loading...
دانلود سرای دانشجویی

عنوان پروژه : کنترل توان راکتیو در شبکه های قدرت به وسیله خازن و جبران کننده ها

تعداد صفحات : ۱۱۴

شرح مختصر پروژه : پایان نامه ای که در ادامه برای دانلود آماده شده است ، در مورد نقش و اهمیت کنترل توان راکتیو در شبکه های قدرت علی الخصوص خطوط انتقال و فوق توزیع بحث شده است.پایان نامه حاضر در پنج فصل تنظیم شده است که در فصل اول در مورد جبران بار و بارهایی که به جبران سازی نیاز دارند و اهداف جبران بار و جبران کننده های اکتیو و پاسیو و از انواع اصلی جبران کننده ها و جبران کننده های استاتیک بحث شده است و در فصل دوم در مورد وسایل تولید قدرت راکتیو بحث گردیده و درمورد خازنها و ساختمان آنها و آزمایش های انجام شده روی آنها بحث گردیده است و  در فصل سوم در مورد خازنهای سری و کاربرد آنها در مدارهای فوق توزیع و ظرفیت نامی آنها اشاره شده است و در فصل چهارم در مورد جبران کننده های دوار شامل ژنراتورها و کندانسورها و موتورهای سنکرون صحبت شده است و در فصل پنجم  ترجمه متن انگلیسی که از سایتهای اینترنتی در مورد خازنهای سری می باشد که در مورد UPFC می باشد.

توان راکتیو یکی از مهمترین عواملی است که در طراحی و بهره برداری از سیستم های قدرت AC منظور می گردد علاوه بر بارها اغلب عناصر یک شبکه مصرف کننده توان راکتیو هستند بنابراین باید توان راکتیو در بعضی نقاط سیستم تولید و سپس به محل‌های موردنیاز منتقل شود.همانطوری که ملاحظه می شود توازن قدرت راکتیو در سیستم تضمینی بر ثابت بودن ولتاژ و کنترل قدرت راکتیو به منزله کنترل ولتاژ می باشد.

روش های کلی کنترل توان راکتیو :

به طور کلی کنترل قدرت راکتیو ولتاژ از سه روش اصلی زیر انجام می گیرد.

۱- با تزریق قدرت راکتیو  سیستم توسط جبران کننده هائی که به صورت موازی متصل می شوند مانند خازن- راکتیو کندانسور کردن و جبران کننده های استاتیک

۲- با جابجا کردن قدرت راکتیو  در سیستم توسط ترانسفورماتورهای متغیر ازقبیل پی و تقویت کننده ها

۳- از طریق کم کردن راکتانس القائی خطوط انتقال با نصب خازن سری

 

فهرست مطالب پروژه :

عنوان پروژه :  بررسی ترانس اندازه گیری جریان معمولی و نوری

تعداد صفحات : ۵۹

شرح مختصر پروژه : در این پروژه به بررسی ترانس اندازه گیری جریان معمولی و نوری پرداخته شده است.اندازه گیری جریان نقش مهمی را در سیستمهای قدرت الکترونیک در قسمت حفاظت و کنترل ایفا می کند اخیراً با افزایش ولتاژ خطوط نیرو توجه قابل ملاحظه ای به ترانسفورماتورهای جریان نوری داده می شود. زیرا CT نوری مزایای زیادی بر ترانسفورماتورهای جریان متداول با هسته آهن و سیم پیچ مسی دارد. برای اندازه گیری جریان ها نیروگاههای برق و سیستمهای فرعی معمولا از CT القایی با هسته و سیم پیچ استفاده میکنند.

در صنعت برق برای دو منظور اندازه گیری و حفاظت نیاز به میزان پرامترهای ولتاژ و جریان هستیم ولی از آنجا که این مقادیر اعداد بزرگی می باشند لذا دسترسی به آنها نه عملی بوده و نه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است پس ناگزیر به استفاده داز ترانسهای جریان وولتاژ می باشیم تا این مقادیر را به مقادیر کوچکتری که کسری از مقادیر واقعی می باشند تبدیل نماییم. در واقع این تجهیزات نمونه کوچک شده ، با درصد خطایی بسیار کم از ولتاژ و جریان طرف اولیه هستند و چون تمامی دستگاه های اندازه گیری همچون آمپرمتر، ولتمتر، وارمتر و… و نیز رله های حفاظتی بر اساس میزان جریان و ولتاژ ثانویه این تجهیزات ساخته می شوند لذا می توان به کمک این ترانسها به اهداف حفاظت و اندازه گیری دست یافت.

