loading...
دانلود سرای دانشجویی
نوع فایل: word (قابل ویرایش
تعداد صفحات : 142 صفحه


چکیده
پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقيق حاضر را مدیران دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان اردبيل تشكيل مي دهد. براي تعيين حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که با سطح اطمينان ۹۵% برابر كه حجم نمونه برابر يا ۶۶بدست آمده است. براي نمونه گيري از نمونه ها؛ از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده گرديد.برای گردآوري اطلاعات مورد نياز پژوهش به وسیله دو پرسشنامه استاندارد تعدیل شدهپرسشنامه ی هوش چندگانه گاردنر و پرسشنامه ی تفکر انتقادی واتسون_گلاسرانجام مي‌گيرد. پایاییبرایپرسشنامه هوش چندگانه برابر با ۹۰۶/۰ و برای پرسشنامه تفکر انتقادی برابر با ۸۳۲/۰ بدست آمده است. به منظور تجزيه و تحليل داد‌هاي بدست آمده از پرسشنامه‌هاي جمع‌آوري شده از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي استفاده شده است. بدين ترتيب كه براي توصيف پاسخ‌هاي داده شده به سؤالات پرسشنامه‌ي تحقيق از جدول فراواني و درصد پاسخ‌هاي مربوط به هر يك از سؤالات استفاده شده است. و همچنين براي نشان‌دادن بعضي از داده‌هاي آماري بصورت منسجم، از نمودار ستوني استفاده گرديده  و در سطح استنباطي براي آزمون فرضيه‌ها از آزمون همبستگي اسپیرمن (r ) استفاده شده است. براي تعيين سطح معني‌دار بودن r از آماره آزمون t استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش چندگانه مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد. اما در بعد هوش موسقیایی رابطه ای وجود ندارد.
واژه های کلیدی:هوش چندگانه،تفکر انتقادی،مدیر.
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 191 صفحه

چکیده
صنعت غذا را می توان به جرات کلیدی ترین صنایع هر کشوری دانست . این صنعت با برطرف نمودن نیاز های اولیه خانواده ها نقش کلیدی را در اقتصاد بر عهده داشته و جزء سیستم های استراتژیک در کشور ها شناخته می شود . با توجه به اهمیت این صنعت در کشورمان و همچنین عطف به ظرفیت های موجود در آن ، امروزه شاهد افزایش ظرفیت های تولیدی در این بخش از صنعت در کشورمان می باشیم . این مساله به خودی خود منجر به افزایش سطح رقابت گشته و سازمان ها را به سمت استفاده از ظرفیت های علمی و عملی بازاریابی سوق داده است . از طرف دیگر جذب و نگاه داری مشتریان باعث شده است که در حال حاضر سازمان ها بودجه های سنگینی را در زمینه فعالیت های ترویجی خویش هزینه نمایند که اثر بخشی بهینه آن از دغدغه های مدیران است. بدین منظور شناسایی رفتار مصرف کننده به منظور بهبود فرایند ها از اولویت های عملکردی می باشد. یکی از مهمترین شاخصه های رفتار مصرف کننده الگوی درگیری مصرف کننده در فرایند خرید و تبعات آن به روی تصمیم گیری و رفتار پس از خرید وی می باشد . با توجه به اهمیت این موضوع بررسی رابطه بین درگیری و وفاداری به برند در دستور کار این تحقیق قرار گرفت .بدین منظور مدل درگیری با متغیر های ، علاقه ، لذت ، ابعاد نشانه ای ، احتمال ریسک و اهمیت ریسک در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت .
در راستای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از از منابع کتابخانه‌اي و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماري اين تحقيق را مصرف کنندگان محصولات ماکارونی و پاستا تشكيل مي دهند كه از طریق نمونه گيري تصادفي از آنها نمونه گيري شده ؛ حجم نمونه تحقيق نيز برابر ۳۸۴ نفر مي باشد.پژوهش حاضر بر اساس نوع هدف تحقیق، کاربردی بوده و از نظر نحوه گردآوری داده ها ، توصیفی – پیمایشی می باشد. در این تحقیق ، جهت بررسی فرضیه تحقیق که عبارت است از" بين ميزان درگيري مشتري و وفاداري به برند در محصولات ماكاروني و پاستا رابطه معني داري وجود دارد" پرسشنامه ای متشکل از ۲۵ سئوال بر مبنای طیف ۵ گزینه ای لیکرت تدوین گردید و پس از آزمون روایی و پایایی آن، بین ۴۰۰ نفر از مصرف کنندگان بالقوه محصولات ماکارونی و پاستا در سطح شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند توزیع گردید و با توجه به ماهیت حضوری توزیع پرسشنامه ۳۸۴ پرسشنامه بازگشت داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، روشهایی چون آزمون آلفای کرونباخ، آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و آزمون نسبت و آزمون همبستگی و همچنین آزمون رتبه بندی فریدمن مورد استفاده قرار گرفت .
 در جهت رد و یا تایید فرضیات تحقیق اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفتند . بر اساس نتایج به دست آمده بین عناصر علاقه ، لذت ، ابعاد نشانه ای و اهمیت ریسک رابطه مستقیم و معنی داری با وفاداری به برند وجود دارد . در مورد متغیر احتمال ریسک نیز رابطه ای با وفاداری به اثبات رسیده است اما این رابطه از نوع معکوس و معنی دار می باشد .
واژگان کلیدی : بازاریابی، درگیری ، وفاداری ، برند ،
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 106 صفحه

