loading...
دانلود سرای دانشجویی
نوع فایل: Word و (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 94 صفحه

چکیده:
بازاريابي داخلي يك تلاش برنامه­ريزي شده مي­باشد كه رويكردي شبه بازاريابي در جهت غلبه بر مقاومت سازماني براي ايجاد تغيير و توسعه و برانگيختن كارمندان، ايجاد هماهنگي بين وظيفه­اي و يكپارچه كردن كاركنان به سوي كاربرد موثر و اثربخش استراتژي­هاي وظيفه­اي و سازماني دارد. با وجود گسترش مفهوم بازاریابی داخلی در ادبيات بازاريابي، عملاً استفاده كمي از آن شده است. مباحثي كه در زمينه بازاريابي داخلي انجام پذيرفت بيانگر اين واقعيت بودند كه اين شاخه از بازاريابي نيازمند تحقيقات گسترده و وسيع­تري است. این شاخه از علم بازاريابي تا حدود زيادي متاثر از مديريت كيفيت و بازاريابي خدمات است كه بر اهميت و ضرورت ايجاد كيفيت در كل فرايند ارائه خدمات تاكيد دارد. مطالعات انجام گرفته در اين زمينه بيانگر ارتباط مثبت بين رضايت شغلي مشتريان داخلي سازمان (كاركنان) و رضايت مشتريان خارجي آن است این در حالی است که بحث­هاي اندكي در زمينه اينكه چه آميخته­اي از سياست­ها را مي­توان به كار برد تا بر كاركنان اثر گذاشت به گونه­اي كه برانگيخته شوند و به شيوه­اي مشتري مدارانه عمل نمايند، صورت گرفته است. این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر ابعاد مختلف بازاریابی داخلی شامل عوامل انگیزش مادی، عوامل انگیزش غیرمادی، عوامل محیطی، ابزار و تجهیزات کاری، کیفیت خدمات و تجربه بر رضایت مشتریان ‏است. جامعه آماری پژوهش مشتریان و کارکنان شعب بانک ملت استان خوزستان است که در سال ۱۳۹۰ با این شعب ارتباط و همکاری داشته­اند. ابزار مورد استفاده جهت جمع­آوری داده های لازم، برای آزمون ۶ فرضیه این پژوهش، پرسشنامه می­باشد. پرسشنامه­ها در بین مشتریان و کارکنان شعب بانک ملت استان خوزستان توزیع و نهایتاً ۲۴۶ پرسشنامه جمع­آوری شد. روش آماری در تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده از آزمون رگرسیون خطی ساده و ضریب همبستگی اسپیرمن می­باشد. داده ها با استفاده از نرم­افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رابطه بین تمامی متغیرها جز عوامل انگیزش غیرمادی معنی­دار است.
واژه­های کلیدی: بازاريابي داخلي، عوامل انگیزش مادی، عوامل انگیزش غیرمادی، عوامل محیطی، ابزار و تجهیزات کاری، کیفیت خدمات، تجربه، رضایت مشتریان

 
بررسي و اولويت بندي تامين كنندگان كالاهاي صنعتي و پالايشگاهي با استفاده از معيارهاي مناسب در تجزيه و تحليل سلسله مراتبي AHP
نوع فایل: Word و (قابل ویرایش)

چكيده:
در اين تحقيق به شناسايي و تعيين معيارهاي مناسب براي انتخاب تامين كنندگان كالاهاي صنعتي و پالايشگاهي و اولويت‌بندي آنها پرداخته ايم. نتايج نشان دادند كه شش عامل توان و دانش فني، شهرت، استانداردها و گواهي كيفيت، بعد مسافت، سابقه و توان مالي، بيشترين اهميت را در بين عناصر شركت كننده در امر خريد، در شركت مجتمع گاز پارس جنوبي دارند، و پانزده عامل فرعي تر نزد كارشناسان خريد و متقاضيان كالا ، در مجتمع گاز پارس جنوبي از اهميت نسبتاً بالايي برخوردارند.
نتايج ديگر اين تحقيق نشان داد كه عوامل كيفيت، توان فني، سابقه، توان مالي، شهرت، بعد مسافت  به ترتيب از بيشترين اهميت در نزد تصميم گيرندگان خريد را برخوردار هستند. براي انتخاب نمونه، در يك پيمايش جامعه هدف، گروهي ايده آل از افراد است كه از دانش و نقطه نظرات موثر و مرتبط با محتواي پيمايش برخوردار باشند. لذا جامعه تحقيق، تصميم گيرندگان در امر خريد و كساني كه نظرشان در امر خريد تاثير گذار است مي باشد. ما در اين پژوهش بدنبال دريافت نظر خبرگان ، متخصصان و تاثير گذاران امر خريد و كساني كه صاحب تجربه هاي عملي در خريد و انتخاب تامين كننده هستند، بوده ايم. بنابراين تعداد افرادي كه در اين زمينه صاحب تجربه عملي و يا تخصصي باشند، حائز اهميت بود، پس از بررسي هاي بعمل آمده مشخص شد كه تعداد۱۸۳نفر در قسمت هاي مختلف جامعه مورد بررسي بيشتر در امر خريد تاثير گزار هستند. لذا از طريق نمونه گيري طبقه اي ساده، نمونه گيري انجام پذيرفت. كه در نهايت نمونه تحقيق در اين پژوهش شامل ۸۳ نفر از كارمندان مجتمع گاز پارس جنوبي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها در اين تحقيق از روش پرسشنامه استفاده و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزارهاي
Expert Choice, Spss  استفاده شده است.
بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و سرمایه نوآوری با عملکرد مالی و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
نوع فایل: Word و (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 131 صفحه

چکیده:
    در حقیقت حسابداری مالی سنتی قادر به محاسبه ارزش واقعی شرکت­ها نمی­باشد و تنها به اندازه­گیری ترازنامه مالی و دارایی ملموس اکتفا می­کند. سرمایه فکری یک مدل جدید کاملی را برای مشاهده ارزش واقعی سازمان­ها فراهم می­آورد و با استفاده از آن می­توان ارزش آتی شرکت­ها را نیز محاسبه کرد.
   هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه نوآوری بر کارآیی مالی و ارزش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش، روش آماری استفاده شده به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها، روش حداقل مربعات جزئی می­باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل شرکت­های موجود در صنایع داروسازی و سیمان پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی آن از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ می­باشد. نتایج نشان داد که بین سرمایه فکری و سرمایه نوآوری با ارزش شرکت­های نمونه آماری رابطه معناداری به لحاظ آماری وجود ندارد. این در حالی است که رابطه بین کارآیی مالی با سرمایه فکری مستقیم و معناداری و رابطه بین کارآیی مالی با سرمایه نوآوری معکوس و معنادار است.
کلمات کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه نوآوری، کارآیی مالی، ارزش شرکت، نرخ بازده دارایی­ها، تحقیق و توسعه

چکیده :