برای اندازه گیری ولتاژ از ترانسفورمرهای ولتاژ خازنی نوع تقسیم ولتاژ PD استفاده میکنند. بنابراین تجهیزات برقی بسوی ولتاژها و ظرفیتهای بالا و ماشینها به سمت حجم زیادتر و سیستمهای حفاظت و کنترل در جهت عملکرد بالا توسعه می یابند. تقاضاها برای کارایی و تراکم زیاد و دقت بالا برای سنسورها یا ترانسفورمرهای نوری برای آشکار سازی جریان ها و ولتاژها بعنوان ابزار مهم اطلاعات بکار برده شده در حفاظت و کنترل افزایش مییابد.

 

از طرفی پیشرفت اخیر تکنولوژی نوری بسیار چشمگیر بوده بطوری که انتظار میرود به وسیله پیشرفت تکنولوژی برای اندازه گیری جریانها و ولتاژهای بالا با تکنولوژی جدید براورده شود . به عبارت دیگر پیشرفت CT-PD نوری تقاضاها را بر اورده میکند.اصول CT نوری بر اساس اندازه گیری میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط جریانی که طبق اثر فارادی در مدولاسیون و دمدولاسیون نوری پدید آمده است استوار می باشد. بنابراین قوانین فوق الذکر برای اندازه گیری جریان DC  نیز صدق می کند. درنتیجه CT های فشرده و سبک وزن بدون اشباع مغناطیسی می تواند طراحی شوند . اگر جنس المان های حسگر فرومغناطیس نباشد. بنابراین مزایای استفاده از نور برای انتقال سیگنال در ایزولاسیون الکتریکی و کنترل نویز القایی الکترومغناطیسی می باشد .

عنوان پروژه :  آشنایی با کلیات نیروگاه های گازی

تعداد صفحات : ۱۳۱

شرح مختصر پروژه : در پروژه حاضر نویسنده سعی نموده است تا خواننده را با کلیات نیروگاه های گازی Gas power plant (معرفی و بررسی بخشهای مختلف نیروگاه گازی ) به طور شفاف و زبان ساده آشنا سازد.نیروگاه های گازی برای تولید انرژی الکتریکی (برق) در اکثر کشورهای جهان استفاده میشود.اصلی ترین جزء در نیروگاه های گازی ، توربین گازی می باشد که بایستی از استحکام بسیار زیادی در برابر بخار داشته باشد. نیروگاه گازی از سه قسمت اصلی شامل : توربین گازی ، اتاق احتراق و کمپرسور می باشد.اکثر ناآشنا یان با این نیروگاه گمان می کنند که سوخت اولیه نیروگاه گازی ، گاز می باشد در صورتی که چنین نیست و سوخت اولیه در نیروگاه گازی ممکن است سوخت هایی مثل گازوییل و … نیز باشد.

تفاوت نیروگاه بخاری با نیروگاه های گازی

یکی از روش های تولید انرژی برق استفاده از نیروی بخار می باشد که در نیروگاه های بخاری ، بخار تولید شده در بویلر ( دیگ بخار ) به داخل توربین جریان داده می شود و باعث چرخش آن گشته و اگر شافت توربین با یک ژنراتور وصل گردد می توان از نیروی چرخشی آن انرژی الکتریکی تولید کرد . بخار پس از عبور از توربین به کندانسور ( چگالنده ) رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و به صورت آب در می آید.نیروگاه های بخار برای بارهای اصلی ( پایه ) به کار می روند ( چون راه اندازی ساده و آسانی ندارند ) و عمر آن ها نسبت به نیروگاه های گازی بیشتر ( ۲۵ الی ۳۰ سال ) است ، ولی در نیروگاه های گازی ، هوای آزاد توسط یک کمپرسور فشرده شده و سپس همراه سوخت در اتاق احتراق محترق شده و دارای درجه حرارت بالا می گردد.حال این گاز پر فشار و داغ وارد توربین شده ومحور ژنراتور را می گرداند و سپس از اگزوز ( خروجی ) توربین به بیرون رانده می شود . توان گرفته شده از توربین معمولا به محور ژنراتور و کمپرسور منتقل می گردد . حدود یک سوم این توان تبدیل به انرژی الکتریکی در ژنراتور می گردد و بقیه جهت چرخاندن محور کمپرسور و تامین هوای فشرده جهت توربین نصرف می شود . به همین خاطر راندمان توربین گازی پایین و در حدود ۲۷ درصد می باشد و برای بار پیک در شبکه استفاده می شود.در نیروگاه سیکل ترکیبی ، ترکیبی از این دو نیروگاه برای افزایش راندمان وجود دارد.

