وجود جايگاه وي نزد امامان شيعه (عليهم‌السلام) و در ميان شيعيان گزارش‌هایي در منابع وجود دارد که شائبه غلو را درباره او ايجاد مي‌كنند. براي دستيابي به حقيقت مسئله درباره شخصيت‌هايي از اين دست شايد بهترين راه بررسي شخصيت و انديشه آنان باشد؛ شناخت زمينه‌هاي شكل‌گيري شخصيت و انديشه آنان نيز پيش‌نياز همين امر است.
در اين رساله پس از بيان كليات، در سه فصل به موضوع اصلي رساله پرداخته شده است. فصل دوم به بررسي زمينه‌هاي شكل‌گيري شخصيت و انديشه جابر جعفي اختصاص دارد. در فصل سوم گزارش‌هاي رسيده درباره وي مطالعه و در انتها نيز درباره اتهام وي به غلو بحثي كوتاه آورده شده است. فصل چهارم نيز پس از گردآوري روايات رسيده از جابر در منابع اماميه و دسته‌بندي آنها، بحث‌ها در سه بخش خداشناسي، راهنماشناسي و فرجام‌شناسي ارائه شده است. فصل پاياني اين رساله نيز جمع‌بندي بحث‌هاي طرح‌شده را بر عهده دارد. پس از بررسي گزارش‌هاي رسيده درباره غلو جابر جعفي، بسيار دشوار است كه بتوان غلو را براي او ثابت كرد. انديشه‌هاي اين شخصيت را نيز مي‌توان در چارچوب انديشه‌هاي اماميه جاي داد. آنچه از روايت وي به دست مي‌آيد با آموزه‌هاي اماميه و نيز با روايات ديگر شيعياني كه مورد هيچ اتهامي قرار نگرفته‌اند هم‌خواني و سازگاري دارد.
كليدواژه‌ها: جابر جعفي، انديشه‌هاي كلامي، متهم به غلو، نصيريه، غاليان

پایان-نامه-دوره-ی-حشمونائیان-و-تأثیر-آن-بر-شکل-گیری-فرقه-های-یهودی
پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 104

پایان نامه دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 104 صفحه


چكيده
جنبش مكابيان حركتي بود كه يهوديان، با غلبه بر پادشاهان سلوکی ـ‌جانشینان اسکندر کبیرـ در یهودیه پدید آوردند. اسكندر در پی گسترش فرهنگ یونانی در تمام نقاط سرزمین ها ی تحت سیطره ی خود بود. از اين رو، همزمان با فتوحات سرزمين‌هايي مانند ايران، آسياي صغير، هندوستان، سوريه و مصر به ترويج فرهنگ يونان اقدام كرد. بعد از اسکندر، یکی از جانشینان وی به نام آنتیوخوس چهارم، تلاش کرد تا علاوه بر رواج فرهنگ یونانی در میان یهودیان سرزمین یهودیه، دین و خدایان یونانی را نیز جایگزین خدای یهوه کند. در اين فرآيند،گروهی از یهودیان، برای جلوگیری از تهاجم دین و خدایان يونان بر عقايد و انديشه‌هاي دینی قوم يهود،به پاخاستند.
در این رساله، هدف، بررسی جوانب و دیدگاه های مختلف این جنبش یهودیان و تأثیر و تأثرهایی که در بین یهودیان گذاشت، است. گروهي از يهوديان به نام «حسيديم» که در مقابل اين تهاجم قيام كرده بودند، تا زمان پیروزی یهودای مكابي، از این شورش حمایت کردند. خاندان مكابي، شامل متتياي كاهن و پسرانش يوحنا، يهوداي مكابي، اليعازار، يوناتان و شمعون بود. آنان در برابر حاكمان ستمگر سلوكي، كه دین و آیین يوناني را ترويج مي‌كردند، مقاومت يهوديان را رهبري كردند. قيام يهوديان منجر به استقلال يهوديان شد. سال‌هاي ۱۴۲ ق.م تا ۶۳ ق.م، دوران استقلال يهود، دوره مكابيان نام دارد.
در اين دوره، فرقه های متعددی به وجود آمدند از جمله مهمترین آنها دو فرقه فريسيان و صدوقيان بود. جنگ و نزاع بين اين دو گروه، حكومت تقریباً۱۰۰ساله مكابيان را تضعيف و زمينه را براي سلطه روميان مساعد كرد. سرانجام يكي از سرداران رومي به نام «پمپئی» بخشي از سوريه را در سال ۶۳ ق.م از حاكميت مكابيان درآورد.
كليد واژه‌ها: دوره ی پسا تبعید، مجمع کبیر، سنهدرین، حشمونائیان، حسيديم، فریسیان، صدوقیان و مسیحاباوری.