چکیده :
 امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است.در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش مواجه اند که باید آن ها را مورد توجه و پژوهش قرار دهند. از جمله این موضوعات "شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش" است.
در راستای پرداختن به این ضرورت، این تحقیق با بررسی مبانی نظری و عملی مقوله مدیریت دانش و مطالعه عوامل کلیدی موفقیت موثر در سازمان های دانش محور، عوامل هشت گانه  کلیدی موفقیت مدیریت دانش را در یکی از سازمان های تحقیقات دفاعی کشور ج.ا. ایران ارائه داده است.
کلید واژه: دانش، مدیریت دانش، عوامل کلیدی موفقیت، سازمان تحقیقاتی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 108 صفحه

چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت گاز استان اردبیل است. عدالت سازمانی نقش انصاف و مخصوصاً ادراک از انصاف در محیط کار را بررسی می کند. پژوهشهای گوناگون نشانگر آن است که افزایش احساس عدالت بر جنبه های متفاوت رفتار سازمانی تاثیرگذار است. بر همین اساس تحقیق حاضر درصدد بررسی چگونگی ارتباط بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان است و تلاش دارد تا نحوه اثرگذاری ابعاد گوناگون عدالت سازمانی یعنی عدالت توزیعی، رویه ای، مراواده ای (تعاملی) و اطلاعاتی را بر ابعاد عملکرد شغلی یعنی عملکرد وظیفه ای، رفتار شهروندی و رفتار ضد بهره ور آزمون نماید. جامعه آماری این تحقیق کارکنان رسمی شرکت گاز اسنان اردبیل می باشد که تعداد آنها ۱۶۱ نفر و حجم نمونه آماری برابر ۱۱۳ نفر می باشد. ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه ای مشتمل بر ۴۶ سوال که ۲۰ سوال اول مربوط به عدالت سازمانی و ۲۶ سوال بعدی مربوط به عملکرد شغلی است، می باشد. پس از بررسی روایی پرسشنامه برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برای سوالات عدالت سازمانی ۹۶/۰=  و برای سوالات عملکرد شغلی ۷۰/۰=  بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و تحلیل مسیر و تحلیل عاملی صورت گرفته است. یافته های تحقیق براساس آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی با دامنه تاثیرگذاری ۵۲۶/۰ و سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین در آزمون رگرسیون مشخص گردید عدالت سازمانی با ضریب ۸۸/۰ بر عملکرد شغلی موثر است که در این بین که متغیر عدالت اطلاعاتی با ضریب بتا ۶۴/۰ بیشترین اثرگذاری را در بهبود عملکرد شغلی دارد.
در پایان جهت دستیابی به عملکرد شغل بهتر با توجه به نتایج آزمونها پیشنهاداتی برای مدیران مطرح گردید.
کلیدواژه : عدالت سازمانی – عملکرد شغلی -انصاف
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 137 صفحه
چکیده