 

در ادامه فهرست مطالب پروژه آشنایی با کلیات نیروگاه های گازی را مشاهده می فرمایید :

عنوان پروژه : آشنایی و بررسی بانکهای خازنی

تعداد صفحات : ۵۹

شرح مختصر پروژه : پروژه حاضر به آشنایی و بررسی بانکهای خازنی پرداخته است.توان هم در خازنها بصورت توان غیر مفید است درست مانند سلفها در یک چهارم پریود موج متناوب ،توان دریافت می کنند و در یک چهارم بعدی توان را تحویل می دهند پس خازنها هم مانند سلفها باعث افرایش توان راکیتو (غیر مفید )شبکه می شوند.مصرف کننده های اهمی سلفی توان راکتیو خود را دریافت می کنند و مولد و شبکه توزیع آنرا تولید و پخش نمی کنند زیرا این کار راخازن انجام می دهد . این خازنها از حالا به بعد ، خازنهای اصلاح ضریب توان نام می گیرند و وظیفه آنها تامین توان راکتیو مورد نیاز مصرف کننده های اهمی سلفی است.

اصلاح ضریب توان به این معناست که توان راکتیو مورد نیاز بار به جای آنکه از شبکه تامین گردد، در محل نزدیک بار تولید گردد. اغلب بارهای صنعتی دارای ضریب توان پس فاز هستند یعنی توان راکتیو جذب می کنند. بنابراین جریان بار مقدارش از آنچه که برای تامین توان واقعی ضروری است بیشتر خواهد بود. علاوه بر اصلاح ضریب توان خطوط انتقال، باید ضریب توان در سیستم های توزیع نیز تصحیح شود. سیستم توزیع، مسیر تغذیه مشترکین از سیستم انتقال فشار قوی را فراهم می کند، بدلیل ولتاژ پایین بودن در نتیجه جریان زیاد، تلفات مقاومتی در شبکه توزیع بطور قابل ملاحظه ای از تلفات انتقال بالاتر است.

در این پروژه روشی جدید برای جایابی خازنهای ثابت در شبکه های توزیع بر اساس کمینه کردن تلفات انرژی ارائه گردید. مدل ارائه شده در این روش برای فیدر فشار ضعیف، دقیقترین مدلی است که در سیستم های توزیع فشار ضعیف (با وجود وسعت بسیار زیاد آنها و تغییرات نامعلوم و مداوم بارها) می تواند بکار گرفته شود. در این پروژه پس از ارائه مدل فوق و بسط روابط تلفات توان، به جابجایی خازن بر اساس کمینه کردن تلفات انرژی پرداخته شد. حل مساله بهینه سازی مربوطه توسط الگوریتم ژنتیک انجام گرفت.

 

در مصرف کننده هایی که بین ولتاژ و جریان آنها اختلاف فاز وجود دارد توان دارای دو مقدار مثبت (سلفی) ومنفی (خازنی) است. به این معنی که مصرف کننده، گاهی از شبکه توان می کشد و گاهی به آن توان می دهد . این موضوع سبب ایجاد توان راکتیو می شود . و این توان برای شبکه برق مضر می باشد.

در ادامه فهرست مطالب پروژه آشنایی و بررسی بانکهای خازنی را مشاهده میفرمایید :