برون سپاري عبارت است از پيدا كردن ارائه دهندگان خدمت جديد و روش‌هاي جديدي كه بتوان با اطمينان تهيه مواد، كالاها، اجزاء و خدمات را به آنها واگذار نمود. در حقيقت در واگذاري يا برون سپاري، سازمان از دانش و تجربه و خلاقيت ارائه دهندگان خدمت جديدي كه قبلاً‌ استفاده نكرده بهره‌مند مي‌شود. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر برون‌سپاری فرآیندهای سازمان امورمالیاتی برعملکرد آن باتوجه به مطالعه موردی مالیات برخودرو در استان کرمانشاه در نیمه اول سال ۱۳۹۳انجام گردید.پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی بوده و از حیث نحوه¬ی گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی ، از نوع پیمایشی است. این تحقیق از آن جهت کاربردی است که یافته¬های آن در حل مشکلات سازمان امورمالیاتی به کار گرفته می¬شود.و از آن جهت توصیفی هستند که متغیرها بر حسب وضع موجود مورد بررسی قرار می¬گیرند و متغیرهای تحقیق دستکاری نمی¬شوند.جامعه آماریِ این تحقیق، مؤدیان  و کارکنان سازمان امورمالیاتی کرمانشاه می‌باشد. پرسشنامه های طراحی شده میان این گروه ها توزیع و اطلاعات لازم جمع آوری ونظرات خبرگان و کارشناسان مالیاتی نیز گردآوری و یکپارچه گردیده است.نتایج حاصل ¬از این پژوهش نشان می‌دهند متغیر مستقل برون¬سپاری فرآیند ¬مالیات¬برخودرو دارای تأثیر 71 درصدی، برنامه ریزی مقدماتی دارای تأثیر 25 درصدی، تجزیه و تحلیل استراتژیک دارای تأثیر 49 درصدی، تحلیل هزینه دارای تأثیر 22 درصدی، مذاکرات دارای تأثیر 28 درصدی و الزامات پس از قرارداد دارای تأثیر 27 درصدی بر متغیر وابسته عملکرد سازمانی دارند. همچنین مشاهده گردید که همه این روابط از نوع مستقیم و مثبت می باشند. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان اذعان داشت برون‌سپاری مالیات برخودرو در استان کرمانشاه تاثیر مثبت وبه سزایی در¬عملکرد سازمان امورمالیاتی کرمانشاه داشته است.

نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 84 صفحه
حجم : 1200 کیلوبایت
چکیده
مدل بلوغ مديريت سازماني پروژه يك استاندارد است كه توسط موسسه PMI منتشر شده است و هدف آن ارايه مدلي است كه سازمان ها بتوانند براساس آن:
سطح بلوغ مديريت پروژه خود را ارزيابي كنند
زمينه های بهبود متناسب با خود را شناسايي كرده و خود را ارتقا دهند.
آنچه OPM3 را از ساير مدل هاي مشابه متمايز مي سازد ارايه راهكارهاي برتر متعددي است كه امكان سنجش و الگو برداري را براي سازمان ها فراهم مي آورند.
واژه های کلیدی :
بلوغ سازمانی، توسعه سیستم، چالش، فرایند، پیاده سازی.

عنوان :پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی کارکنان

فرمت فایل :doc قابل ویرایش با نرم افزار ورد

تعداد صفحات :185

     “کارآفرینی”از دید دانشمندان علوم اجتماعی، فرآیندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است. این روابط اجتماعی می تواند رابطه کارآفرین با منابع و فرصت ها را محدود یا تسهیل نماید. تا کنون تحقیقات صورت گرفته در مورد کارآفرینی سازمانی، از نوع تعیین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بوده و توجه به شبکه روابط اجتماعی یا سرمایه اجتماعی نادیده گرفته شده است. درعین حال، امروزه نگاه جدی به مقوله کارآفرینی در سازمان های آموزشی وجود ندارد. این امر می تواند ناشی از دلایل مختلف از جمله نادیده گرفتن روابط و شبکه های اجتماعی باشد. از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه و تاثیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی است. که در آموزشکده های خراسان شمالی انجام شده است، و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اساتید آموزشکده ها در سال 91 تشکیل می دهند. کل جامعه آماری به تعداد 476 کارمند و استاد رسمی، پیمانی، قراردادی و حق التدریس هستند که از بین آنان 214 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای طبق جدول مورگان انتخاب شده اند. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت اثبات روایی و پایایی آن از پرسشنامه استاندارد و معتبر جهانی سرمایه اجتماعی با 60 گویه از طیف لیکرت و پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی سازمانی که توسط ابراهیم زاده و همکاران تهیه و روایی وپایایی آن به اثبات و چندین بار به اجرا گذاشته شده است، مورد استفاده قرار گرفته است . تمامی داده ها به وسیله نرم افزار spss در دو بخش توصیفی و استنباطی تنظیم شده است. در بخش توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون T استیودنت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بوده که بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی با سطح اطمینان 95 درصد آلفا(50/0) فرضیه اصلی تایید شده است، یعنی بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد.

 

واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، مشارکت، انسجام، صداقت، روابط متقابل، ارزشمندی، اعتماد، مسئولیت و تعهد، کارآفرینی سازمانی.

 

تا قبل از دهه 1930 میلادی بطور گسترده ای باور بر این بود كه رهبری یك ویژگی فردی است، و تنها محدودی از افراد بطور ذاتی توانائیها و خصوصیاتی را به ارث برده اند و خداوند به آنان این ودیعه گرانبها را اعطا فرموده كه می‌توانند رهبران موثری باشند. از دهه 1930 به بعد، دانشمندان علوم اجتماعی و علوم رفتاری مسیر جدیدی را در تحقیق پیرامون رفتار و خصوصیات رهبری پیمودند. اصولا مشخص ساختن یك الگوی اساسی و یكسان رهبری ناممكن است، چرا كه از یك طرف نمی‌توان ویژگیهائی را برشمرده كه تمام رهبران موثر و موفق دارای آن خصوصیات باشند و از طرف دیگر با توجه به شرایط خصوصیات رهبران موفق و موثر در سازمانها نظامی، صنعتی و تعلیم و تربیتی با یكدیگر متفاوتند. به هرحال، عواملی كه برای یك رهبری موفق ضرورت دارد، داشتن مهارت و نگرش است كه می‌توان آنها را از طریق فراگیری كسب كرد، و یا بطور گسترده ای اصلاح نمود. رهبری را در یك طیف گسترده باید مورد توجه قرار دهیم. چرا كه چهار متغیر وجود دارد كه رهبری را متاثر می‌سازند، اول خصوصیات رهبر، دوم نگرش ها، نیازها و سایر خصوصیات فردی زیر دستان، سوم خصوصیات سازمان، مانند اهداف آن، و ماهیت وظایفی كه باید انجام پذیرد و چهارم: متغیرهای محیطی.

خصوصیات شخصی كه برای عملكرد موثر رهبر لازم می‌باشد، باتوجه به سایر عوامل، تغییر می‌یابد. این چهار متغیر دستاوردهای تحقیقات و پژوهشهای علمی‌در مورد رهبری می‌باشد و مفهومش این است كه رهبری یك خصوصیت ذاتی فرد نیست. بلكه یك رابطه پیچیده بین این چهار متغیر می‌باشد.

بنابر این اگر بپذیریم كه رهبری رابطه ای بین رهبر، پیروان، سازمان و عوامل محیطی است و قبول داشته باشیم كه این عوامل و متغیرهای موقعیتی با گذشت زمان تغییر می‌كند، لازم است بپذیریم كه خصوصیات و ویژگیهای رهبری نیز تغییر می‌كند.

