
بررسي عملكرد و شبيهسازي سيستمهاي ناوبری CVOR و DVOR در كانالهاي چند مسيری
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 132
حجم فایل: 13 کیلوبایت
بررسي عملكرد و شبيهسازي سيستمهاي ناوبری CVOR و DVOR در كانالهاي چند مسيری
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 132 صفحه
چکیده
سامانه ناوبری VOR یک سامانه ناوبری رادیویی میباشد که دارای کاربردهای تاکتیکی و غیرتاکتیکی میباشد و به دو نوع CVOR و DVOR ساخته شده است. این سامانه با تعیین موقعیت (سمت) وسیله پرنده نسبت به فرستنده ایستگاه زمینی بطور وسیعی در سرویسهای هوایی نظامی و غیرنظامی در اکثر کشورهای دنیا استفاده میشود. سامانه ناوبری VOR در محدوده فرکانسی VHF از ۰/۱۰۸ مگا هرتز تا ۹۵/۱۱۷ مگاهرتز در قالب ۲۰۰ کانال کار میکند. تفاوت CVOR و DVOR تنها در ساختار آنتن ایستگاه زمینی میباشد، زیرا گیرنده و رابطه سیگنال ارسالی از فرستندهی هر دو سیستم یکسان میباشد. آنتن فرستنده از دو قسمت اصلی sideband وCarrier برای ارسال دو سیگنال ۳۰ هرتز میباشد. عملکرد سامانه VOR بدین صورت است که اطلاعات سمت را از اختلاف فاز دو سیگنال ۳۰ هرتز مرجع و فاز متغیر استخراج میکند. اختلاف فاز برای هر موقعیت هواپیما، متفاوت میباشد. بعبارت دیگر اختلاف فاز دو سیگنال ۳۰ هرتز بسته به موقعیت هواپیما بطور خطی تغییر میکند. دو سیگنال ۳۰ هرتز تحت مدولاسیون آنالوگ از ایستگاه زمینی ارسال میشوند. در پرواز، هواپیما این دو سیگنال را با سیگنال انعکاسی ناشی از سطح زمین، کوه و موانع نزدیک مانند آشیانه هواپیما و ساختمان دریافت میکند. سیگنالهای چندمسیری باعث اختلال در آشکارسازی اختلاف فاز دو سیگنال ۳۰ هرتز در گیرنده VOR میشوند. هدف پایاننامه بررسی اثرات پدیده چندمسیری بر سامانه CVOR و DVOR و مقایسه آنها از طریق مدلسازی و شبیهسازی سیستمی میباشد. در این خصوص اثرات پدیده چندمسیری بر سامانههای رادیویی، مدلسازی کانال مخابرتی، عملکرد ایستگاه زمینی و استخراج سیگنال ارسالی و شبیهسازی گیرنده مورد بررسی قرار گرفته است. سپس بطور خاص به بررسی کارایی سامانه VOR در شرایط چندمسیری پرداخته خواهد شد. در این پایاننامه سامانههای ناوبری CVOR و DVOR در شرایط چندمسیری مقایسه و تفاوت آنها در سناریو واقعی با وجود موانع بررسی شده است.