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: راه‌اندازی موتور BLDC با استفاده از DTC
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:  ١١٣
________________________________________________________
- چکیده:
موتورهای Dc بدون جاروبک(BLDC)
در این بخش در مورد ویژگی‌ها، انواع و اساس عملکرد موتورهای DC بدون جاروبک مغناطیس دائم (PM BLDC) بحث می‌گردد.
١- تعریف موتور BLDC
موتور BLDC در مراجع مختلف دارای تعاریف متفاوتی می‌باشد. استاندارد انجمن ملی سازندگان تجهیزات الکتریکی (NEMA)ف موتور BLDC را این‌گونه تعریف می‌نماید:
یک موتور بدون جاروبک، ماشین دوار خود سنکرونی است که دارای روتور مغناطیس دائم بوده و از موقعیت‌های مشخصی از شافت دوار روتور، جهت کموتاسیون الکترونیکی استفاده می‌شود. این موتور می‌تواند همراه با درایوهای الکترونیکی مربوطه به‌صورت مجتمع باشد یا این‌که موتور از درایو مربوطه جدا باشد.
KUSKO نیز تعریف زیر را بیان می‌کند[١٢]: 
یک موتور که دارای سیم‌پیچی استاتور بوده و یک موتورم مغناطیس دائم برجسته از جنس آهن نرم دارد. سیم‌پیچ‌های استاتور از یک منبع تغذیه اولیه DC و به توسط یک ماتریس از سوئیچ‌های حالت جامد تغذیه گشته و عمل کنترل با استفاده اط سنسورهای وضعیت و با منطقی مشخص انجام می‌شود.در غیاب یک ریگلاتور، سرعت موتور متناسب با ولتاژ DC اولیه می‌باشد.
موتور BLDC اساساً دارای ساختاری مشابه یک مغناطیس دوار همراه با یک مجموعه از هادی‌های حامل جریان می‌باشد. از این‌نظر، مشابه با یک موتور کموتاتور DC معکوس شده نیز می‌باشد که مغناهطیس می‌چرخد اما هادی‌های جریان، ایستان باقی می‌مانند. در هر دو حالت، برای ثابت‌ماندن جهت گشتاور در یک جهت، جریان در هادی‌ها می‌بایست در هر زمان که یک قطب مغناطیسی از روبروی آن عبور می‌کند، پلاریته‌اش نیز معکوس شود. در یک موتور کموتاتور DC، معکوس شدن پلاریته با کموتاتور و جاروبک‌ها انجام می‌شود. چون کموتاتور نسبت به روتور ثابت می‌باشد، لحظات سوئیچ زنی به‌طور اتوماتیکن با تغییر پلاریته میدان مغناطیسی هادی‌ها سنکرون می‌گردد. در یک موتور BLDCف معکوس شدن پلاریته با کلید‌زنی ادوات الکترونیک قدرت انجام می‌گردد. پروسه‌ کموتاسیون در هر دو نوع ماشین، شبیه به هم بوده و سنکرون با وضعیت روتور می‌باشد و لذا معادلات دینامیکی مربوطه و مشخصه‌های سرعت-گشتاور آن‌ها یکسان می‌باشند.

جزئیات بیشتر این محصول:

پروژه جهت دریافت مدرک کارشناسی
عنوان کامل: CLEARANCE در خطوط هوایی و پست های فشارقوی
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ٧۵
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
علت انتخاب موضوع پروژه خود به این نام این بوده است که به علت زیاد بود انواع کابلها در سطح شهرهای مختلف و رعایت نشدن بعضی از استاندارد های فواصل در طول این کابل ها و بروز حوادث مختلف( از قبیل پاره شدن خطوط و اختشاش در فازها به علت وجود میدانهای اضافی در یک فاز که در فصل های بعد به آن خواهیم پرداخت  )  به علت رعایت نکردن این استاندارد ها اینجانب را به آن داشت که با تحقیق و جستجو در کتابها و سایتهای مختلف تا بتوانم پروژه خود را به پایان برسانم که این مطلب را به عنوان هدف این پروژه انتخاب کرده ام.
چشم انداز کلی این پروژه :
قابل ذکر است که در این پروژه دو استاندارد کلی به کار برده شده ، اولین استاندارد مربوط به استاندارد بین المللی ایمنی برق است با نام  NESC (National Electrical Safty Code) که به ایمنی برق و همچنین به فواصل استاندارد الکتریکی در شهرها و روستا ها می پردازد و استاندارد دومی بیشتر استاندارد بین المللی مهندسی با نام IEC (International Electrotechnical commission که استاندارد های مهندسی برق بوده و برای افزایش بازدهی در خط مهم می باشد .  البته استاندارد IEEE هم یک استاندارد بین المللی بوده و مخفف Institute Of Electrical And Electronical Engineering , Inc  است که در برخی موارد در متن از آن استاندارد هم غافل نبوده ایم . 
فصل آخر این کتاب به نرم افزار PLS_CADD و PLS_CADD/LITE اختصاص داده شده است که بیشتر به استاندارد های موجود در خط با انواع استاندارد های IEC , IEEE می باشد .