به هر تقدیر تسلط به تكنیك های فنی، مانند كامپیوتر، مالی، تولید، بازاریابی و امثالهم برای رهبری موثر كفایت نمی‌كند، چرا كه جنبه انسانی رهبری، به مراتب مهمتر از وظایف فنی است. برای بقا و حفظ موقعیت هر سازمان، وجود رهبری موثر، امری است حیاتی. سبك تصمیم گیری رهبر، یكی از ابعاد مهم رهبری است. روشهای بسیار متنوعی وجود دارد كه هر رهبر برای انجام وظیفه و یا اتخاذ تصمیمات مشخصی، می‌تواند از آنها استفاده كند كه با توجه به میزان مشاركت یا عدم مشاركت زیر دستان سبك رهبری متفاوت خواهد بود

بعضی از زیر دستان تمایلی به مشاركت در فرآیند تصمیم گیری ندارند و پاره ای اشتیاق فراوان دارند. به هرحال با توجه به متفاوت بودن زیر دستان، میزان علاقه به مشاركت در فرایند تصمیم گیری نیز متفاوت است، حتی افراد نسبت به بعضی از تصمیمات بیشتر، مشتاق به مشاركت هستند و در بعضی دیگر، كمتر، همین درجه و میزان علاقه مندی و تمایل زیر دستان نسبت به مشاركت یا عدم مشاركت خود ایجاد كننده نوع سبك رهبری می‌باشد. بعبارتی توان و تمایل زیردستان، یك عامل اساسی در اتخاذ سبك بخصوصی از رهبری می‌باشد. در این مسیر به بررسی عوامل موثر برانگیزه كاركنان اداره کل امور مالیاتی شهر ری پرداختیم و فرضیه های موجود بر روی این موضوع را بررسی كردیم و پیشینه این مساله را مورد جستجو قرار داده تا بتواند راه گشایی برای تحقیق حاضر باشد. همچنین روش و شیوه تحقیق را درباره این مسئله ذكر كردیم و با پرسش نامه ای كه در بین كاركنان و پرسنل محترم این اداره کل توزیع كردیم یافته های تحقیق را بدست آوردیم تا توانستیم به نتیجه گیری دست یابیم.

فصل اول : طرح تحقیق

 

  • مقدمه

برای میلیونها اروپایی،یاد گرفتن مهارتهای‌ شغلی با ارزش،مقدمه بردن طلا در جنگ‌ حرفه‌ای بین شرکتهای اروپایی است. این‌ یادگیری را از طریق اینترنت به دست می‌آورند.

یادگیری الکترونیکی به عنوان یک روش‌ جدید که خیلی سریع و با کارآئی بالا این‌ مهارتهای جدید را یاد می‌دهد،خودنمایی می‌کند و یا به عبارتی یک روشی از یادگیری است که‌ تمام منابعی که در اختیار شما قرار می‌گیرد الکترونیکی است یعنی کلیه مطالب و موضوعاتی که یاد می‌گیرید روی پایگاههای‌ اطلاعاتی و یا به صورت نمایش عکس و پاورپوینت روی کامپیوتر ذخیره شده‌اند بیشترین شکل عمومی آن،محصولات آموزشی‌ کامپیوتری هستند مثل دیسکت‌های فشرده و نوارهای ویدیویی و شکل پیشرفته‌تر آن مبتنی بر وب است یعنی آموزش از طریق اینترنت.

آموزش الکترونیکی ثابت کرده است که‌ تا 25 درصد یادگیری را نسبت به کلاسهای درس‌ سنتی افزایش می‌دهد.در آموزشهای سنتی‌ به‌طور خلاصه تمرکز روی استاد است، که در حقیقت یک نوع آموزش‌ غیرفعال و یک سویه است،دانش از طریق استاد منتقل می‌شود،ممکن است از تکنولوژی‌ استفاده شود اما بخش اصلی برای یادگیرنده‌ نیست.ممکن است از رسانه‌های گوناگون‌ استفاده شود اما بیشتر از طریق صحبت کردن‌ مطالب منتقل می‌شوند.ولی دسترسی به‌ آموزشهای الکترونیکی از روی میل است.برای‌ رفتن به کلاس لازم نیست یادگیرنده‌ مسافرتی را انجام‌ دهد.آموزش می‌تواند کاملا انفرادی باشد. به عبارتی به شیوه‌ای که یادگیرنده‌ می‌خواهد و در زمانی که‌ تعیین می‌کند انجام خواهد شد. بنابراین می تواند هم در محل کار خود به انجم امورات جاری شغل خود و هم به یادگیری حرفه مورد نظر بپردازد.

این یعنی کار فرصتی برای یادگیری و یادگیری فرصتی برای بهتر کار کردن

 آموزش در سیستم یادگیری الکترونیکی کاملا فعال است و درصد زیادی از یادگیرندگان در بحثها و ارتباطات دوسویه مثل‌ اتاق گفتگو شرکت می‌کنند.تکنولوژی وب به‌ انها کمک می‌کند که به تمام منابع، اطلاعات جدید و برنامه‌های جدید دسترسی‌ داشته باشند و خیلی سریع آنها را تحت کنترل‌ درآورند.یکی از مزیتهای یادگیری‌ الکترونیکی شرکت در امتحانات به روش‌ مستقیم است. که به ارزیابی از سطح علمی فراگیر کمک می‌کند،با امتحانی که گرفته می شود نشان‌ می‌دهد که فراگیر نسبت به قبل چقدر پیشرفت‌ داشته‌است و یا اگر اولین بار است که امتحان‌ می‌دهد در چه سطحی است و از کجا باید درس را شروع کند تا مطالب برای وی تکراری‌ نباشد.از دیگر ابزارهای آموزش الکترونیکی‌ شرکت در کنفرانس الکترونیکی است این‌ تکنولوژی اجازه می‌دهد که یادگیرنده از فایلهای‌ صوتی بزرگ همزمان با نشان دادن برنامه‌ پاورپوینت استفاده کند.

به‌طور خلاصه تمام سدهای کلاس درس‌ سنتی شکسته می شود.برخلاف آموزش سنتی(کلاس درس) آموزش الکترونیکی به شیوه خودش دوره‌ها را به صورت آموزشهای غیر هم‌زمان از طریق‌ کلاسهای مجازی زنده کامل می‌کند و هرگز شخص یادگیرنده محل کار خود را ترک نمی‌کند. زیرا در زمان‌ جابجا شدن از صرف هزینه و زمان که مهترین بعد یادگیری الکترونیکی است صرفه‌جویی‌ می شود.آموزش الکترونیکی نیاز دارد که شخص‌ یادگیرنده به صورت موثری وقت خود را مدیریت‌ کند. لذا همچنانکه در بالا اشاره شد سازمان ها برای تحقق امر آموزش در میان کارکنان خود با هدف ارتقاء دانش سازمانی، معمولا هزینه های زیادی را برای رفت و آمد، محل برگزاری دوره های آموزشی، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، تهیه و تکثیر کتاب­ها و جزوات آموزشی، حق تدریس مدرسین و هزینه های مدیریتی می پردازند؛ به طوری که حتی گاهی دوسوم هزینۀ آموزش را هزینۀ حمل و نقل تشکیل می دهد، از سوی دیگر با رشد فناوری های اطلاعاتی و دانش تولیده شده، ارتقاء سطح دانش سازمانی کارکنان برای سازمان ها با تخمین هزینه های مذکور نمی تواند مفید و سوددهی داشته باشد.  

