loading...
دانلود سرای دانشجویی
پایان نامه بررسي تطبيقي قراردادهاي بين‌المللي نفتي ايران با قراردادهاي نفتي ساير كشورها
نوع فایل: Word و (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 254 صفحه
پایان نامه مبانی فقهی سنگسار در فقه امامیه
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 188 صفحه
چكيده

دين مقدس اسلام براي ايجاد جامعه ي سالم و اسلامي و در راستاي حفظ كيان خانواده و پيش گيري از جرائم ناشي از هر گونه انحراف ، به ويژه انحرافات جنسي مجازات هايي در نظر گرفته است و از آن ها به عنوان حدود (مجازات هايي هستند كه نوع، كميت و كيفيت آنها در شرع مقدس اسلام تعيين شده است ) ياد كرده است ، كه اجراي آن در عصر غيبت به عهده   فقيه جامع الشرايط است.يكي از آن حدود ،  حد رجم يا سنگسار است كه به عنوان يك حكم تأسيسي نبوده بلكه قبل از  اسلام نيز حكم مربوطه مورد اجرا واقع مي گرديد همچنان كه در تورات به صراحت از حكم سنگسار ياد شده است و به عنوان يكي از چهار شيوه اعدام در نظر گرفته شده است. و بعد از اسلام نيز حكم سنگسار  به عنوان يك حكم امضايي مورد تأييد واقع گرديده است و در قرآن مجيد هيچ گونه دستوري راجع به آن نيامده و برگرفته از سنت رسول اكرم (ص ) هست فلذا با توجه به اين كه سنگسار هيچ گونه مستند قرآني ندارد، در مورد نقش زمان و مكان در اجراي مجازات رجم بايد گفت  كه با توجه به پيشرفت هايي كه در عرصه ي علم و تكنولوژي به وجود آمده است و ضرورت هايي كه در جامعه حادث مي شود حاكم اسلامي مي تواند تحت شرايطي مجازات ديگري را كه به مصلحت اسلام و مسلمين هست را جايگزين آن كند بنابراين مجازات رجم در شرايط فعلي هيچ جايگاهي نداشته و چه بسا اجراي آن در شرايط فعلي موجب وهن اسلام و مسلمين شود و شرايط فعلي اين امر را اقتضا مي كند كه در درجه ي اول حفظ اسلام از هر واجبي مهم تر  است چنان كه رسول اكرم فرمودند : « إذا إجتمعت حرمتان ، طرحت الصغري للكبري ». .هرگاه دو امر واجب الإحترام جمع شدند بايد از كو چكتر به خاطر بزرگتر صرف نظر كرد . 

كلمات كليدي : مباني فقهي ، سنگسار ، فقه اماميه 

پایان نامه بررسی فقهی سنگسار در فقه اماميه
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 110 صفحه
چكيده

رجم مجازات زنای محصنه در فقه اسلامی و حقوق ایران است. مجازاتی که از سوی مجامع بین المللی مورد هجمه شدید است و درسال های اخیر از سوی برخی حقوق دانان و فقیهان نیز مورد نقد قرار گرفته است. اما آنچه که مسلم است، این است که در قرآن بهطور صریح به مسئله رجم زناکار اداره نشده است، اما وجود آن با استفاده از روایات وارده از سیره رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) به اثبات رسیده است. با این وجود، تحقق درایط اجرای مجازات سنگسار به حدی دقیق، نادر و سخت گیرانه است که عملاً امکان تحقق آن را به حداقل می رساند. قانونگذار در ماده ۲۲۲ قانون جدید صراحتاً آورده است که حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عد امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه، چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می باشد.

کلیدواژه‌ ها:رجم، سنگسار، احصان، قانون مجازات.

بررسی کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 141 صفحه

چکیده

     نظارت بر اعمال حکومت در تمامی سیستم های حکومتی امروزی امری پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. این نظارت چه از طریق قوای حکومتی نسبت به یکدیگر و چه نهادهای مردمی نسبت به قوای حکومتی اعمال می گردد که هر دو شیوه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با سازوکارهای آن تصریح شده است. موضوع مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی که امروزه در بسیاری از کشورها با تفاوت در میزان و کم و کیف رخ می دهد، از مباحث مهم در حقوق اداری است، این موضوع، نیازمند ایجاد و توسعه نهادهای نظارتی است. در حقوق اساسی و اداری ایران یکی از کانال های نظارت بر سازمان های اداری، اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ بر اساس این اصل، هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد. در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن ها بخواهد و در مدت مناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. براساس این اصل، کمیسیون اصل نود قانون اساسی بر اساس ماده ۴۴ آیین نامه داخلی مجلس تشکیل شد.

