loading...
دانلود سرای دانشجویی
مشخصات مقاله:
عنوان کامل: پروژه بررسی  یاتاقانهای مغناطیسی
دسته: مکانیک
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: ۵۹

چکیده ای از مقدمه آغازین ”  پایان نامه یاتاقان های مغناطیسی ” بدین شرح است:

یاتاقان مغناطیسی که شافت را به جای تماس مکانیکی با نیروی مغناطیسی به حالت تعلیق در می آورند، چند دهه است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان های مغناطیسی مزایای فراوانی ، از جمله توانایی کار در سرعت های بالا و قابلیت عملکرد بدون روغن کاری در محیط خلاء را به استفاده کنندگان عرضه می کنند. این یاتاقان ها بدون اصطکاک کار  می کنند، فرسایش کمی دارند، در حین دوران ارتعاشات بسیار کمتری نسبت به بقیه یاتاقان ها ایجاد می کنند، می توانند مکان شافت را به دقت کنترل کنند، نیروهای خارجی وارد بر شافت را اندازه بگیرند و حتی شرایط کاری ماشین را تصویر کنند.
امروزه رشد تکنولوژی ، به ویژه در کنترل و پردازش دیجیتال، یاتاقان های مغناطیسی را به سوی طراحی نیرومندتر و به صرفه تر نسبت به گذشته هدایت کرده است. یاتاقان های امروزی برای محدودهِی گسترده ای از کاربردها، از تجهیزات نیمه هادی گرفته تا میکرو توربین ها و کمپرسورهای سرد سازی و پمپهای خلاء، مناسب هستند .

چکیده

الیاف کربن بخاطر داشتن خصوصیاتی چون مقاومت زیاد ، وزن کم و مقاومت در برابر خوردگی وحرارت ، ماده بسیار مناسبی جهت تقویت کامپوزیت های پایه پلیمری به حساب می آید .

در دنیای مواد ، الیاف کربن همانند آخرین امید برای افزایش خواص مکانیکی عمل می کنندیعنی در تقویت دیگر مواد و بهبود ویژگی های آنها معجزه وار عمل می کند . کامپوزیت های تقویت شده با الیاف کربن دارای ویژگی های برجسته ای مانند استحکام و چقرمگی بالا ، سبکی ، مقاومت در برابر خوردگی و حرارت و هدایت الکتریکی هستند از دیگر ویژگی های الیاف کربن قابلیت استفاده همراه با مواد گوناگون همانند دیگر الیاف پلاستیک ها فلزات چوب و سیمان است .

مقدمه :

الیاف کربن نسل جدیدی از الیاف پر استحکام است . این مواد از پرولیز کنترل شده گونه هایی از الیاف مناسب تهیه می شود . به صورتی که بعد از پرولیز حداقل 90 درصد کربن باقی  بماند .

در دهه ی اخیر الیاف کربن در موارد غیر نظامی بسیاری همچون هواپیماهای مسافربری و باربری خودروسازی ساخت قطعات صنعتی صنایع پزشکی صنایع تفریحی – ورزشی و بسیاری موارد دیگر کاربر های روز افزونی یافته است . الیاف کربن در کامپوزیت های با زمینه سبک مانند انواع رزین ها به کار می رود .

کامپوزیت های الیاف کربن در مواردی که استحکام و سختی بالا به همراه وزن کم و ویژگی های استثنایی مقاومت به خوردگی مد نظر باشند . یگانه گزینه پیش روست .

هم چنین هنگامیکه مقاومت مکانیکی در دمای بالا خنثی بودن از لحاظ شیمیایی و ویژگی ضربه پذیری بالا نیز انتظار بروند . باز هم کامپوزیت های کربنی بهترین گزینه هستند . با توجه به این ویژگی ها پهنه گسترده موارد کاربرد این ماده در گستره های گوناگون فن آوری به سادگی قابل تصور است .