از طرف دیگر  سازمان ها امروزه تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش، وجود منابع محدود و… زیر فشارهای زیادی قرار دارند. پس از سالها تجربه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در امور کاری و اقتصاد خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشد. منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهد.

شرکت هیبریدنیرو با هدف اصلی ایجاد سازمان دانش­مدار و ارتقاء دانش کارکنان اقدام به برگزاری دوره­های الکترونیکی زبان انگلیسی کرده است، در برگزاری  دوره های الکترونیکی عوامل گوناگونی در موثر بودن و اثربخش بودن آنها در فعالیت­ها و اهداف شرکت­ها و سازمان­ها تاثیر دارند، بر اساس یافته­های تحقیقات پیشین (الیس[1]،2012) آموزش الکترونیکی علمی موثر نیاز به زیرساخت­های سخت افزاری و نرم افزاری خاص دارد که بعد از تجهیز سازمانها به زیرساختهای لازم بایستی سایر عوامل موثر در سودمندی این دوره ها مانند مدرک تحصیلی، پست سازمانی و میزان اگاهی کارکنان از ضرورت برگزاری این دوره ها تبیین شوند، این پژوهش کاربردی با هدف اساسی «بررسی عوامل موثر بر اثربخشی دوره­های یادگیری الکترونیکی مدیران و ارتباط آن با توانمندسازی آنان در شرکت هیبرید» برای تبیین عوامل فنی و غیرفنی موثر بر سودمند بودن دوره های یادگیری الکترونیکی از دید کارکنان شرکت کننده در دوره و مدیران شرکت طراحی شده است.

  • بیان مساله :

نیازهای روزافزون به آموزش کارکنان سازمان­ها، عدم دسترسی به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی، کمبود مدرسان مجرب و هزینه های زیادی که صرف آموزش کارکنان و روزآمد نگهداشتن دانش آنها می­شود، متخصصان را بر آن داشت که با کمک فناوری اطلاعات، روش­های جدیدی برای آموزش ابداع نمایند که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و نیز دارای کیفیت بالا باشد تا با استفاده از آن روش بتوان به طور همزمان جمعیت زیادی از فراگیران را تحت آموزش قرار داد (فرهادی، 1384). با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری الکترونیکی به عنوان یک الگوی[2] جدید در آموزش­های مدرن، پدیدار گشت (چو[3] و همکاران، 2008). یادگیری الکترونیکی، به عنوان شیوه­ای جدید در آموزش، تاثیر زیادی بر مدارس و موسسات و دانشگاه­ها داشته اما تاثیر آن بر سازمان­ها بعلت کمبود وقت در میان کارکنان و کمبود بودجه سازمانی برای آموزش های غیرمجازی بیشتر بوده است. در مقالات و گزارش­های علمی روزافزونی که در جهان ارائه می شود، بسیار تاکید شده است که بین دستاوردهای آموزشی کارکنان در سازمان­ها از طریق آموزش الکترونیکی و آموزش رو در رو فرق چندانی وجود ندارد، ولی هنوز این نوع آموزش از نظر عده بسیاری کیفیت پایین­تری نسبت به آموزش حضوری در یک محل و زمان دارد. بنابراین، برنامه­های آموزش الکترونیکی لازم است شاخص­های کیفی مناسبی ارائه دهند و در عین حال، مهارت­ها و توانمندی­های فراگیران این نوع آموزش باید بیشتر معرفی شوند تا سازمان­ها به این باور برسند با حفظ استانداردها و شاخص­ها، جای نگرانی نخواهد بود (صفوی، 1386).

از دیگر سو سرمایه منابع انسانی اصلی­ترین و مهم­ترین منبع سرمایه­گذاری اقتصادی در عصر حاضر است. نیروی کار امروز باید قادر به پردازش حجم وسیعی از اطلاعات در مدت زمان کوتاهی باشد. با کوتاه­تر شدن دورۀ حیات و چرخه­های تولید محصول، اطلاعات و آموزش­های قبلی به سرعت منسوخ می­شوند.از سوی دیگر افزایش سرعت تولید محصولات جدید، مدیران آموزشی را ناگزیر به انتقال سریع­تر و مؤثر دانش و مهارت به کارکنان خود می­کند. در عصر تولیدات لحظه­ای، آموزش فوری عنصر اساسی برای کسب موفقیت در سازمان ها محسوب می­شود.که با نگاه اجمالی به دور و اطراف خود پی می­بریم که تغییر محیط به سرعت انجام می­گیرد و دیگر در این عصرآموزش­های سنتی پاسخگوی تغییرات محیط نیست) غضنفری،1388). با استفاده از روش­های مرسوم آموزش، معمولا سازمان­ها هزینۀ زیادی را برای رفت و آمد، محل برگزاری دوره های آموزشی، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، تهیه و تکثیر کتاب­ها و جزوات آموزشی، حق تدریس مدرسین و هزینه های مدیریتی می­پردازند؛ به طوری که حتی گاهی دوسوم هزینۀ آموزش را هزینۀ حمل و نقل تشکیل می­دهد و ممکن است که سوددهی لازم برای سازمان­ها و مؤسسات را نداشته باشد.

سازمان­ها بعد از برگزاری دوره های مجازی آموزش در موضوعات گوناگون اقدام به نظرسنجی از شرکت کنندگان و مدیران سازمانها با اهداف  مختلف کرده اند برخلاف نظر موافقان آموزش سنتی در سازمان­های مختلف (مجهز و غیرمجهز) شرکت کنندگان بهرحال از این دوره ها رضایت نسبی داشته اند که این نسبت در مراکز مختلف بنا به نیاز کاربر، تجهیزات و موضوعات تدریس شده متفاوت بوده است. چشم انداز سیستم­های یادگیری الکترونیکی نسبت به سال­های آغازین شروع این سیستم آموزشی در دنیا کاملا تغییر یافته است و به سیستم­های آموزش الکترونیکی علمی[4] تبدیل شده است، این چشم انداز وقتی تحقق عینی می­یابد که عوامل موثر بر کیفیت این دوره­ها توسط پژوهشگران مختلف در ابعاد مختلف از نظر فنی و غیرفنی، عوامل شخصیتی، عوامل روانشناختی، موضوعی و … مورد بررسی قرار گیرد و بصورت کاربردی در سازمان­ها توسط مدیران آموزشی بکار گرفته شود (الیس[5]، 2012).