امروزه موضوع سرمايه هاي فكري يكي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينكه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي كه جهان تبديل به دهكده جهاني شده است  موفق باشند بايد شاخص هاي سرمايه فكري را در سازمان شان شناسائي كرده و به آنها بپردازند، تحقيق حاضر به بررسي رابطه سرمايه فكري با عملكرد سازماني بانكك قوامين استان تهران مي پردازد و به دنبال جواب دادن به اين سوال هست كه آيا بين سرمايه فكري با عملكرد سازماني بانك قوامين استان تهران رابطه ي معناداري وجود دارد ؟
روش تحقيق اين پژوهش توصيفي – همبستگي و از نظر هدف كاربردي مي باشد ، جامعه مورد نظر مديران و كارشناسان ارشد ستادي ، رئيس ، معاونين و كارمندان ارشد شعب بانك قوامين استان تهران است كه تعداد ۲۰۰ نفر جامعه آماري و ۷۰ نفر نمونه آماري را تشكيل مي دهند. در ارتباط با روائي ابزار سنجش به نظرات متخصصين اكتفا شده و پايائي پرسشنامه سرمايه فكري و عملكرد از طريق آزمون آلفاي كرونباخ عدد ۹۲۵% بدست آمده است . و از آمار توصيفي و استنباطي براي تجزيه و تحليل نتايج استفاده شده است ، فرضيه هاي پژوهش با همبستگي پيرسن آزمون شدند و نتايج آزمون هاي آماري نشان داده است كه رابطه بين ابعاد سرمايه فكري با عملكرد سازمان در بانك قوامين استان تهران معنادار است.
واژگان كليدي : سرمايه فكري ، عملكرد سازمان ، سرمايه انساني ، سرمايه ارتباطي ، سرمايه ساختاري ، بانك قوامين .

چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره بیمه ایران و شرکت ها و نمایندگی های زیرمجموعه آن در استان اردبیل است. این تحقیق به دنبال این است که آیا بین سبک رهبری تحول آفرین با بعد ابتکارات فردی رفتار شهروندی رابطه وجود دارد؟ یا اینکه آیا بین سبک رهبری تحول آفرین با بعد وظیفه شناسی رفتار شهروندی رابطه وجود دارد؟و یا اینکه آیا بین سبک رهبری تحول آفرین با بعد جوانمردی رفتار شهروندی رابطه وجود دارد؟ پژوهش حاضر بر اساس اهداف پژوهش کاربردی می باشد ضمن اینکه این پژوهش از نقطه نظر گردآوری اطلاعات پژوهش توصیفی همبستگی می باشد.جامعه آماری این پژوهش ۲۴۴ نفر از کارکنان ادارات و شرکت ها و نمایندگی های بیمه ایران در استان اردبیل می باشد که از بین این تعداد ۱۴۵ نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسش نامه بین آنها توزیع گردید.و این پژوهش بر اساس داده های روش نمونه گيري به صورت نمونه گيري تصادفي ساده است برای گردآوری داده های مورد نیاز از دوپرسشنامه سبک رهبری تحول آفرین و پرسش نامه رفتار شهروند سازمانی استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها در اين تحقيق از آمار توصيفي و استنباطي استفاده شده مهم ترين روش هاي آماري كه در اين تحقيق استفاده شده شامل آزمون هايي چون ضريب همبستگي پيرسون، آزمون رگرسيون و تحليل واريانس يك طرفه مي باشد. نتیجه به دست آمده نشان دهنده این بود که بین مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی و رهبری تحول آفرین ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.   
واژگان کلیدی: رهبری تحول آفرین، رفتار شهروندی

نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 161 صفحه

چکیده
پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقيق حاضر را كاركنان دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان اردبيل تشكيل مي دهد. براي تعيين حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که با سطح اطمينان ۹۵% برابر كه حجم نمونه برابر يا ۲۴۲ بدست آمده است. براي نمونه گيري از نمونه ها؛ از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده خواهد گرديد.برای گردآوري اطلاعات مورد نياز پژوهش به وسیله دو پرسشنامهاستاندارد تعدیل شدهپرسشنامه هوش سازماني كارل آلبرخت و پرسشنامه اثربخشي سازماني حمیدی بر اساس نظريه تالکوت پاسونز انجام مي‌گيرد. پایای پرسشنامه هوش سازمانی برابر با ۹۵۶/۰ درصد و پرسشنامهاثربخشی برابر با ۹۱۶/۰ درصد بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. بدین ترتیب که برای تلخیص، طبقه بندی، و تفسیر داده های آماری از فراواني و درصد فراواني(جدولها، نمودارها) و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از همبستگي اسپيرمن با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش سازماني و اثربخشی سازماني دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان اردبیل رابطه معنادار وجود دارد که با یافته های بيكزاد و همکاران ( ۱۳۸۹) همخوانی دارد.
واژه های کلیدی: هوش سازمانی ، اثر بخشی ، دانشگاه آزاد
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 121 صفحه

چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بین کارکنان بانک ملی استان مازندران می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان شاغل در این بانک در سطح استان مازندران تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۱۸۳۴ نفر می‌باشند. از ۵۵۰ پرسش‌نامه‌ای که در بین کارکنان پخش شد تعداد ۳۲۳ پرسش‌نامه قابل استفاده بود و مابقی از تحلیل کنار گذاشته شد. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد وولمن[۱۰۵] برای هوش معنوی، استمپس و پدیمونت[۹۵] برای رضایت شغلی و آلن و می‌یر[۲۶] برای تعهد سازمانی استفاده شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون میانگین، ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری و تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد هوش معنوی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد ولی هوش معنوی با تعهد سازمانی رابطه معناداری ندارد و تنها با در نظر گرفتن رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی می‌توان گفت که اگر هوش معنوی به رضایت شغلی منجر شود، می‌تواند تعهد سازمانی را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، رضایت شغلی نیز با تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی: هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 116 صفحه

چکیده
هدف از انجام تحقيق حاضر بررسی رابطه بین مولفه های کیفیت زندگی کاری با رفتار ضد بهره ور کارکنان بانک ملت استان اردبيل مي باشد. جامعه آماري در اين پژوهش شامل كليه كاركنان بانك ملت استان اردبيل بوده كه به تعداد ۲۸۲  نفر مي باشد و حجم نمونه آماري با استفاده از فرمول كوكران محاسبه و تعداد ۱۶۳ نفر به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب گرديد. براي جمع‎آوري داده ها از پرسشنامه استفاده گرديد كه مشتمل بر ۴۶  سوال و در دو بخش طراحي شده بود كه بخش اول مربوط به گويه هاي كيفيت زندگي كاري بود و براساس پرسشنامه استاندارد ريچارد والتون تهيه شده بود و بخش دوم مربوط به گويه‎هاي رفتار ضد بهره‎ور بود. در ارتباط با روايي پرسشنامه به مشاوره و تاييد اساتيد مجرب و متخصص اكتفا شده است و پايايي پرسشنامه با استفاده از روش ضريب آلفاي كرونباخ (براي گويه هاي متغير رفتار ضد بهره ور  86/0  و براي گويه هاي متغير كيفيت زندگي كاري ۹۲/۰) مورد تاييد واقع گرديد. در تجزيه و تحليل داده ها، براي توصيف ويژگيهاي جمعيت شناختي و طبقه بندي و تهيه نمودارها و جداول فراواني از آمار توصيفي استفاده شده و براي آزمون روابط بين متغيرها از آمار استنباطي استفاده كرده ايم، بدين صورت كه براي آزمون فرضيه اصلي و فرضيه هاي ۱ تا ۸  ابتدا با استفاده از فرمول ضريب همبستگي  اسپيرمن شدت رابطه را بدست آورده و سپس به آزمون معني داري آن پرداخته ايم و براي آزمون فرضيه ۹  فرعي جهت اولويت‎بندي مولفه هاي كيفيت زندگي كاري از روش " فريدمن " استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه بين كيفيت زندگي كاري و همچنين مولفه هاي آن (به غيراز حقوق منصفانه و كافي و فضاي كلي زندگي) با رفتار ضدبهره ور كاركنان بانك ملت استان اربيل رابطه معنادار و معكوس وجود دارد. و همچنين مولفه های کیفیت زندگی کاری از دید کارکنان بانک ملت استان اردبیل از اولویت و اهمیت یکسانی برخوردار نیستند و کارکنان بیشترین اهمیت و اولویت را به وابستگی اجتماعی زندگی کاری (با ميانگين گروهي ۱۶/۶) داده اند و کمترین اهمیت نیز مربوط به فضای کلی زندگی (با ميانگين گروهي ۷۵/۲) است.
واژگان كليدي : كيفيت زندگي كاري، رفتار ضد بهره ور، مدل والتون، كاركنان بانك ملت استان اردبيل
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 160 صفحه