تعداد صفحات :35

 

چکیده

FGM مخفف «Functionally Graded Material» میباشد. مواد FGM، موادی جدید و پیشرفته میباشند که از نظر ریزساختاری غیرهمگن بوده و خواص مکانیکی آنها به طور پیوسته از یک سمت سازه تـا سـمت دیگـر تغییـر میکند. معمولاً این مواد از دو ماده ساختاری سرامیک و فلـز سـاخته مـیشـوند. در مـواد FGM، خـواص بـا تغییـر موقعیت تدریجاً تغییر میکنند. ایـن تغییـر خـواص بـه علـت ترکیـب شـیمیایی وابسـته بـه موقعیـت – در سـطح ریزساختاری یا اتمی – ظاهر میشود. این مواد که جز مواد مرکـب محسـوب مـیگردنـد، اخیـراً در صـنایع مختلـف کاربرد وسیعی یافته اند.  روشهای ساخت فراوانی برای تولید مـواد FGM، وجـود دارنـد. در ایـن سـمینار، تاریخچـه روشهای ساخت مواد FGM، از ابتدا – در سال 1984 توسط پژوهشگران ژاپنی- تاکنون و چندین روش ساخت این مواد از جمله روش متالورژی پودر، و روش ذوبی مـورد بررسـی قـرار مـیگیرنـد. همچنـین،  ایـن روشهـا از لحـاظ درجه بندی، ضخامت لایه ها، تنوع در محتویات فاز، نوع FGM و تنوع در هندسه اجزا مورد بررسـی قـرار مـیگیرنـد. انواع مکانیزم ها و دستگاه های تولید و موارد استفاده هر روش تولیـد و جزئیـات و مراحـل آن شـرح داده مـیشـوند. به علاوه، به نمونه های مواد FGM در طبیعت  اشاره میشود. نمونههای زیادی از این مواد را میتوان در طبیعت یافـت که از نظر ریزساختاری بسیار ظریفتر و یکنواختتر از ساخته های بشر میباشند.

مقدمه

در سالهای اخیر با رشد روزافزون و شتابان صنایع مختلف و پیشرفته تر شدن دسـتگاههـای صـنعتی و توسـعه موتورهای پرقدرت صنایع هوافضا، توربین ها و راکتورها و دیگر ماشینها نیاز بـه مـوادی بـا مقاومـت حرارتـی بـالا و مقاومتر از لحاظ مکانیکی احساس شده است. در سالهای قبل در  صنایع هوافضـا از مـواد سـرامیکی خـالص جهـت پوشش و روکش قطعات با درجه کارکرد بالا استفاده میشد. این مواد عایقهای بسـیار خـوبی بودنـد ولـی مقاومـت زیادی در برابر تنشهای پسماند نداشتند. تنش های پسماند در این مواد مشکلات زیادی از جمله ایجاد حفره و ترک مینمود.  بعدها برای رفع این مشکل از مواد کامپوزیت لایهای استفاده شد. تنشهای حرارتی در این مواد نیز موجـب پدیده لایهلایه شدن میگردید. با توجه به این مشکلات طرح مادهای مرکب که هم مقاومت حرارتی و مکـانیکی بـالا داشته و هم مشکل لایهلایه شدن نداشته باشد، ضرورت پیدا کرد.  FGMها مواد کامپوزیتی با ریزساختار ناهمگن میباشند، که خواص مکانیکی آنها بطور ملایم و پیوسـته از یـک سطح به سطح دیگر جسم تغییر میکند. نوع رایج آن ترکیب پیوسـتهای از سـرامیک و فلـز مـیباشـد. ایـن مـواد از اختلاط پودر فلز و سرامیک بدست میآیند. تغییر فلز و سرامیک از  یک سطح به سطح دیگر کاملاً پیوسته میباشـد؛ به گونهای که یک سطح از جنس سرامیک خالص و یک سطح، فلز خالص است. بین دو سطح، ترکیب پیوسـت های از هر دو ماده میباشد. خواص مکانیکی نیز با توجه به نوع ترکیب تغییـرات پیوسـتهای در جهـت ضـخامت دارد. مـاده ساختاری  سرامیک به علت ضریب انتقال حرارت کم و مقاومت زیاد در مقابل دما، درجات حرارت بسیار بالا را تحمل کرده و ماده ساختاری فلز انعطاف پذیری لازم را فراهم میکند. به علاوه، اختلاط سرامیک و فلز با تغییرات پیوسـته از یک سطح تا سطح دیگر در یک سازه به آسانی قابلساختن میباشـد.  بـه علـت تغییـرات پیوسـته خـواص مکـانیکی مشکلات عدم پیوستگـی که در سازههای کامپوزیت وجود دارد؛ در مواد FGM به وجود نمیآید. این مواد ابتدا بـرای در سازههای مختلف تولید شدند. مزیـت اسـتفاده از ایـن مـواد،  ایجاد سپر حرارتی و پوششهای عایق حرارتی است که قادر  به تحمل درجات حرارت بسیار بالا و اختلاف درجه حرارت بسیار بالا بوده و مقاوم در مقابل خوردگی و سایش میباشند و همچنین مقاومت بالایی در مقابل شکست دارند. در حال حاضر از این مواد برای سازههایی کـه در مقابل درجات حرارت بالا باید مقاوم باشند، استفاده میگردد. از نکات بسیار برجسته این مـواد، امکـان بهینـه سـازی تغییرات تنش در آنها با تغییر مناسب پروفیل تغییـرات مـواد سـاختاری اسـت. تـا مـدتهـا افـزایش یکنـواختی در ریزساختارها مورد توجه بود تا بدین وسیله خصوصیات ماده بهبـود یابـد. حـال آنکـه امـروزه مـواد FGM همـراه بـا غیریکنواختی های فضایی که عمداً در آنها ایجاد میشود، محبوبیت زیادی در محیط های با دمای بالا کسب نمودهاند.
این مواد با توجه به پیوستگی ترکیب مواد تشکیلدهنده، دارای خواص مکانیکی مؤثرتری نسبت به مـواد کامپوزیـت لایهای میباشد.
این مواد در ساخت صفحات و پوسته های مخازن، راکتورها و توربینها و دیگر اجزای ماشین هـا کـاربرد زیـادی دارند، زیرا این قطعات آمادگی بالایی جهت واماندگی ناشی از کمانش حرارتـی دارنـد. از دیگـر مزایـای مـواد FGM نسبت به مواد کامپوزیت لایهای، عدم گسستگی در محل اتصال لایه ها میباشد؛ زیرا همانطور که گفته شـد در مـواد FGM ترکیب سرامیک و فلز پیوسته میباشد.