به عقیده استوک یادگیری الکترونیکی می‌تواند به عنوان یک‌ نظام یادگیری تعاملی تعریف شود که در آن، محتوای آموزشی و یا تجربیات یادگیری از طریق فناوری‌های الکترونیکی و غالبا توسط اینترنت تحویل داده می‌شود و همچنین،امکان‌ دریافت بازخوردهای خودکار برای فعالیت‌های‌ فراگیر وجود دارد.یادگیری الکترونیکی‌ همهء جنبه‌های تحویل الکترونیکی از قبیل‌ اکسترانت،اینترانت،ماهواره‌ها،تلویزیون‌های‌ تعاملی،سی‌دی رام‌ها،نوارهای ویدئویی و صوتی،وب سایت‌ها،و دوربین‌های دیجیتالی‌ را دربرمی‌گیرد (استوک ، 2000)[6]

در این بررسی منظور از یادگیری الکترونیکی به کارگیری فناوری اینترنت برای انتقال وسیع اطلاعاتی است که موجب افزایش عملکرد و دانش می‌شود. (روزنبرگ 65، 2001) معتقد است که یادگیری الکترونیکی بر اساس سه معیار عمده پایه‌گذاری شده است: 1. یادگیری الکترونیکی شبکه‎ای است که امکان به‎روز سازی مستمر، ذخیره‎سازی و توزیع اطلاعات را فراهم می‎سازد؛ 2. متن پیام از طریق فناوری استاندارد و با استفاده از کامپیوتر به کاربر (آموزش گیرندگان) منتقل می‌شود؛ 3. یادگیری الکترونیکی به عنوان ابزار کمک آموزشی است و به عبارتی، می‎توان در کنار انواع آموزش نظیر آموزشهای سنتی از این شیوه استفاده کرد.

به منظور طراحی محیطهای یادگیری الکترونیکی مؤثر لیاو (2004)[7] سه نوع ملاحظه را پیشنهاد می‌کند: ویژگیهای یادگیرندگان، ساختار آموزش و تعامل. در ایجاد و توسعه یادگیری الکترونیکی درک نیازهای جامعه ضروری است. ابتدا ویژگیهای یادگیرندگان از قبیل نگرش، انگیزش، باورها و اطمینان آنها باید مشخص شود . یادگیری الکترونیکی محیطهای یادگیری مستقل را مورد تأیید قرار می‌دهد؛ به عبارتی، هر کاربر فرصتهای زیادی را برای یادگیری متناسب با توانمندی خود درمحیطهای یادگیری الکترونیکی دارد. با توجه به استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای برای آموزش این موضوع موجب توسعه مهارتهای شناختی یادگیرندگان می‌شود. این مهارتها می‌تواند شامل فهم عناصر مهم ، پیچیدگی مفهومی، توانایی به کارگیری مفاهیم برای استدلال و بحث و کسب توانمندی برای استفاده از دانش مفهومی برای موقعیتهای جدید باشد و در نهایت، محیطهای یادگیری الکترونیکی نوعی تعامل گروهی را پیشنهاد می‌کند، مانند تعامل یادگیرنده با یادگیرنده یا یادگیرندگان با آموزش‌دهندگان. تعامل گروهی نوعی از یادگیری مشارکتی است که به یادگیرندگان کمک می‌کند تا در حیطه مباحثی که در آن فعالیت می‌کنند، رشد یابند. زمانی که یادگیرندگان در حال گسترش تعامل خود با استادان و سایر یادگیرندگان هستند، در عین حال شانس افزایش دانش خود را بیشتر می‌کنند، چرا که بسیاری از مقولات یادگیری در داخل متن اجتماعی شکل می‌گیرد و این فرایند موجب شکل‌گیری ساختار مقابل ادراک می‌شود..

.

.

 

2-2 – پیشینه پژوهش

2-2-1– پیشینه یادگیری الکترونیکی

الف) پیشینه پژوهش در ایران

حنفی زاده (1384) طرحی ملی برای تهیه و تدوین شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و ارائه راهکارهیا استخراج انها به منظور ارزیابی امادگی الکترونیکی انجام داد در این طرح مدل ارزیابی امادگی الکرتونیکی ایران طراحی شد . مدل بدست آمده دارای 7 بعد زیر ساخت اصلی ، دولت الکترونیکی ، اقتصاد الکترونیکی ، آموزش الکترونیکی ، جامعه الکترونیکی ، بهداشت الکترونیکی و توانمندسازی های دنیای شبکه ای بود نتایج یافته های این مدل دارای 18 بعد و 154 شاخص بود که بصورت ازمایشی در سه شهر تهارن و همدان و بروجرد به اجرا در آمد .

علی احمدی ، فتحیان و سلطانی ( 1385 ) در پؤوهشی با عنوان ” مدل مرجع برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های ایران ” مدل فنی را ویژه دانشگاه ها ارائه دادند . در پزوهش یاد شده پس از بررسی مدل های مرجع و معتبر در سطح جهان مدل مناسب انتخاب و سپس ، با توجه به ویژگی های دانشگاه های ایران بومی سازی شد .

صفوی (1386) در پژوهشی با عنوان «معیارهای تولید دروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی معیارهای تولیددروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی» رعایت استانداردها در تولید محتوی را باعث ایجاد رضایت در دانشجو می­داند، چرا که باعث می شود دانشجو با یک انتظار مشخص با محصولات الکترونیکی انس گیرد و این موضوع در طول دوران تحصیل به او کمک زیادی می نماید.

سید نقوی (1386) در مقاله ای با عنوان ” بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی : پیمایشی در دانشگاه های دارای اموزش الکترونیکی در ایران ” بیان می دارد که براساس نگرش دانشجویان عواملی نظیر استقلال ، راهنمایی استادان و آموزش های چند رسانه ای و براساس نگرش استادان عواملی نشیر احساس مفید بودن و خودکامیابی ، مهمترین عامل تمایل انها به استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی است .

یعقوبی (1378) در پژوهشی با عنوان ” ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیات علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران : دیدگاه دانشجویان دوره های مجازی” بیان می دارد که مهمترین ویژگی های مطلوب برای دانشجویان دوره های مجازی ، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری ، مشارکت و خلاقیت ، مهرات در فناوری اطلاعات و عوامل انگیزشی است و مدیریت و تشویق ، تعامل مجازی ، پشتیبانی از دانشجویاان ، تعهد الکترونیکی ، تامین محیط تعاملی و نگرش مثبت به یادگیری الکترونیکی را مهمترین ویژگی های مطلوب اعضای هیات علمی در یادگیری الکترونیکی به شمار می آورد .

حنیفی زاده و هدایتی پور (1387) در پژوهشی مدلی برای ارزیابی امادگی الکترونیکی دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی ایران رائه دادند . برای انجام پزوهش ، از میان مدل های معتبر ، 47 مدل مورد بررسی قرار گرفت و شاخص های آنها استخراج شد . در نهایت ، براساس روش دلفی مدلی ارائه گردید که شامل چهار بعد مدیریت و سیاست ها و راهبردهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، دسترسی ئ زیرساخت ، نیروی انسانی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی است .

فتحیان (1387) در پزوهشی عوامل موثر بر امادگی الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط خدماتی را مورد شناسایی قرار داد . نتایج یافته ها ، عوامل موثر بر میزان امادگی الکترونیکی شرکت های کوچک م متوسط را به ترتیب عوامل فرهنگی ، شامل سطح سواد اطلاعاتی مدیریان و اعتقاد عمومی کارکنان؛ وجود راهبردها و برنامه های مرتبط و توسعه توان نرم افزاری و سخت افزاری بر شمرده است .

اباصلت، عبدالمالکی و زاهدی (1390) در پژوهشی تحت عنوان «عوامل موثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجو » متغییرهای برداشت ذهنی از آسانی استفاده از یادگیری الکترونیکی،برداشت ذهنی از مفید بودن یادگیری الکترونیکی، نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از یادگیری الکترونیکی و تصمیم به استفاده از یادگیری الکترونیکی به عنوان عوامل موثر بر پذیرش و استفاده یادگیری الکترونیکی دارای اثرات مثبت و استفاده از یادگیری الکترونیکی در سطح 01/0 در میان دانشجویان را نتیجه گیری کرد.