پایان-نامه-دشمن-شناسی-از-منظر-قرآن-کریم
پایان نامه دشمن شناسی از منظر قرآن کریم
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 215

پایان نامه دشمن شناسی از منظر قرآن کریم
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 215 صفحه

چکیده
بحث شناختِ دشمن در قرآن کریم مورد توجه ویژه قرار گرفته است. خداوند متعال در آیات متعددی دشمنان جبهه حق را معرفی می کند تا مسلمانان آنان را بهتر بشناسند و به مبارزه با آن ها بپردازند.
دشمن در اصطلاح لغویان و مفسران به کسی که ضرر می رساند و نیز هر آن چه انسان را از راه مستقیم منحرف سازد و موجب عدم اطاعت انسان از خدا شود، اطلاق می شود. قرآن کریم شش گروه از دشمنان را نام برده است: «شیطان و همراهان او»،«نفس امّاره»،«برخی از همسران و فرزندان»، «کفار و مشرکان»، «برخی از اهل کتاب به ویژه یهودیان» و «منافقان». می¬توان این شش دشمن را، در یک تقسیم بندی کلّی به سه گروه تقسیم کرده و مورد بررسی قرار داد: دشمن ایمانیدرونی یا پنهان، دشمن خارجی، دشمن داخلی.
در اين پايان‌نامه شگردهاي مبارزه دشمنان با رهبران ديني و پيروان مكتب توحيدي و نيز شيوه‌هاي آنها براي تضعيف مباني مكتب اسلام بيان شده است. بر مبنای آیات قرآن کریم، دين‏زدايى و ايجاد مانع در راه ديندارى و دينداران، اختلاف افكنى، تحريم اقتصادى، تحريف محتواى دين و تبليغات سوء همراه با تحقير و استهزاء مؤمنان، گسترش فساد و عمليات نظامى از مهم ترین راهكارهاى دشمنان عليه مسلمانان است.
قرآن کریم علاوه بر معرفی دشمن و شیوه های او، به شناسایی راه مقابله با آن نیز می پردازد. ایمان و توکل، ترک معصیت، یاد خدا، پناه بردن به خدا، تزکیه ی نفس، ترس از خدا و بازداری نفس از هوی و هوس، خود را به خدا سپردن، قطع هرگونه ارتباط و دوستی، صبر و تقوا، اعلان موضع صریح مبنی بر بیزاری از آن¬ها، مبارزه فرهنگی به وسیله قرآن، مجهز شدن به سلاح روز، مبارزه قهرآمیز و جهاد با دشمنان، افشاگری، بصیرت دینی و حذر ( هوشياري و احتياط) از راهكارهاي قرآن كريم براي مقابله با دشمن است.
کلیدواژه ها:
دشمن، دشمن ناسی، خصم، عدوّ، شیطان، نفس امّاره، کفّار، مشرکان، یهود، منافقان، قرآن کریم .

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 4247
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 2926
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 176
  • بازدید امروز : 1,387
  • باردید دیروز : 832
  • گوگل امروز : 13
  • گوگل دیروز : 24
  • بازدید هفته : 5,250
  • بازدید ماه : 1,387
  • بازدید سال : 115,300
  • بازدید کلی : 8,293,994
  • کدهای اختصاصی