تعداد صفحه :76

چکیده
در این متن پیزو سرامیکهای تابعی (FGP) معرفـی و روش سـاخت آنهـا بررسـی مـیگـردد. و بـه توضیح روش Dual Electro/piezo property) DEPP) پرداخته میشود که همزمـان از تغییـر در خواص پیزوالکتریک وخاصیت نفوذ پذیری الکتریکی برای ساخت پیزو سرامیکهـایی بـا جابجـایی بزرگ و بازده انرژی مناسب، استفاده میکند که قابلیتهایی مشابه سایر روشهـای تولیـد گرادیـان را میتواند در نصف پتانسیل الکتریکی وارد شده به آنها داشته باشد.
این روش تولید گرادیان همراه با یک فرآیند تطبیق یافتـۀ Micro-Fabrication همـراه بـا روش co- extrusion اجرا شده که این فرایند میتواند دقت و کنترل مناسب روی گرادیان مـواد در چنـد بعد را ایجاد کند واین فرایند بـرای سـاخت اولـین عملکردهـای پیـزو سـرامیک یکپارچـه کـه تغییـر  شکلهایی از درجه بالا تولید میکنند بکار رفته است. آزمـایش خسـتگی بـر روی یـکDEPP FGP قابلیت ایجاد چهار برابر بهبود در عملکرد نسبت به پیزو الکتریکهـای معمـول را نشـان مـیدهـد کـه موجب میشود استفاده از عملگر با خواص تابعی در کاربردهایی که قابلیت اطمینان مهمتـرین مسـئلۀ مورد توجه است، مناسب باشد.