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: تجهیزات حفاظتی پست وشبکه های توزیع
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ١٠۵
________________________________________________________
- چکیده:
در پستهای توزیع و شبکه های توزیع  مهمترین نقش را سیستمهای حفاظتی به عهده دارند چون تجهیزات اصلی پست در معرض خطاهایی هستند که در کارکرد عادی اجزاء اختلال ایجاد می‌نماید، به همین منظور حفاظت، نقش اساسی را در پست ایفا نموده تا سیستم در شرایط عادی که بیشترین سرمایه‌گذاری در این حالت است بدون خطاهای الکتریکی یا پرسنل به کار خود ادامه دهد، به همین منظور رله‌های حفاظتی مختلفی وجود دارند که هر کدام براساس وظیفه‌ی تعیین شده که در شرایط خطا برای شبکه پیش‌بینی شده است عمل می‌نمایند، همچنین باید در نظر گرفت که در حفاظت اساسی یک شبکه نقش کلیدهای قدرت شامل سکیسونرها و دیژنکتور وریکلوزر و سکشنالایزر همچنین برقگیر و موجگیر نقشی انکارناپذیر است، ضمن اینکه یک شبکه سالم در مقابل برخورد صاعقه بایستی محفوظ بماند که سیستم شیلدینگ این حفاظت را به واسطه طراحی صحیح سیستم زمین به عمل می‌آورد که این طراحی مناسب نه تنها به دلیل حافظت از صاعقه که می‌توان گفت اساس حفاظت در یک شبکه می‌باشد، پس باید بررسی‌های دقیق جهت یک طراحی سیستم زمین مناسب و ایده‌آل صورت گیرد.

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: تحلیل و بررسی و محاسبه عوامل ایجاد کننده تلفات قدرت در شبکه های انتقال و فوق توزیع
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ٩١
+ همراه با یک فایل پاورپوینت ٣١ صفحه ای برای ارائه در کلاس
________________________________________________________
- چکیده:
همانطور که می دانید امروزه بقای صنعت و زندکی مدرن بدون استفاده از انرژی الکتریکی امکان پذیر نیست . این انرژی برای رسیدن به مصرف کننده از سه بخش تولید ، انتقال وتوزیع تشکیل شدهاست .
باتوجه به رشدروز افزون جمعیت و بالا رفتن فرهنگ استفاده از انرژی الکتریکی ، شبکه های برق رسانی در چند دهه اخیر رشد سریعی داشته اند که این رشد مستلزم رشد همزمان روشهای مهندسی طراحی وتوسعه می باشد ، متاسفانه در بخش توزیع به دلیل طراحی های تلفات و افت انرژی زیاد می باشد که سرچشمه این مشکلات عدم وجود برنامه ای مدرن برای پیش  بینی نیازهای آتی شبکه می باشد .
چه بسا شبکه هایی که بدون در نظر گرفتن پارامترهای آینده نگری طراحی شده و با گذشت زمان و رشد بار ، کارآیی لازم را نداشته باشد و باعث ایجاد تلفات و اختلالاتی در شبکه شود برای نمونه طی برنامه اول و دوم توسعه در کشور شعار روستاهای بی برق کشور مطرح گردید که علی رغم تبعات مثبت اقدام فوق در طی این سالها کیلومترها شبکه توزیع ، بدون پیش بینی قبلی و حتی برآورد فنی و اقتصادی احداث گردید که در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی خواهد شد . سعی داریم در این پروژه راهکارهای مهندسی برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و بهینه کردن شبکه برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و بهینه کردن شبکه توزیع و فوق توزیع با استفاده ازپیش بینی های فنی ارائه کنیم که نتیجه آن کاهش تلفات و صرفه جوئی قابل توجهی خواهد بود .
در شبکه های برق رسانی درصد قابل توجهی از توان و انرژی تولیدی نیروگاه ها در مسیر تولید تا مصرف به هدر می روند ، که مقدار این تلفات به پارامترهای متعددی از جمله بافت شبکه، نوع تجهیزات ، چگالی بار ، نوع مصرف و سهم هر یک در کل ، شکل منحنی مصرف و شرایط آب و هوائی منطقه وابسته می باشد . تنوع و تعدد عوامل موثر در مقدار تلفات سبب می شود که مقدار آن حتی در دو شبکه به ظاهر مشابه و با پیک مصرف یکسان ، متفاوت باشد ..
در تجزیه و تحلیل تلفات ، دوعامل اصلی آن یعنی تلفات توان و تلفات انرژی باید مشترکاً مورد بررسی قرار گیرند چون مقدار تلفات توان در ساعات پیک هر شبکه به طور مستقیم در تعیین ظرفیت مفید نیروگاهها موثر می باشد ، که این مطلب نشانگر اهمیت بیشتر تلفات توان در مقایسه با تلفات انرژی می باشد . گر چه امکان محاسبه یا تخمین ماکزیمم تلفات توان بخشی از شبکه در ساعات پیک شبکه سراسری تا حدودی امکان پذیر می باشد . اما محاسبه و اندازه گیری آن برای کل مسیر تولید تا مصرف کاری دشوار و در برخی موارد غیر عملی است . یکی از دلایل مهم این پیچیدگی ، وجود عوامل ناشناخته و غیر قابل اندازه گیری در بین اجزاء تلفات می باشد ، که به همین دلیل در گزارشات آماری تنها به تلفات انرژی شبکه ها اشاره می گردد . از آنجا که تلفات توان تابعی از تغییرات مصرف لذا مقدار آن در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت می باشد و به همین دلیل در برخی از ساعات روز مقدار آن زیاد و در ساعات دیگر کم می باشد . در یک دوره مشخص ، تلفات انرژی از مجموع تلفات لحظه ای توان به دست می آید . به همین دلیل درصد تلفات انرژی مبین متوسط تلفات توان در دوره مورد مطالعه می باشد ، یا به عبارت دیگر درصد تلفات در ساعات پیک به مراتب بیشتر از درصد متوسط تلفات انرژی می باشد . به عنوان مثال متوسط سالیانه تلفات انرژی شبکه سراسری برق با احتساب مصارف داخلی نیروگاه ها چیزی در حدود ٢٠ درصد می باشد . اما بررسی های انجام شده نشان می دهد مقدار تلفات در ساعات پیک حدود سی درصد می باشد [١٣ و ۴٩ ] به عبارت دیگر در ساعات پیک حدود سی درصد از ظرفیت نیروگاه ها به شکل های مختلفی در اجزاء شبکه به هدر می رود .