پرسش اصلی در این رساله آن است که نهادهای نظارتی فراقضایی چه جایگاهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارند و کمیسیون اصل نود به عنوان یکی از مهمترین این نهادها از چه سازوکارهای حقوقی و ضمانت اجراهایی برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت که نظارت اداری و اقتصادی به همراه سازوکارهای حقوقی آن در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است و کمیسیون اصل نود یکی از مهمترین نهادهای فراقضایی نظارتی همراه با ضمانت اجرای حقوقی و سیاسی است. یافته مهم این تحقیق آن است که اثرگذاری و پیگیریهای کمیسیون اصل نود قانون اساسی به میزان زیادی، به جایگاه مجلس شورای اسلامی در افکار عمومی و همسویی و حسن روابط قوای مقننه و قضائیه دارد.

کلید واژه: نظارت، کمیسیون اصل نود، ضمانت اجرا، فساد.

پایان نامه بررسی جرم خیانت در امانت در حقوق ایران
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 77 صفحه

چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی خیانت درامانت در حقوق ایران است که به با توجه به اهداف موضوع به روش توصیفی و تحلیلی با بهرمندی از منابع کتابخانه ای تدوین گردیده است. بر اساس نتایج تحقیق، در ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی برای اولین با درقانونگذاری ایران، خیانت در امانت به اموال غیر منقول تسری یافته که باعث بروز مشکلاتی درروابط اجتماعی بین افراد جامعه، به ویژه روابط موجر و مستاجر گردیده است. زیرا به موجر اجازه داده شده است که درصورت عدم تخلیه مستاجر پس از انقضاء مدت اجاره، علیه وی به عنوان خیانت در امامنت طرح شکایت نموده و تقاضای تعقیب و مجازات اورا بنماید. بدین ترتیب، اجاره که یک رابطه کاملا" حقوقی است، واجد وصف جزایی شده است .لذا پیشنهاد نگارنده برای حل این مشکل، حذف کلمه" غیر منقول" از متن عبارت ماده۶۷۴ قانون مجازات اسلامی می باشد. یکی از شرایط اساسی تحقق جرم خیانت در امانت، سپرده شدن مال امانی به امین می باشدو این امر، حتما" می بایست از سوی مالک مال یا متصرف قانونی آن به عمل آید تا در صورت خیانت امین، بتوان اورا به عنوان خائن در امانت مجازات نمود. درصورتیکه تصرف سپارنده مال، تصرف قانونی و مورد حمایت قانون نبوده باشد( مانند اینکه سارق یا غاصب، مال مسروقه یا غصبی را به عنوان امانت به امین سپرده باشند) در صورت خیانت وی درآن مال، نمی توان اورا به عنوان خائن در امانت تحت تعقیب کیفری قرارداد. زیرا شرط سپرده شدن مال به امین از طرف مالک یا متصرف قانونی حاصل نشده است واین امر در آراء متعددی از شعب دیوان عالی کشور نیز تائید شده است، ولی عبارت قانون در این زمینه کامل نبوده و نقص دارد، که در عمل به وسیله رویه قضایی این نقص مرتفع گردیده است. لذا لازم است برای رفع نقص متن قانون نیز عبارت " از طرف مالک یا متصرف قانونی" به متن ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی اضافه گردد و صدر ماده به این شرح اصلاح شود:" هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشتجاتی از قبیل سفته، چک، قبض و نظایر آن از طرف مالک یا متصرف قانونی آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن و یاآنکه برای هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده…." که بدین ترتیب نقص قانون بر طرف خواهد شد.
کلید واژگان :جرم ، خیانت در امانت، سوء استفاده ، سردفتران
پایان نامه نحوه پیگیری و ضمانت اجراهای گزارش های کمیسیون اصل ۹۰
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 145 صفحه

چکیده

     نظارت بر اعمال حکومت در تمامی سیستم های حکومتی امروزی امری پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. این نظارت چه از طریق قوای حکومتی نسبت به یکدیگر و چه نهادهای مردمی نسبت به قوای حکومتی اعمال می گردد که هر دو شیوه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با سازوکارهای آن تصریح شده است. موضوع مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی که امروزه در بسیاری از کشورها با تفاوت در میزان و کم و کیف رخ می دهد، از مباحث مهم در حقوق اداری است، این موضوع، نیازمند ایجاد و توسعه نهادهای نظارتی است. در حقوق اساسی و اداری ایران یکی از کانال های نظارت بر سازمان های اداری، اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ بر اساس این اصل، هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد. در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن ها بخواهد و در مدت مناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. براساس این اصل، کمیسیون اصل نود قانون اساسی بر اساس ماده ۴۴ آیین نامه داخلی مجلس تشکیل شد.