مقدمه
پیزو سرامیکها با وجود قابلیتهای بسیار زیاد و کاربردهای گسترده ای که دارنـد، ماننـد همـۀ مـواد هوشمند معایبی هم دارند مثلا کرنش (مربوط به حرکت عملگر) که بوسیلۀ یک پیزو الکتریک معمـول ایجاد میشود، عموما خیلی کوچک است. (در حد چند میکرون) و باید با بکار بـردن در یـک  سـاختار تقویت شود تا بتوان مقدار کار مناسبی را تولید نمودco- extrusion افـزایش مقـدار جابجـایی بـه قیمت افزایش مقدار نیرو تمام میشود که در پیزو سرامیک به مقدار زیاد دیده میشود ولـی متاسـفانه آنچه موجب تقویت مقدار جابجایی میشود همچنین موجب کاهش قابلیـت  اطمینـان در عملگـر نیـز خواهد شد. عموما برای ایجاد یک ساختار ، لایههای متصل به هم در عملگر ایجاد میکنیم که مستعد ایجاد جدایی بین لایه ای (delamination)و نیز تمرکز تنش بالا در ماده است. این شرایط میتواند موجب تخریب ناگهانی در وسیلۀ پیزو سرامیک شود که باعث  میشود قطعـه از نظـر تجـاری مناسـب نباشد. اگر چه همچنان کاربردهای تجاری زیادی هستند که از قابلیتهای پیزو سـرامیکهـا اسـتفاده میکنند، محدودیتهای این مواد قابل حذف میباشد.

با اینکه حرکت و قابلیت اطمینان همچنان یـک مسـئله اساسـی اسـت، پیشـرفتهـایی کـه در پیـزو سرامیکها و روشهای ساخت آنها ایجاد شده میتواند مشکلات بسیار را حل کند. به عنوان مثال قابلیتهای پیزو سرامیکهایی با خواص تابعی یا مواد  (Functionally graded piezoceramics)بدلیل عدم وجود سطوح تمـاس در آن و گرادیـان خواص پیوسته میتواند انقلابی در زمینۀ تولید پیزو سرامیکها محسوب میشود. زیـرا مشـکلات ذکـر شده از نوع تمرکز تنش وایجاد جدایی در لایهها در آن اتفاق نمـی افتـد وقابلیـت اطمینـان مناسـبی خواهد داشت. بنابراین  میتواند در مصارف تجاری مورد استفاده قرار گیرد. این متن به توضیح این نوع از پیزو سرامیکها و خواص و روش ایجاد گرادیان و فرآیند تولید مواد Functionally graded) (FGP) piezoceramics)می پردازد.

تعداد  صفحه :70

 

چکیده برای طراحی هر چه بهتر یک گیربکس تعیین عمر کاری یک چرخ دنده از اهمیت بالائی برخوردار است عمر یک چرخ دنده به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها خستگی خمشی دندانه می باشد که باعث شروع ترک در نقاط تنش ماکزیمم خواهد شد این نقاط در پای دنده  واقع شده اند نقطه ای که تمرکز تنش باعث ایجاد تنشهای بالای مکانیکی می گردد .
در این پروزه با بکارگیری روشStress Life به تاثیر تنشهای خمشی پای دنده بر روی عمر خستگی چرخ دنده در نقاط مختلف یک دنده خواهیم پرداخت این روش بارها برای تعیین عمر قطعات دیگر استفاده می شود اما در اینجا از این روش برای پیش بینی عمر خستگی چرخ دنده استفاده  می شود همچنین بمنظور دسته بندی بار تکراری از روش Rain Flow برای شمارش بار سیکلی استفاده می شود و نیز بمنظور محاسبه تنش از روش المان محدود استفاده می شودو در نهایت از نمودار S-N برای تشخیص تنشهای خمشی بر روی عمر خستگی چرخ دنده استفاده می  شود .