جزئیات بیشتر این محصول:

پروژه جهت دریافت مدرک کارشناسی
عنوان کامل: موتورهای پله ای stepper Motor
دسته: مهندسی برق 
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ۴۶
________________________________________________________
١- مقدمه
با پیشرفت روز افزون علم و فناوری و با درک میدان های مغناطیسی و کشف آنکه می توان انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل نمود تحولی عظیم در تاریخ بشری بوجود آمد؛ آنهم بگونه ای که بشر روز به روز به تفکر، طراحی و ساخت وسایلی که بتوانند با استفاده از انرژی الکتریکی، انرژی مکانیکی تولید نمایند روی آورد.
بدین منظور شناخت و طراحی راه کارها و وسایل جدید امری است اجتناب ناپذیر. از جمله این پیشرفت ها ساخت نوع جدید و پیشرفته تری از موتورهای الکتریکی به نام "استپ موتورها یا موتورهای پله ای" است که همچنان سیر تکمیلی خود را طی می نمایند تا به امروز که می توان برای هر نوع کاربری نوع خاصی از موتورها را بکار برد. شایان توجه است که ساخت استپ موتور با امکاناتی که به طراحان و سازندگان ماشین آلات می دهد به گونه قابل توجهی سبب کاهش هزینه ها در بسیاری از زمینه ها شده است. یکی از چندین مزایای بسیار زیاد این نوع الکتروموتورها تبدیل مکانیزم های بسیار پیچیده مکانیکی به تنها یک محرک استپی می باشد. در ادامه با این پدیده جالب  بیشتر آشنا خواهیم شد. 
٢- معرفی موتور پله ای
استپ موتور یا استپر موتور یا موتور پله ای نوعی موتور الکتریکی همچون موتورهای DC است که حرکت دورانی تولید می کند. با این تفاوت که استپر موتورها دارای حرکتی دقیق، از پیش تعریف شده و حساب شده تری هستند. در واقع یک موتور پله ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونویید است.
این موتورها که جز گروه سیستم های محرکه بدون جاروبک ( Brushless drive systems  ) و سنکرون هستند که با داشتن قطبهای دندانه ای در روتور خود در هر گردش کامل، استپ ها یا پله هائی را با زاویه مشخص طی می کند. به عبارت دیگر یک استپ موتور وسیله ای الکتریکی است که چرخش زاویه ای گسسته یا پله ای دارد و با اتصال به پالس هایی در فرکانس های خاص کار می کند.
هر پالس فرستاده شده به موتور سبب حرکت محور موتور تا زاویه ای معین می شود که این زاویه، زاویه استپینگ (Stepping Angle)  یا زاویه گام نامیده می شود. این موتورها به صورت درجه ای دوران می کنند و با درجه های مختلف در بازار موجود هستند.