پرسش اصلی در این رساله آن است که نهادهای نظارتی فراقضایی چه جایگاهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارند و کمیسیون اصل نود به عنوان یکی از مهمترین این نهادها از چه سازوکارهای حقوقی و ضمانت اجراهایی برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت که نظارت اداری و اقتصادی به همراه سازوکارهای حقوقی آن در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است و کمیسیون اصل نود یکی از مهمترین نهادهای فراقضایی نظارتی همراه با ضمانت اجرای حقوقی و سیاسی است. یافته مهم این تحقیق آن است که اثرگذاری و پیگیریهای کمیسیون اصل نود قانون اساسی به میزان زیادی، به جایگاه مجلس شورای اسلامی در افکار عمومی و همسویی و حسن روابط قوای مقننه و قضائیه دارد.

کلید واژه: نظارت، کمیسیون اصل نود، ضمانت اجرا، فساد.

بررسی سیر تحولی مفهوم زندان در حقوق ایران
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 60 صفحه

چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی سیر تحولی مفهوم زندان در حقوق کیفری ایران است. در جوامع اولیه حسن انتقام منشاء مجازات بوده حد و حصری نداشته و افراد خانواده مجرم در معرض انتقام خانواده ستمدیده قرار می گرفت. جامعه که نگران اغتشاش و بی نظمی ناشی از انتقام بوده تحت تثیر تحولات اجتماعی و نفوذ احکام مذهبی در صدد تعدیل و تنظیم نحوه انتقام و تغییر شکل آن برآمد در نتیجه برای انتقام، حدی قایل شدند و قصاص جای انتقام را گرفت. ابتدا زندان فقط محلی بود که متهم را در آن بازداشت می نمودند تا روز محاکمه در دادگاه حاضر شود و حبس مجازات به حساب نمی آمد اما با پیشرفت تمدن، فلاسفه و دانشمندان شدت مجازات ها را مورد انتقاد قرار داده و اصلاح و تربیت بزهکاران را برای پیشگیری از تکرار جرم تاکید نمودند.
روش در تحقیق حاضر به صورت توصیفی – تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای می باشد.
نتایج اخذ شده از تحقیق نشان می دهد که به طور کلی سیر تحولات رژیم حقوقی زندان در ایران به سوی پیشرفت و تکامل بوده است و هرکدام از آئین نامه ها نسبت به آئین نامه پیش از خود کاملتر می باشد. چنانچه آئین نامه مصوب ۱۳۵۴ ، اصلاح شده آئین نامه مصوب ۱۳۴۷ می باشد، هر چمد که دارای نظم دقیقی نمی باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی درایران، آئین نامه هایی در سالهای ۶۱ ، ۶۸ و۷۲ به تصویب رسید که آئین نامه سال ۷۲ نسبت به آئین نامه سال ۶۱ از نظم بیشتر و نسبت به آئین نامه سال ۶۸ از تفصیل بهتری بهره مند است و نیز دارای نکات مثبتی مانند تلاش برای رعغایت هرچند بیشتر حقوق زندانیان و تامین هدف اساسی این مجازات ( اصلاح و بازپروری مجرم) می باشد.
کلید واژگان: مجازات،زندان، اصلاح و بازپروری مجرم
بررسی ماهیت جرم رشوه در دستگاه های اجرایی و اداری در فقه و حقوق
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 59 صفحه

چکیده
رشوه از جرائم عمومی و داری دو طرف«راشی»و«مرتشی»است.صرف نظر از دیدگاه حقوق جزای اختصاصی و علم جرم شناسی، در این تحقیق به بررسی ماهیت جرم رشوه و این که آیا رشوه اختصاص به باب قضا دارد، آیا رشا و ارتشا یک جرم واحدند و سرانجام اینکه تکلیف مال الرشا چیست پرداخته‌ایم و نتیجه گرفته‌ایم که رشوه اختصاص به باب قضا ندارد، رشا و ارتشا هر کدام یک جرم مستقل است و مال الرشا باید به صاحب آن برگردانده شود؛هر چند قانونگذار می‌تواند برای محکوم علیه معادل آن را به عنوان جزای نقدی تعیین کند.
کلید واژه :  رشوه ، ارتشا ، مال الرشا ، فقه و حقوق
پایان نامه بررسی شیوه های جبران خسارت معنوی در حقوق ایران و حقوق بین الملل
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 77 صفحه

