


دين مقدس اسلام براي ايجاد جامعه ي سالم و اسلامي و در راستاي حفظ كيان خانواده و پيش گيري از جرائم ناشي از هر گونه انحراف ، به ويژه انحرافات جنسي مجازات هايي در نظر گرفته است و از آن ها به عنوان حدود (مجازات هايي هستند كه نوع، كميت و كيفيت آنها در شرع مقدس اسلام تعيين شده است ) ياد كرده است ، كه اجراي آن در عصر غيبت به عهده فقيه جامع الشرايط است.يكي از آن حدود ، حد رجم يا سنگسار است كه به عنوان يك حكم تأسيسي نبوده بلكه قبل از اسلام نيز حكم مربوطه مورد اجرا واقع مي گرديد همچنان كه در تورات به صراحت از حكم سنگسار ياد شده است و به عنوان يكي از چهار شيوه اعدام در نظر گرفته شده است. و بعد از اسلام نيز حكم سنگسار به عنوان يك حكم امضايي مورد تأييد واقع گرديده است و در قرآن مجيد هيچ گونه دستوري راجع به آن نيامده و برگرفته از سنت رسول اكرم (ص ) هست فلذا با توجه به اين كه سنگسار هيچ گونه مستند قرآني ندارد، در مورد نقش زمان و مكان در اجراي مجازات رجم بايد گفت كه با توجه به پيشرفت هايي كه در عرصه ي علم و تكنولوژي به وجود آمده است و ضرورت هايي كه در جامعه حادث مي شود حاكم اسلامي مي تواند تحت شرايطي مجازات ديگري را كه به مصلحت اسلام و مسلمين هست را جايگزين آن كند بنابراين مجازات رجم در شرايط فعلي هيچ جايگاهي نداشته و چه بسا اجراي آن در شرايط فعلي موجب وهن اسلام و مسلمين شود و شرايط فعلي اين امر را اقتضا مي كند كه در درجه ي اول حفظ اسلام از هر واجبي مهم تر است چنان كه رسول اكرم فرمودند : « إذا إجتمعت حرمتان ، طرحت الصغري للكبري ». .هرگاه دو امر واجب الإحترام جمع شدند بايد از كو چكتر به خاطر بزرگتر صرف نظر كرد .
كلمات كليدي : مباني فقهي ، سنگسار ، فقه اماميه

رجم مجازات زنای محصنه در فقه اسلامی و حقوق ایران است. مجازاتی که از سوی مجامع بین المللی مورد هجمه شدید است و درسال های اخیر از سوی برخی حقوق دانان و فقیهان نیز مورد نقد قرار گرفته است. اما آنچه که مسلم است، این است که در قرآن بهطور صریح به مسئله رجم زناکار اداره نشده است، اما وجود آن با استفاده از روایات وارده از سیره رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) به اثبات رسیده است. با این وجود، تحقق درایط اجرای مجازات سنگسار به حدی دقیق، نادر و سخت گیرانه است که عملاً امکان تحقق آن را به حداقل می رساند. قانونگذار در ماده ۲۲۲ قانون جدید صراحتاً آورده است که حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عد امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه، چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می باشد.
کلیدواژه ها:رجم، سنگسار، احصان، قانون مجازات.

چکیده
نظارت بر اعمال حکومت در تمامی سیستم های حکومتی امروزی امری پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. این نظارت چه از طریق قوای حکومتی نسبت به یکدیگر و چه نهادهای مردمی نسبت به قوای حکومتی اعمال می گردد که هر دو شیوه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با سازوکارهای آن تصریح شده است. موضوع مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی که امروزه در بسیاری از کشورها با تفاوت در میزان و کم و کیف رخ می دهد، از مباحث مهم در حقوق اداری است، این موضوع، نیازمند ایجاد و توسعه نهادهای نظارتی است. در حقوق اساسی و اداری ایران یکی از کانال های نظارت بر سازمان های اداری، اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ بر اساس این اصل، هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد. در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن ها بخواهد و در مدت مناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. براساس این اصل، کمیسیون اصل نود قانون اساسی بر اساس ماده ۴۴ آیین نامه داخلی مجلس تشکیل شد.
پرسش اصلی در این رساله آن است که نهادهای نظارتی فراقضایی چه جایگاهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارند و کمیسیون اصل نود به عنوان یکی از مهمترین این نهادها از چه سازوکارهای حقوقی و ضمانت اجراهایی برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت که نظارت اداری و اقتصادی به همراه سازوکارهای حقوقی آن در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است و کمیسیون اصل نود یکی از مهمترین نهادهای فراقضایی نظارتی همراه با ضمانت اجرای حقوقی و سیاسی است. یافته مهم این تحقیق آن است که اثرگذاری و پیگیریهای کمیسیون اصل نود قانون اساسی به میزان زیادی، به جایگاه مجلس شورای اسلامی در افکار عمومی و همسویی و حسن روابط قوای مقننه و قضائیه دارد.
کلید واژه: نظارت، کمیسیون اصل نود، ضمانت اجرا، فساد.