الهی، کنعانی، شایان (1390) در تحقیقی تحت عنوان « طراحی چارچوبی برای عوامل موثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی و سنجش آن» با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در دانشگاه های امیرکبیر، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی، و شهید بهشتی پرداخته اند، تحلیل داده ها نشان داده که عوامل فردی در بهترین شرایط و عوامل رسانه در پایین ترین وضعیت قرار دارند.

خطیب زنجانی و همکاران (1390) در پژوهشی تحت عنوان «تحلیل ساختار یافته الزامات و چالش های موجود در یادگیری الکترونیکی و طراحی یک الگوی کاربردی برای پیاده سازی موفق دوره های الکترونیکی در آموزش پزشکی» عوامل موثر را زیرساخت، زیرساخت انسانی، زیرساخت پداگوژیکی، زیرساخت فرهنگی، اجتماعی، و ارزشی، زیرساخت اقتصادی،زیرساخت مدیریتی، زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی را ارائه و راهکار اصولی برای مراحل مختلف تحلیل،طراحی، پیاده سازی و ارزیابی یک دوره الکترونیکی پیشنهاد دادند.

الف) پیشینه پژوهش در خارج از ایران

چیو و همکارانش در مقاله ای با عنوان ” قابلیت استفاده ، کیفیت ، ارزش و تصمیم به تداوم یادگیری الکترونیکی ” سه عامل سودمندی و کیفیت و ارزش مشاهده شده در سامانه یادگیری الکترونیکی را بر رضایت الکترونیکی موثر می دانند . (Chiu et al.2005)

نگی (2005) در پژوهشی تحت عنوان «بررسی اثرات آموزش الکترونیکی در چهار شرکت تبلیغاتی» به بررسی اثرات آموزش الکترونیکی دوره های بازاریابی و مرتبط با آن در چهار شرکت هم موضوع در یک شهر پرداخته و تحلیل یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان رضایتمندی کارکنان از کیفیت دوره های برگزار شده بالاست و مدیران شرکت ها از تاثیر دوره ها بر میزان دانش کارکنان و سودمندی آن دوره ها رضایت کامل دارند.

موتولا و ون براکل در پزوهشی ابزارهای سنجش آمادگی الکترونیکی مرتبط با دسترسی به اطلاعات را به منظور معرفی ابزاری توانمند مورد ارزیابی قرار دادند . نتایج نشان داد که دسترسی به اطلاعات ، انسجام اجزاء سازمانی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، منابع انسانی و آمادگی ارتباط با خارج از سازمان در جهت ارائه ابزار واحد سنجش امادگی الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است رد نهایت مدلی بر همین اساس ارائه شد . (Mutula and Van Barkel 2006)

هبرت (2007) در پژوهشی تحت عنوان«پنج چالش و راه حل در آموزشی الکترونیکی موسیقی در میان مدرسان» به بررسی چالش های موجود در میان مدرسان موسیقی از طریق شبکه اینترنت پرداخته و بر اساس یافته های پژوهش راه حل هایی مبنی بر برگزاری دوره های بصورت تصویری و صوتی و ارائه درسهای روانشناختی همزمان با دوره های الکترونیکی موسیقی به دانشجویان برای افزایش خلاقیت و توانمندی های روانی دانشجویان موسیقی ارائه دادند.

نیکولز در سال 2008 در پژوهش خود مدلی مفهومی به نام e-LPM پیشنهاد داد . وی در این پژوهش به دنبال بررسی دلایل عدم استقبال دانشجوین از یادگیری الکترونیکی بود و در نهایت ، در مدل خود عوامل موثر بر گرایش و اصرار دانشجویان به یادگیری الکترونیکی را گرایش به رایانه، انگیزه شخصی دانشجویان ، برانگیزانند های محیطی ، رضایت ، عملکرد گذشته دانشجویان و موارد جمعیت شناختی مربوط به انها معرقی کرد . سپس ، وی با استفاده از روش تحقیق کیفی از 45 دانشجوی تربیت بدنی پیمایش خود را به انجام رساند . وی با استفاده از ازمون الفای کرونباخ پایایی پرسشنامه پژوهش را تایید و در تحلیل داده ها از آزمونهای امار توصیفی ،T    تک نمونه ای و Chi Square استفاده کرد و بدین صورت ، مدلی پیشنهادی خود را به تایید رساند . (Nicholas , 2008)

پی چن سان و همکارانش در پژوهشی با عنوان ” محرک های یادگیری الکترونیکی موفق چیست ؟ پژوهش مبتنی بر آزمایش عوامل کلیدی موثر در رضایت یادگیرنده” هفت عامل اضطراب یادگیرنده از کار با کامپیوتر ، نگرش مدرس به یادگیری الکترونیکی ، انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی ، کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی ، سودمندی ، سهولت در استفاده ، و تنوع در ارزیابی را از عوامل تاثیرگذار بر رضایت یادگیرندگان دوره های یادگیری الکترونیکی می دانند و کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی را مهمترین عامل ارزیابی می نمایند (Pei-Chen Sun et al.2008)

تروید مدلی را برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی موسسات آموزش عالی لیتوانی ارائه داد . براساس مدل ارائه شده دانشکده اقتصاد استکهلم ، موسسه حمل و نقل مخابرات ، و دانشکده بازرگانی ریگا مورد سنجش قرار گرفتند . نتایج نشان داد که الگوی ارائه شده از کارایی لازم برخوردار و شاخص های ان به آسانی قابل اندازه گیری و تفسیر است

.

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی

گرایش مالی

عنوان: شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر بر تصمیم­گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تکنیک­های تصمیم­گیری چند معیاره