چکیده
خسارت ها به صورت های گوناگون ظاهر می شود که صرفا مادی نیستند، هرچند بیش تر خسارت های ایجاد شده از سوی دولت ها مادی است.خسارت های معنوی، در حقوق داخلی بیش تر کشورها، و نیز در حقوق بین الملل از اهمیت خاصی برخوردار است.اهمیت این موضوع از آن جا ناشی می شود که اولا، چنین ضررهایی همیشه رابطه ای مستقیم با شخص خطاکار ندارد و ثانیا، در بیش تر موارد محسوس نبوده و اندازه گیری آن مشکل است. اما مشکل تر از آن، این که چنین خسارت های غیر محسوسی با پرداخت وجه جبران نمی گردد.در حقوق داخلی بیش تر کشورها، کم و بیش به لزوم پرداخت این گونه خسارت ها توجه می شود و از مجموع رویه های بین المللی و موارد اتفاق افتاده، می توان چنین نتیجه گرفت که جامعه بین المللی نیز به اهمیت جبران این نوع خسارت های معنوی، واقف تر می گردد.
کلید واژه : خسارت، خسارت های معنوی، جبران
پایان نامه بررسی حقوقی کودک آزادی
نوع فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 72 صفحه
حجم : 400 کیلوبایت

چکیده

کودک‌آزاری در ایران مبحثی‌ نسبتا جدید و تـازه است اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی قدمت بیشتری دارد.این‌ معضل اجتماعی،مورد توجه‌ قـانون‌گذاران‌،روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و علماء تـعلیم و تـربیت بوده و هریک از صاحب‌نظران علوم مختلف از زوایه‌ی‌ آن را مورد توجه قرار داده‌اند.کودک‌آزاری جزو بزهکاری‌های سیاه تلقی می‌شود زیرا به دلیل ضعف جسمی و شخصیتی‌،بزه‌دیده نسبت به تضییع حقوق و آزاردیدگی وی،نوعا اعلام جـرم نمی‌شود.با توجه به آمارهای منتشره،میزان اعمال مخرب و جنایی علیه اطفال و نوجوانان در تمام‌ دنیا در حال افزایش است.طی‌ دهه‌های‌ اخیر شواهد زیادی مبنی بر نقض حقوق کودکان در بسیاری از نقاط جـهان بـه دست آمده است.میلیون‌ها کودک در سراسر جهان در اثر جنگ، آواره و بی‌خانمانند یا در شرایط‌ دشوار‌ کار می‌کنند و از مدرسه رفتن محرومند و یا قربانی‌ سوءاستفاده‌های گوناگون از جمله فحشا و موادمخدر قرار گرفته‌اند.حقوق کودکان،یـکی از مـهم‌ترین حقوق انسانی است زیرا در سایه‌ی این حقوق‌،کودکان‌‌ می‌توانند حضوری مفید و کارساز در اجتماع داشته باشند.در مقابل مشاهده می‌گردد نه در سطح قوانین داخلی کشورهای اسلامی و نه در سطح بین‌ المللی تـا قـرن بیستم هیچ‌گونه قانون‌ مدونی‌ در‌ این زمینه نوشته نشده است‌.کنوانسیون‌ حقوق‌‌ کودک نیز در مواردی با قوانین اسلام هماهنگی ندارد و می‌طلبد تا هر کشوری براساس‌ نیازهای ملی به تدوین قـوانین مـناسب در‌ ایـن‌ زمینه‌ همت گمارد.این مـسأله در ایـران نـیز تا‌ به‌ حال بدون متولی بوده و قوانین مدون در این زمینه یا کم‌رنگ‌ و بدون ضمانت اجرایی هستند و یا به خوبی به‌ اجـرا‌ گـذاشته‌ نـمی‌شوند.بدین لحاظ ضروری است تا این معضل اجـتماعی از‌ دیـدگاه حقوقی مورد توجه مجدد پژوهش‌گران و دست‌اندرکاران قرار گیرد و اصلاحات لازم جهت حذف یا تقلیل آن صورت‌ گیرد‌.

کلید‌ واژه‌:کودک‌آزاری،ابـعاد حـقوق-قـانون-اسلام

تعداد صفحات : 36

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 4247
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 2927
  • آی پی امروز : 229
  • آی پی دیروز : 247
  • بازدید امروز : 1,593
  • باردید دیروز : 1,446
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 24
  • بازدید هفته : 7,835
  • بازدید ماه : 35,733
  • بازدید سال : 251,112
  • بازدید کلی : 8,429,806
  • کدهای اختصاصی