چکیده
نظارت بر اعمال حکومت در تمامی سیستم های حکومتی امروزی امری پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. این نظارت چه از طریق قوای حکومتی نسبت به یکدیگر و چه نهادهای مردمی نسبت به قوای حکومتی اعمال می گردد که هر دو شیوه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با سازوکارهای آن تصریح شده است. موضوع مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی که امروزه در بسیاری از کشورها با تفاوت در میزان و کم و کیف رخ می دهد، از مباحث مهم در حقوق اداری است، این موضوع، نیازمند ایجاد و توسعه نهادهای نظارتی است. در حقوق اساسی و اداری ایران یکی از کانال های نظارت بر سازمان های اداری، اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ بر اساس این اصل، هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد. در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن ها بخواهد و در مدت مناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. براساس این اصل، کمیسیون اصل نود قانون اساسی بر اساس ماده ۴۴ آیین نامه داخلی مجلس تشکیل شد.
پرسش اصلی در این رساله آن است که نهادهای نظارتی فراقضایی چه جایگاهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارند و کمیسیون اصل نود به عنوان یکی از مهمترین این نهادها از چه سازوکارهای حقوقی و ضمانت اجراهایی برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت که نظارت اداری و اقتصادی به همراه سازوکارهای حقوقی آن در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است و کمیسیون اصل نود یکی از مهمترین نهادهای فراقضایی نظارتی همراه با ضمانت اجرای حقوقی و سیاسی است. یافته مهم این تحقیق آن است که اثرگذاری و پیگیریهای کمیسیون اصل نود قانون اساسی به میزان زیادی، به جایگاه مجلس شورای اسلامی در افکار عمومی و همسویی و حسن روابط قوای مقننه و قضائیه دارد.
کلید واژه: نظارت، کمیسیون اصل نود، ضمانت اجرا، فساد.




چکیده
کودکآزاری در ایران مبحثی نسبتا جدید و تـازه است اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی قدمت بیشتری دارد.این معضل اجتماعی،مورد توجه قـانونگذاران،روانشناسان و جامعهشناسان و علماء تـعلیم و تـربیت بوده و هریک از صاحبنظران علوم مختلف از زوایهی آن را مورد توجه قرار دادهاند.کودکآزاری جزو بزهکاریهای سیاه تلقی میشود زیرا به دلیل ضعف جسمی و شخصیتی،بزهدیده نسبت به تضییع حقوق و آزاردیدگی وی،نوعا اعلام جـرم نمیشود.با توجه به آمارهای منتشره،میزان اعمال مخرب و جنایی علیه اطفال و نوجوانان در تمام دنیا در حال افزایش است.طی دهههای اخیر شواهد زیادی مبنی بر نقض حقوق کودکان در بسیاری از نقاط جـهان بـه دست آمده است.میلیونها کودک در سراسر جهان در اثر جنگ، آواره و بیخانمانند یا در شرایط دشوار کار میکنند و از مدرسه رفتن محرومند و یا قربانی سوءاستفادههای گوناگون از جمله فحشا و موادمخدر قرار گرفتهاند.حقوق کودکان،یـکی از مـهمترین حقوق انسانی است زیرا در سایهی این حقوق،کودکان میتوانند حضوری مفید و کارساز در اجتماع داشته باشند.در مقابل مشاهده میگردد نه در سطح قوانین داخلی کشورهای اسلامی و نه در سطح بین المللی تـا قـرن بیستم هیچگونه قانون مدونی در این زمینه نوشته نشده است.کنوانسیون حقوق کودک نیز در مواردی با قوانین اسلام هماهنگی ندارد و میطلبد تا هر کشوری براساس نیازهای ملی به تدوین قـوانین مـناسب در ایـن زمینه همت گمارد.این مـسأله در ایـران نـیز تا به حال بدون متولی بوده و قوانین مدون در این زمینه یا کمرنگ و بدون ضمانت اجرایی هستند و یا به خوبی به اجـرا گـذاشته نـمیشوند.بدین لحاظ ضروری است تا این معضل اجـتماعی از دیـدگاه حقوقی مورد توجه مجدد پژوهشگران و دستاندرکاران قرار گیرد و اصلاحات لازم جهت حذف یا تقلیل آن صورت گیرد.
کلید واژه:کودکآزاری،ابـعاد حـقوق-قـانون-اسلام
تعداد صفحات : 36