تعداد صفحات : 144

چکیده:
اصولا سرمایهگذاران باید بررسیهای وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل میکنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایهگذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل مالی درسطح شرکت، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل روانی بازار را مشخص کند تا از یک سو به سرمایهگذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایهگذاران باتجربه از آن استفاده میکنند، تصمیم بگیرند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکسالعمل مناسبی نشان دهند. در این مطالعه دو گروه افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش اول پس از نمونهگیری از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه کرده بودند، تعداد 262 پرسشنامه کامل مبنای تحلیل قرار گرفت و پس از تائید روایی و پایایی پرسشنامه 37 سوالی تحقیق، اثرگذاری معنادار کلیه ابعاد بر تصمیمگیری خرید سهامداران به اثبات رسید و از سوی دیگر، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین اهمیّت این ابعاد اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج تکنیک تاپسیس حاکی از این امر بود که به عقیده سهامداران شاخصهایی همانند (اطمینان به دادههای منتشر شده مالی شرکتها)، (اعتقاد به پیروی جریان آتی و بازدهی از عملکرد گذشته)، (پیگیری گزارشهای فصلی و دادههای منتشر شده از سوی شرکتها)، (اخبار منتشرشده از مجامع شرکتها) و (پیگیری اخبار سیاسی و تأثیر آن بر بازار سهام) از بیشترین اهمیت در شکلدهی تصمیمگیری آنان برخوردار است اما شاخصهایی همانند (توصیه دوستان و آشنایان)، (تأثیر تحولات سیاسی خارج بر شاخصهای بورس) و (اطلاع از میانگین نرخ تورم و جریان آن) از کمترین اهمیت در این تصمیمگیری برخوردارند. همانگونه که مشاهده میگردد، سه عامل اول همگی در زمره عوامل مالی در سطح شرکت قرار دارند. برای کسب نتایج دقیقتر، پرسشنامه مقایسات زوجی نیز بین خبرگان بورس توزیع شد. بدین منظور در این تحقیق از نظرات 11 نفر از مدیران عالی و میانی شرکتهای کارگزاری بورس از جمله شرکت کارگزاری مفید، پارسیان، آریابورس، اعتماد سروش، آگاه و آپادانا استفاده نمودیم که بر اساس مقایسات زوجی، عوامل مالی در سطح شرکت، عوامل اقتصادی، سیاسی و عوامل روانی بازار به ترتیب از بیشترین اهمیت برخوردارند. نتایج این تحقیق بیانگر این است که افشای اطلاعات مالی دارای تاثیرگذاری بالایی در تصمیمگیری خرید سهامداران است و این نتیجه با نتایج تحقیقات قبلی در یک راستا قرار دارد و محققین در تحقیقات پیشین اثبات نمودهاند که هر سه بُعد شفافيت يعني افشاي اطلاعات مالي و شفافيت ساختار مالكيت و شفافيت ساختار هيئت مديره بر رفتار سرمايه‌گذاران در بورس تأثيرگذار است، اگرچه سرمايه‌گذاران بيش از هر چيز به افشاي اطلاعات مالي اهميت مي‌دهند.
کلمات کلیدی: عوامل موثر بر تصمیمگیری سهامداران، خرید سهام عادی، بورس اوراق بهادار تهران، تکنیک های تصمیم گیری

فصل اوّل
کلیّات تحقيق

1-1- مقدمه
وجود بازار سرمایه قوی، یکی از ارکان مهم رشد و توسعه اقتصادی است. این بازار با استفاده از مکانیسمهای درونی خود به تعیین قیمت عادلانه سهام و تخصیص بهینه سرمایه میپردازد و پیشرفت و گسترش آن معیاری جهت رتبهبندی کشورها از لحاظ توسعه اقتصادی تلقی میشود(گامليل و هرستين ، 2010) امروزه با توجه به محدویت منابع اقتصادی در کشورهای جهان، تمام تلاش مدیران و مسئولین بر این است تا با صرف کمترین منابع به حداکثر نتایج مطلوب دست‌یابند. دستاندرکاران و تصمیم گیرندگان عرصه مالی بینالملل، همواره با اين خطر مواجه هستند كه به هر دليلي مشغول حل مسالههاي كم اهميت شده و از حل مسالههاي كليدي ملی خود غافل شوند كه نتيجه اين اشتباه استراتژيك، هم اتلاف منابع خواهد بود و هم اين كه اميد و باور به بهبود، در جوامع تضعيف خواهد شد (ساعدی و مختاریان، 1388). لذا اولويتبندی عوامل موثر بر سرمایهگذاری در هر بخش از اقتصاد یکی از كليديترين مسالههاي هر کشور بوده و به امری انکارناپذیر تبدیل شده است.
نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب و هدایت پساندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است. به گونهای که منجر به تخصیص بهینه منابع کمیاب مالی شود که این امر مهم، منوط به شناسایی اولویتهای سرمایهگذاری می باشد(دانيل و همكاران ، 2002). از طرف دیگر، هرچه میزان این اولویتها به واقعیت بازار در طولانی مدت نزدیکتر باشد، به همان اندازه اطمینان سرمایهگذاران نسبت به بورس بیشتر شده و رغبت آنها نیز برای سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت(آل- تاميمي ، 2006). طی سالهای اخیر اقدامات مناسبی جهت پیشرفت، توسعه و افزایش شفافیت بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است که توانسته است تا حدی، منجر به بهبود فرهنگ سهامداری مردم شود. همچنین تعیین دلایل اولویت یک سرمایهگذاری میتواند تاثیر دوچندانی بر شناسایی محدودیتهای موجود و اصلاح مسیر آتی توسعه بورس اوراق بهادار داشته باشد. این پژوهش بر آن است تا با شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی، گامی در جهت بهبود انگیزانندههای خرید سهام بردارد.

1-2- اهمیت موضوع (تعريف مساله ، هدف از اجراء و کاربرد نتايج تحقيق)
بر طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 41 درصد از مردم کشورهای پیشرفته، سرمایهگذاری مستقیم در سهام دارند و مالکیت مستقیم سهام 20 درصد و به شکل غیرمستقیم 34 درصد کل سرمایه گذاریها در جهان را در برمیگیرد (كلارك-مورفي، سوتر ، 2004). گرچه این آمار در ایران کمتر از 20 درصد است ولی این روند رو به افزایش است و زمانی که سرمایه گذاری در صندوقهای قرضالحسنه را نیز در نظر بگیریم با عدد 54 درصد مواجه خواهیم شد (ساعدی و مختاریان، 1388). امروزه سرمایهگذاران برای انتخاب سرمایهگذاری دامنه بسیار وسیعی دارند، اما تا به حال پژوهشهای محدودی در خصوص روش انتخاب از بین سرمایهگذاریهای مختلف انجام گرفته است. تصمیمات مالی مردم روز به روز پیچیدهتر و پرمخاطرهتر میشود در حالی که نتایج این تصمیمات بر شیوه زندگي مردم بسیار موثر است(سالتانا، 2010). بیشتر نظریههای مالی فرض می کنند که سرمایهگذاران منطقاً به افزایش سرمایه خود میاندیشند و به نشانههای مالی توجه می کنند. سرمایهگذاران هنگام انتخاب سرمایهگذاری به طور اولیه ریسک و بازده آن را با سرمایهگذاریهای بالقوه دیگری که میتوانند انجام دهند، مقایسه میکنند. ضمن اینکه سطح ریسکی که سرمایهگذاران حاضر به تحمل آن هستند بستگی به خصوصیات و ویژگیهای روانی آنها دارد(مريكاس و همكاران ، 2004). به هرحال یک سرمایهگذار منطقی در صورت تشابه ریسک دو سرمایهگذاری، سرمایهگذاری با ریسک کمتر را انتخاب نخواهد کرد. بیشتر پژوهشهای اخیر در مورد روانشناسی مالی بیان کردهاند که تصمیمات سرمایهگذاران ممکن است تحت تاثیر عوامل رفتاری داخلی از قبیل خودشناسی و عوامل رفتاری خارجی مانند نحوه انتخاب یک سرمایهگذاری قرار گیرد(لي و همكاران ، 2008). اصولاً سرمایهگذاران باید بررسیهای وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل میکنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایهگذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل روانی بازار، اقتصادی، سیاسی و غیره را مشخص کند تا از یک سو به سرمایهگذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایهگذاران باتجربه از آن استفاده میکنند، تصمیمگیری نمایند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکس العمل مناسبی نشان دهند.