چکيده
با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي قابليتهاي مختلفي باشند تا بتوانند سازمان خود را از گرداب مشکلات رهايي بخشند. يکي از اين قابليتها، کارآفريني فردي آنهاست. در واقع مديران کارآفرين مي توانند با استفاده از ويژگيهاي خود راه حل مسائل پيش روي خود را بدست آورند و با اخذ تصميمات مهم و چالش برانگيز راه را براي پيشبرد اهداف سازمان هموار سازند. هدف اصلي اين پژوهش بررسي عوامل کارآفريني فردي در بين اعضاي هئيت مديره و ميزان تاثير آنها بر سودآوري شرکت با توجه به شاخص بازده حقوق صاحبان سهام
مي باشد.
پژوهش حاضر بر حسب روش توصيفي- پيمايشي و نوع پژوهش بر مبناي هدف، کاربردي است. متغيرهاي پيش بين پژوهش شامل ريسک پذيري متعادل، کانون کنترل دروني، نياز به موفقيت، سلاست فکري، عملگرايي، تحمل ابهام، روياپردازي و چالش طلبي است و متغير ملاک ميزان بازده حقوق صاحبان سهام مي باشد. جامعه آماري پژوهش اعضاي هئيت مديره شرکتهي تعاوني فعال شهر اصفهان مي باشد و نمونه گيري با استفاده از شيوه تصادفي انجام گرفته است. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه استاندارد شده توسط کردنانيج و همکاران متشکل از ۹۵ سوال مي باشد که با استفاده از ضريب  آلفاي کرنباخ پايايي آن ۷۸۲/۰ تعيين گرديد. جهت تجزيه و تحليل هاي آماري از آزمون کولموگروف-اسميرنوف، ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون خطي، t تک نمونه اي و تحليل واريانس استفاده شده است.
نتايج پژوهش نشان داد که از ميان ۸ عامل کارآفريني فردي، عوامل کانون کنترل دروني، نياز به موفقيت، عملگرايي، روياپردازي و چالش طلبي داراي رابطه معناداري با افزايش بازده حقوق صاحبان سهام دارند. با استفاده از از آزمون t تک نمونه اي مشخص شد که در سطح اطمينان ۹۵% تمامي ابعاد کارآفريني بجز بعد تحمل ابهام در جامعه آماري داراي ميانگيني بالاتر از حد متوسط رادر بين مديران دارا مي باشند. همچنين با توجه به نتايج آزمون تحليل واريانس، جامعه از نظر جنسيت و سطح تحصيلات در بعد توفيق طلبي و بر اساس سن در بعد تحمل ابهام داراي تفاوت معناداري در بين اعضاي خود مي باشد. همچنين بر اساس سابقه کار تفاوت معناداري در هيچ يک از ابعاد کارآفريني مشاهده نشد.
کلمات کليدي: کارآفريني فردي، بازده حقوق صاحبان سهام، شرکت تعاوني

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 4247
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 2926
  • آی پی امروز : 113
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 744
  • باردید دیروز : 2,391
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 6,998
  • بازدید ماه : 3,135
  • بازدید سال : 117,048
  • بازدید کلی : 8,295,742
  • کدهای اختصاصی