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: کاربرد نانوفناوری در صنایع الکترونیک
دسته: مهندسی برق - الکترونیک
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: ٨١
______________________________________________________
بخشی از مقدمه:
بحث نانوتکنولوژی یکی ازرایج ترین مباحث در مجامع علمی دنیا ست و کشورهایی که نتوانند در این فن آوری موقعیت مناسبی بدست آورند،در آینده دربسیاری زمینه هاازگردونه رقابت اقتصادی خارج می شوند چرا که ازجمله مهمترین شاخصه های قابلیت اقتصادی درآینده،توانایی خروج موفقیت آمیزازبحران انرژی است و ازنانوتکنولوژی به منزله سلاحی جدید برای مقابله با این بحران یاد می شود.
در این پایان نامه پس از معرفی مختصری ازعلم  نانو و تعاریف آن از منابع مختلف به کاربرد نانو در صنعت برق و الکترونیک می پردازیم.
امید است با مطالعه مطالب موجود در این پایان نامه توانسته باشم تا حدودی حق مطلب را ادا کرده و خواننده آشنایی نسبی با کاربرد نانو در صنعت و بویژه صنعت برق پیدا گرده باشد.
واژگان کلیدی: کاربرد نانو، نانو، نانو تکنلوژی،نانو الکترونیک
نانوتکنولوژی یا به عبارتی فناوری مادون ریز در دو دهه اخیر پیشرفتهایی را در تکنولوژی وسایل و مواد با ابعاد بسیار کوچک به دست آورده است و به سوی تحولی فوق العاده که تمدن بشری را تا پایان این قرن دگرگون خواهد کرد، پیش می رود.                   
برای احساس اندازه های مادون ریز ، قطر موی سر انسان را که یک دهم میلی متر است در نظر بگیرید ، یک نانو متر ١٠٠ هزار برابر کوچک تر است. تکنولوژی و مهندسی در قرن جدید با وسایل اندازه گیری و تولیداتی سر و کار خواهند داشت که چنین ابعاد مادون ریزی دارند .     
در حال حاضر پروسه هایی در ابعاد چند مولکولی قابل طراحی و کنترل است . همچنین خواص مکانیکی ، شیمیایی ، الکتریکی ، مغناطیسی ، نوری و ... مواد در لایه ها در حدود ابعاد نانو متر قابل درک و تحلیل و سنجش است . 
 این تکنولوژی در قرن حاضر مسیری را طی می کند که در آن مواد مادون ریز را باید ترکیب کرد تا دانه های بزرگ تر و کارآمد به وجود آورد . درست همان روشی که در طبیعت برای تولید کردن حاکم است . مجموعه های طبیعی ، ترکیبی از دانه های مادون ریز قابل تشخیص با خواص مشابه و یا متفاوت با اندازه های در حدود نانو است .
اکثر تحقیقات در فناوری های مادون ریز هم اکنون در درمان بیماری ها و یا دست یافتن به مواد جدید به ظهور رسیده است و موارد بسیاری در مرحلة تحقیقات کاربردی و آزمایشی است . اکنون ساخت رایانه های بسیار کوچک تر و میلیون ها بار سریع تر در دستور کار شرکت های تحقیقاتی قرار دارد .

تعداد صفحات : 42

اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 4247
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 2926
  • آی پی امروز : 109
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 686
  • باردید دیروز : 2,391
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 32
  • بازدید هفته : 6,940
  • بازدید ماه : 3,077
  • بازدید سال : 116,990
  • بازدید کلی : 8,295,684
  • کدهای اختصاصی