مقدمه
همانطوریکه میدانیم مبنای کار دستگاههای مکانیکی بر حرکت نهاده شده است در این دستگاهها مکانیزمهای متعددی برای تولید ، انتقال و تبدیل حرکت وجود دارد . برای هر یک از موارد مذکور مکانیزمهای ویژهای وجود دارد که با لحاظ کردن شرایط کاری، صرفه اقصادی و منبع انرژی موجود  برگزیده میشود. موتورهای الکتریکی، موتورهای احتراق داخلی و توربینها از انواع تولید کنندههای حرکت میباشند. اما برای انتقال و تبدیل قدرت معمولاً از شفت، تسمه، زنجیر و چرخنده استفاده میشود که چرخدنده ها و یا مجموعه آنها که گیربکس نامیده میشود از اهمیت خاصی  برخوردار است بدلیل آنکه انتقال و تبدیل قدرت در آن کامل، بدون لغزش, کم حجم و دارای قابلیت اطمینان بالائی است. لذا در دورها و گشتاورهای بالا به راحتی قابل استفاده است. از جمله موارد مصرف چرخدندهها میتوان از گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل، تبدیل دور در توربینها گیربکس آسانسور و دیگر ماشینآلات صنعتی نام برد.
از طرفی برای ساخت دستگاههای میکرومکانیکی مانند ساعت، ویدئو و دوربینهای ویدئوئی بکارگیری چرخدندهها میکرومتری رایج شده است.
طراحی پیشرفته مکانیک، برای هر چه کوچکتر کردن چرخدندهها و گیربکس بدلیل نیاز اقتصادی صنایع به صرفهجویی، در بکاربری مواد و هزینه تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در مقایسه با مصرف مواد اولیه، و نیز کم  حجمتر و سبکتر شدن قطعات مکانیکی بدلیل امکان استفاده از انرژی کمتر بمنظور مدنظر قرار دادن مسائل زیست محیطی، کار برد روزافزونی رسیده است. تا چرخدندههای کوچک با دقت و دارای عمر مشخص تولید گردد. بعبارتی در طراحی بهینه نه عمر بینهایت مطلوب است و نه عمر کوتاه بلکه عمر بهینه در محدوده زمان مصرف دستگاه هدف طراحی  امروزی میباشد. ایده قدیمی ساخت اتومبیلها و دستگاههای مکانیکی با عمرهای طولانی جای خود را به خودروها و دستگاههای کوچک و جمع و جور امروزی داده که عمر کمتر از ده سال دارند و مصرف هر نوع موادی در این دستگاهها در حداقل ممکن است میباشد.

تعداد صفحه :67

 

عنوان پروژه :  بررسی خواص گاز مایع و استفاده از آن در موتورهای درون سوز

تعداد صفحات : ۱۰۲

شرح مختصر پروژه :پروژه ای که در این قسمت از سایت  برای دانلود آماده گشته با عنوان  بررسی خواص گاز مایع و استفاده از آن در موتورهای درون سوز می باشد.هدف از این پروژه بررسی خواص گاز مایع و امکان استفاده از آن در موتورهای درون سوز می‌باشد. گاز مایع یا گاز پر شده در سیلندر و امثال آن برای محصولاتی بکار می رود که شامل هیدروکربونهای زیر و یا مخلوط آنها باشد : پروپان ، پروپیل ریال بوتانها ( ایزوبوتان و بوتان نرمال ) و یا بوتیلیت . این هیدروکربنها در فشار و در درجه حرارت معمولی آتمسفریک به صورت گاز می باشد ، ولی تحت فشار به صور مایع در می آیند که باعث می گردد حمل و نقل آنها آسانتر شود .

گاز مایع ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد: ۱) ال‌ان‌جی (LNG) یا گاز طبیعی مایع‌شده ۲) ال‌پی‌جی (LPG) گازهای پروپان و بوتان که به صورت مایع درآمده‌اند.گاز مایع و  کلیه هیدروکربنها تشکیل دهنده آن به شدت قابل اشتغال می باشند . همین خاصیت است که باعث میشود از گاز مایع به عنوان یک سوخت مناسب استفاده شود ولی اگر به طور صحیح بکار برده نشود آن را خطر ناک می سازد .

دراین پروژه به بررسی کامل انواع سوخت ‌های گازی مورد استفاده در موتورهای بنزینی و همچنین به نحوه کار موتورهای بنزینی و گازی می‌پردازیم که همچنین به بررسی انواع آلاینده‌های موجود در موتورهای بنزینی و گازی و همچنین مقایسه بین آنها از نظر میزان آلاینده‌ها و همچنین به بررسی تاثیر گاز سوز کردن موتورهای بنزینی از نظر عملکرد موتور و مقایسه بین موتورهای بنزینی و گازی از نظر عملکرد می‌پردازیم که به صورت یک سری نمودار‌ها و داده‌های آماری به دست آمده از یک سری منابع ، آورده شده و در کل به نتیجه گاز سوز کردن موتور می‌پردازیم .