1-3- اهداف پژوهش
اهداف این تحقیق را میتوان در دو بعد کلی و اختصاصی مورد بررسی قرار داد. اهدف این پایان-نامه به صورت کلی عبارت است از:
• شناسایی مهمترین شاخصهای مالی و غیرمالی موثر بر تصمیمگیری در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران
• رتبه بندی این شاخصها با استفاده از تکنیک TOPSIS
• رتبه بندی ابعاد کلی با استفاده از تکنیک AHP
و مهمترین هدف اختصاصی که انجام این تحقیق به دنبال دارد عبارت است از:
بررسی عوامل مالی و غیرمالی (روانی) تأثیرگذار بر تصمیمگیری سرمایهگذاران به هنگام خرید و انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار و رتبهبندی اهمیت این عوامل. در نهایت این تحقیق به دنبال این است تا راهکارهایی را به شرکتهای عرضه کننده سهام ارائه نماید تا بتوانند بر عوامل مهم از نظر سرمایه-گذاران که در انتخاب سهام توسط آنها تأثیر دارد، اثر گذاشته و آنها را در شرکت خود ارتقا بخشند.
1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی)
1-4-1- سؤالات اصلی پژوهش
• مهمترین شاخصهای مالی و غیرمالی تصمیمگیری در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران چیست؟
• اولویت این شاخصها چگونه است؟
• اولویت ابعاد کلی چگونه میباشد؟


پایان نامه برای دریافت در جه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-گرایش بازاریابی

موضوع : موضع یابی استراتژیک بازار /محصول زعفران در E-MARKETING
(با استفاده از مدل پیوسته تلفیقی استراتژیهای رقابتی /تجاری الکترونیکی)

تعداد صفحات : 340

چکیده
موضع یابی استراتژیک بازار زعفران بر اساس توجه به سه ویژگی اصلی رنگ ، عطر و طعم دارای کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی ،رنگرزی و داروایی دارد.تاثیرات این سه عامل یکسان نمی باشد.بگونه ای که کوچکترین تغییر در ساختار یا ترکیب نهاده های تولید ، فرایندهای تولید، فرایند فرآوری و فرایند فروش و بازاریابی تاثیر فراوانی بر محصول نهایی ما دارد.لذا مدلی طراحی شده است که علاوه بر انطباق با ویژگیهای طبیعی و منحنی عمر محصول در  برگیرنده تمامی مفاهیم ،ساختار و ارتباطات جدیدی می باشد که در تجارت امروزی کاربرد دارد.مدل پیشنهادی یک مدل تلفیقی از استراتژیهای رقابتی / تجاری الکترونیکی بوده که در طراحی آن از مطا لعات و تحقیقات، استراتژیهای
عمومی پورتر و الگوی استراتژیک مایلز و اسنواستفاده شده است.مدل با کاشت گیاه زعفران در زمین مناسب شروع می شود وبا ترمیم و پیوستگی کاشت پیاز زعفران آن در چهار سال بعد ادامه پیدا کرده و سعی داردبا تجزیه و تحلیل پروسه کلی تولید محصول زعفران ،حداکثر کارایی را در کوتاه مدت و اثر بخشی را در بلندمدت در فرایند تولید ایجاد کرده و بهره وری را در خروجی های این مرحله حداکثر کند.درمراحل فرآوری و بازار یابی و فروش با توجه به نیاز بازار ، از استراتژیهای عمومی پورتر استفاده شده است ودر مرحله فروش با استفاده از متغیرهای بازاریابی در مدل استراتژیک مایلزو اسنو جهت ارایه به مشتری نهایی آماده می گردد.البته باید گفت که هدف از کاربرد استراتژیهای عمومی پورتروطرح استراتژیک مایلزو اسنو، حصول به کسب جایگاه واقعی بعنوان اصلی ترین برندهای زعفران در جهان است.

مــقدمه:
 امروزه با وجودی که قسمت اعظم زعفران جهان در ایران تولیـد مـی گـردد، امـا حاشـیه سـود اندکی برای مردم ایران باقی می ماند. در واقع آنچه که ما بعنوان محصول زعفران صادر می کنـیم بعنـوان مواد اولیه ای می باشد که توسط کشورهایی نظیراسپانیا، فن آوری و بسته بندی شده و با نام اسپانیا یا هر کشوری غیر از ایران در جهان به عنوان محصول زعفران اصلی به فروش می رسد. با توجه به اینکه ایـران توانایی بالایی در زمینه فن آوری و بهبود کیفیت زعفران بدسـت آورده اسـت ، مـی توانـد محـصولی بـا شرایط بازار هدف طراحی و ارایه کند. لذا در صورت تدوین استراتژی های صـحیح بازاریـابی و فـروش فرد به فرد از طریق e-marketing و موضع یابی محصول زعفـران ،مـی تـوان سـهم ایـران را از ارزش افزوده جهانی این محصول افزایش داد.
هم اکنون شرکتها و سازمانها بیشتر و بیشتر به این درک می رسند که باید مشتریان خود را در مرکز سازمان قرار دهند و از یک فرآیند قدرتمند اسـتراتژیک مـشتری محـور حمایـت کننـد کـه شـامل ثبـت اطلاعات مشتریان، تقسیم بندی مشتریان، بررسـی مـشتریان، سـرمایه گـذاری در تکنولـوژی و مـدیریت مشتریان می باشد.(Brown , 2000)
دنیای امروز دنیای سرعت است، سرعت تغییرات بسیار بالا می باشد و رقابت بـر ایـن اسـت کـه توسط مشتریان وفادار برای مدت بیشتری مـورد حمایـت از بابـت تکـرار خریـد قرارگیـریم و از طریـق بازار یابی فرد به فرد به استراتژی های قوی تمایزی دست یابیم. بـا توجـه بـه اینکـه حیـات شـرکت هـا بستگی به ارایه یک محصول باکیفیت بالاو قیمت پایین دارد که جلب رضایت مشتریان را به همراه داشـته و باعث افزایش تعداد دفعات خریدتوسط مشتری یا معرفی محصول به دیگران (مـشتری بـه عنـوان یـک بازاریاب عمل می نماید.) می شود،لذا داشتن یک استراتژی مناسب در بازارهای داخلی و جهـانی جهـت باقی ماندن در میدان رقابت ضروری به نظر می رسد.جدا از ایـن مـورد، امـروزه کیفیـت و پـایین آوردن هزینه دیگر جزء استراتژی های رقابتی محسوب نمی گردد بلکه از مقدمات اولیـه ایـن کـار بـه حـساب می آید. ایران بدون داشتن یک استراتژی مناسب نمی توانـد سـهم مناسـبی در بـازارالکترونیکی امـروزی بدست آورد. در نتیجه ما باید تلاش کنیم با استفاده از مزایای E-marketing دست به ابداع و نـوآوری
درارایه محصول و خدماتمان، در عین کاهش هزینه های مربوط بـه تولیـد کـالا و خـدمات، هزینـه هـای بازاریابی و فروش برای ماندگاری همیشگی مشتری بزنیم تا علاوه بر جذب رضایت مشتریان، یک سـهم نسبی مناسب در بازار دریک افق طولانی تر دست یابیم.

تعداد صفحه :340

 

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 4247
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 2926
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 526
  • باردید دیروز : 2,391
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 6,780
  • بازدید ماه : 2,917
  • بازدید سال : 116,830
  • بازدید کلی : 8,295,524
  • کدهای اختصاصی