 

موتورهای گاز مایع سوز شبیه انواع بنزینی است. ولی نظر به سوخت ویژه‌ای که در این موتورها بکار می‌رود ، نیاز به برخی و سایل و ابزاری مخصوص بخود دارد . مطالب مورد بحث در این مجموعه صرفا یک بررسی مقدماتی جهت شناسایی ساختمان سیستم سوخت رسانی موتورهای گاز مایع سوز و نحوه کارآنها می‌باشد .در دنیا امروزه مهمترین سوخت مورد استفاده در انواع موتورهای درون سوز شامل : بنزین ، گازوئیل، گاز و گاز مایع می‌باشند که همه از ترکیبات هیدرکربورها می‌باشند.که میزان استفاده از هر کدام از مواد سوختنی فوق در هر منطقه در درجه اول به فراوانی و ارزانی بستگی دارد.

در ادامه فهرست مطالب پروژه  بررسی خواص گاز مایع و استفاده از آن در موتورهای درون سوز را مشاهده میفرمایید :

مشخصات مقاله:
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
دسته: تحقیقات مکانیکی
عنوان کامل: تحلیل عددی و روش تست کارآیی در توربوماشین ها
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: ۹۳

چکیده ای از مقدمه آغازین ” پایان نامه توربو ماشین ها و روش تست کارایی ” بدین شرح است:

در طراحی کنونی توربو ماشینها، و بخصوص برای کاربردهای مربوط به موتورهای هواپیما، تاکید اساسی بر روی بهبود راندمان موتور صورت گرفته است. شاید بارزترین مثال برای این مورد، «برنامه تکنولوژی موتورهای توربینی پر بازده مجتمع» (IHPTET) باشد که توسط NASA و DOD حمایت مالی شده است.
هدف IHPTET، رسیدن به افزایش بازده دو برابر برای موتورهای توربینی پیشرفته نظامی، در آغاز قرن بیست و یکم می باشد. بر حسب کاربرد، این افزایش بازده از راههای مختلفی شامل افزایش نیروی محوری به وزن، افزایش توان به وزن و کاهش معرف ویژه سوخت (SFC) بدست خواهد آمد.
وقتی که اهداف IHPTET نهایت پیشرفت در کارآیی را ارائه می دهد، طبیعت بسیار رقابتی فضای کاری کنونی، افزایش بازده را برای تمام محصولات توربو ماشینی جدید طلب می کند. به خصوص با قیمتهای سوخت که بخش بزرگی از هزینه های مستقیم بهره برداری خطوط هوایی را به خود اختصاص داده است،  SFC، یک فاکتور کارایی مهم برای موتورهای هواپیمایی تجاری می باشد.
اهداف مربوط به کارایی کلی موتور، مستقیما به ملزومات مربوط به بازده آیرودینامیکی مخصوص اجزاء منفرد توربو ماشین تعمیم می یابد. در راستای رسیدن به اهداف مورد نیازی که توسط IHPTET و بازار رقابتی به طور کلی آنها را تنظیم کرده اند، اجزای توربو ماشینها باید به گونه ای طراحی شوند که پاسخگوی نیازهای مربوط به افزایش بازده، افزایش کار به ازای هر طبقه، افزایش نسبت فشار به ازای هر طبقه، و افزایش دمای کاری، باشند.
دسته: تحقیقات مکانیکی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 115
بخشی از مقدمه:
احتراق Combustion 
احتراق نخستين منبع كاربردي انرژي است كه بشر بدان دست يافته است احتراق گذشته از دادن گرما و نور، انسان را توانا ساخت كه فلزات را بكار گيرد. امروزه بيش از 95 درصد انرژي مصرفي جهان از راه احتراق فراهم مي‌شود. با وجود پژوهش‌هاي فراوان براي دست يافتن به انرژي‌هاي جانشين، شكي نيست كه در آينده نيز احتراق همچنان مهم خواهد ماند بخصوص در مواردي مانند كاربردهاي حمل و نقل و جابجائي كه به روش انبارسازي و توليد انرژي نياز دارد. براي بدست آوردن انرژي مكانيكي از عمل احتراق، “موتورهاي احتراقي” بوجود آمد. 
موتورهاي احتراقي (Combustion engines) 
موتورهاي احتراقي امروزه در صنعت، حمل و نقل، كشاورز و …… نقش مهمي را ايفاء مي‌كنند و براي بحركت درآوردن وسائلي مانند: كشتي، هواپيما، ماشينهاي كشاورزي، ماشينهاي ساختماني و راهسازي و غيره از آن استفاده مي‌شود. موتورهاي احتراقي بطور كلي انرژي حرارتي نهفته در سوخت را به انرژي مكانيكي تبديل مي‌كنند. 
موتورهاي احتراقي به دو دسته عمده تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از: 
1-موتورهاي احتراق خارجي (برون سوز) External Combustion engines 
2-موتورهاي احتراق داخلي (درون سوز) Internal Combustion engines 
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
دسته: تحقیقات مکانیکی
عنوان کامل: پروژه بررسی سیستم خنک کاری موتور
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 72
______________________________________________________
بخشی از مقدمه:
موازنه جریان های مختلف انرژی ، توسط محقیقن بسیاری  در موتور های احتراق داخلی مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج نشان می دهد که میزان انرژی که از طریق انتقال حرارت از موتور دفع می شود . سهم عمده ای از کل انرژی است که به موتور داد ه می شوند در برخی موارد ( بخصوص در دور های کم ) حتی بیشتر از کار خروجی موتور می باشد .
به طور متوسط میزان انرژی دفع شده از طریق انتقال حرارت در حدود 30 تا 35 درصد کل انرژی ورودی به موتور را می تواند شامل شود . بنابر  شرایط کارکرد موتور ، شرایط هوا دهی روی آن ، تخلیه هوا از محفظه موتور و روغن کاری ، دفع درصدی از این انرژی حرارتی بر عهده رادیاتور خواهد بود . البته در طراحی سیستم خنک کاری ، ضریب اطمینان لازم برای اعمال این درصد در نظر گرفته می شود .
ضرورت خنک کاری در موتور احتراق داخلی :
موتور های احتراق داخلی که از سوختهای هیدروکربنی استفاده می کنند . در دمای کاری بالایی قرار می گیرند به طوری که گاز های درون سیلندر ، به دمائی بیش از 2500 K می رسند و این موجب گرم شدن قطعات می شود . حال اگر این قطعات توسط خنک کننده ای مثل آب و یاهوا خنک نشوند ، شاهد آسیب دیدگی کلی موتور خواهیم بود . زیرا در دمای بالا مقاومت مکانیکی قطعات درگیر تا حدود زیادی کاهش می یابد و نیز در هنگام احتراق پدیده کوبش را شاهد هستیم .این دو عامل در یکدیگر و حتی هر یک به تنهایی ، به قطعات آسیب شدید می رسانند .
در برخی موارد نیز به دلیل انبساط بیش از حد ، قطعات درگیر ، در یکدیگر گیر خواهند کرد . همچنین دمای کاری بالا ، راندمان حجمی نا مطلوب را به دنبال دارد . که این در کنار پدیده کوبندگی موجب افت راندمان موتور خواهد شد . بنابراین با توجه به مقدمات فوق سه دلیل مهم لزوم خنک کاری را به شکل زیر می توان خلاصه نمود :
1-افزایش راندمان حجمی 
2-اطمینان از یک احتراق مناسب 
3-اطمینان از عملکرد مناسب قطعات مکانیکی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 111
بخشی از مقدمه:
این پایان نامه در مورد یک طراحی بهینه سازی شده از واتر پمپ سیستم خنک کاری خودرو است که بوسیله موتور الکتریکی DC کار    می کند.موتورهای بنزینی گرچه تا حدزیادی بهبود یافته‌ و اصلاح شده‌اند، اما هنوز بازده بالایی برای تبدیل انرژی شیمیایی به توان مکانیکی ندارند. بیشترین میزان انرژی موجود در بنزین (شاید ۷۰درصد) به گرما تبدیل می‌شود و مهم‌ترین وظیفه سیستم خنک‌کاری خودرو، مراقبت و استفاده صحیح از گرمای ایجاد شده است. 
 در واقع، نخستین وظیفه سیستم خنک‌کاری خودرو، جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد مجاز خودرو ازطریق انتقال گرما به هوای بیرون خودرو است. موتور خودرو، بهترین عملکرد را در دمای مناسب و بهینه بالای خود دارد. وقتی موتور سرد است، عملکرد اجزای آن با نقصان مواجه می‌شود و بازده موتور کمتر و در نتیجه آلودگی ایجاد شده بیشتر می‌شود. بنابراین، دیگر وظیفه مهم سیستم خنک‌کاری خودرو این است که به موتور اجازه دهد با سرعت ممکن به دمای بالای بهینه و مناسب برسد و گرم شود، سپس موتور را در دمایی ثابت نگه دارد.
درون موتور خودرو، سوخت به طور دائم می‌سوزد و عمل احتراق انجام می‌شود. گرمای حاصل از احتراق، به میزان زیادی از طریق اگزوز خارج می‌شود، اما مقداری از گرمای ایجاد شده به داخل موتور رسوخ کرده و باعث افزایش دما و در نهایت گرم شدن موتور می‌شود. موتور، زمانی خوب کار می‌کند که دمای مایع سردکننده، حدود ۹۳درجه سانتی‌گراد یا حدود ۲۰۰ درجه فارنهایت باشد. 
 در این دما محفظه احتراق به اندازه کافی گرم می‌شود تا احتراقی بهتر و آلودگی کمترحاصل شود. لزجت روغن موتور کمتر(در اندازه استاندارد) و در نتیجه عملکرد اجزای آن روانتر و درنهایت میزان اتلاف توان موتور کمتر می‌شود. فرسایش قطعات و اجزای فلزی کمتر می‌شود. 
 در این دما محفظه احتراق به اندازه کافی گرم می‌شود تا احتراقی بهتر و آلودگی کمترحاصل شود. لزجت روغن موتور کمتر(در اندازه استاندارد) و در نتیجه عملکرد اجزای آن روانتر و درنهایت میزان اتلاف توان موتور کمتر می‌شود. فرسایش قطعات و اجزای فلزی کمتر می‌شود.
خنک کاری داخل موتور بوسیله مایع خنک کاری انجام می گیرد که در بیشتر موارد ترکیبی از آب و ضدیخ است.این مایع خنک کاری بوسیله واتر پمپ در داخل موتور به حرکت در می آید.در سیستم های که امروزه در تمام دنیا رایج است واتر پمپ بوسله تسمه و دو عدد پولی که یکی به واتر پمپ و دیگری به میل لنگ وصل شده است انرژی و توان لازم برای حرکت خودرا از میل لنگ خودرو تامین می کند و به همین دلیل مقداری از توان تولید شده توسط موتور باید صرف به حرکت درآوردن  واتر پمپ می شود تا این قطعه بتواند آب را به خوبی داخل محفظه موتور و رادیاتور به حرکت در بیاورد. این امر بدین معنی است که در اینجا ما مقداری اتلاف انرژی داریم که هم بدلیل وجود تسمه و پولی ها است و دیگری اتلاف توانی است که واتر پمپ از موتور خودرو می گیرد تا به حرکت در بیاید.
سرعت حرکت واتر پمپ با سرعت شفت پمپ که بوسیله تسمه نیروی خود را از میل لنگ می گیرد برابر است و پس از اینکه موتور خودرو گرم شود واتر پمپ باید برای سرد کردن موتور با سرعت شفت بگردد.

تعداد صفحات : 16

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 4247
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 2926
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 180
  • بازدید امروز : 413
  • باردید دیروز : 906
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 41
  • بازدید هفته : 2,259
  • بازدید ماه : 8,190
  • بازدید سال : 122,103
  • بازدید کلی : 8,300,797
  • کدهای اختصاصی